Kontakta tillverkaren. Alla har olika datumkoder om det ens finns datumkod med. Serienumret bör de ha koll på vilket år det är ifrån. Om tillverkaren finns kvar. Det kan finnas årtal stämplat på kompressorn också.
 
Kan ligga i serienummret. .... 90
?..
 
BirgitS
Det verkar vara en Husqvarna-modell enligt sökning på modellnumret och Electrolux brukar ha det så att första siffran i serienumret är sista siffran i årtalet och sen kommer veckonumret. Men för att veta om det är -92, -02 eller -12 behöver man veta när modellen tillverkades. 2012 är inte troligt eftersom den enda reservdel som fanns på nettoparts var en fotpedal.
 
Refrigeranten R12 användes till 1994. Difluordiklormetan – Wikipedia
Behåll den sålänge den funkar. Den mest miljövänliga nya kyl är den som tillverkas när det behövs och inte i förväg.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
sån fotpedal hade jag på mitt husqvarna från 1999
 
C
Och när du ändå kollar kompressorn, kolla att den inte har ett gammalt brandfarligt Danfoss startrelä.
 
A
C cpalm skrev:
Och när du ändå kollar kompressorn, kolla att den inte har ett gammalt brandfarligt Danfoss startrelä.
Och hur skulle du kunna se detta?
 

Bästa svaret

A
Elsa Svensson Elsa Svensson skrev:
Vi har ett gammalt frysskåp jag vill veta åldern på! Har förstått att man kan se den med ledning av siffrorna på skylten i skåpet.[bild]
Elsa Svensson Elsa Svensson skrev:
Vi har ett gammalt frysskåp jag vill veta åldern på! Har förstått att man kan se den med ledning av siffrorna på skylten i skåpet.[bild]
Den här är lite svår.. Men den är nog inte så gammal, 1992 är nog korrekt
 
C
electroluxaren skrev:
Och hur skulle du kunna se detta?
En bra fråga faktiskt, där har du nog betydligt bättre koll än jag. De varningar man läser brukar nämna att man skall hålla utkik efter en gul Danfoss-etikett. Har själv en gammalt Husqvarna-modell som potentiellt är drabbad, men efter att ha konstaterat att det sitter en japansk kompressor i mitt skåp släppte jag själv det där.
 
A
C cpalm skrev:
En bra fråga faktiskt, där har du nog betydligt bättre koll än jag. De varningar man läser brukar nämna att man skall hålla utkik efter en gul Danfoss-etikett. Har själv en gammalt Husqvarna-modell som potentiellt är drabbad, men efter att ha konstaterat att det sitter en japansk kompressor i mitt skåp släppte jag själv det där.
alla danfossare ha gul etikett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.