Hej,

jag kollade på en tomt nyligen och hade en fråga angående 2 rör som fanns på tomten. Mäklaren kunde dock inte svara på vad det var och vem som satt dit dom. Jag är lite extra skeptisk då nuvarande ägare köpte tomten förra året och väljer redan nu att sälja efter att inte gjort något med den. (Enligt mäklaren)

vore grymt tacksam om någon kunde ge klarhet i detta.

bilder nedan,
 
  • Ett grått PVC-rör som sticker upp från marken i en skogsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två okända rör som sticker upp från marken bland löv och barr på en skogstomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Jag tror du har en infiltration för ett enskilt avlopp på tomten.
- Finns det andra hus i närheten?
- Finns det servitut eller andra rättigheter som belastar fastigheten?
 
Tack för svar.

tomten styckades av från en annan tomt. VA och el är indraget i hela området och till gränsen på denna tomt. Inga enskilda avlopp förekommer nämligen inte i området så tänker att det kan ha något med nå geologisk undersökning att göra eller likn
 
harry73
Fråga grannen på den andra tomten om han vet vad röret är till för.
 
Det ser ju onekligen ut som ett rör till avluftning. Alltså röret som är helt o med vinklar.
Det andra ser ut som ett gammalt markrör.
Kanske gått kabel till en pump i ett gammalt avlopp som inte längre används?
 
Ja, faktiskt en strålande idé att helt enkelt fråga grannen om röret! Tack!

Kan det vara till någon nackdel när man ser dessa avluftningar på en obebyggd tomt, kan det medföra ev. Risker/problem när markförberedning startar?
 
harry73
Det kan vara en gammal anläggning som man inte bara kan ta bort. Det är den största risken.
Fråga också kommunen om grannen ansökte om bygglov och hur det gick . T ex protester från grannen, överklagande, mm
 
I värsta fall är det en underjordisk oljecistern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.