Hittade ett påkostat nybyggt nästan färdigt hus i Falkenberg som jag och sambon gillar. Huset är byggt av "Living Home" en tysk byggfirma som håller på att etablera sig i Sverige, enligt säljaren så skall huset fungera som en referens åt framtida kunder. Huset säljs utan mäklare och säljaren vill att affären skall vara klar innan huset färdigställs. Huset har stått tomt och funnits ute för försäljning några år. Det känns som att entreprenörens pengar eller ork har tagit slut och därför är huset inte helt färdigställt. Försäljaren verkar inte heller vara intresserad av att lägga ner någon större möda på att sälja huset.
Huset finns på hemsidan Sök bostad i hela Sverige - hus, villa och lägenheter (välj halland-->Falkenberg--> Gösta knudssons väg 7) firmans hemsida är i nytt svensk designhus

• Är det någon som vet något om huset eller firman?
• Finns det något sätt att kontrollera om huset är okej utan att betala en besiktningsman?
• Har någon erfarenhet av att köpa ett nästan färdigbyggt hus obesiktigat?
• Vad har man för garantier mot dolda fel osv. om huset inte är slutbesiktigat?
• Hur kan man ta reda på vad huset har kostat att bygga?

Tacksam för tips

Göran
 
Om det känns som att ork/pengar tagit slut, vad tror du att du har för möjligheter att utkräva några garantier? Och om ingen slutbesiktning skett har du ingen försäkring att luta dig mot heller. Låter som ett högriskprojekt. Om jag ens skulle överväga ett köp så skulle jag kräva ett extremt bra pris.

Man köper aldrig hus obesiktigat f.ö. Om säljaren inte erbjuder möjlighet att besiktiga innan köp ligger det definitivt mer än två hundar begravna.

Hemsidan var f.ö. lite "kul" att läsa. :)

"140 qm boyta i lättbetong - ett naturligt stenmaterial" (tycka vad man vill om betong, men ett naturligt stenmaterial är det väl ändå inte)

"Vördelar: Ni kan flytta in i sommar 2006, förvirkliga dina drömmar"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.