@
Hur många kör privat mer än 30-50 mil per dag ofta? Det är inte många. Vågar påstå att moderna elbilar fungerar för 90 procent av befolkningen i Sverige. Däremot är det inte alla som har råd eller vill lägga stora summor på bilar. . .

Men visst. . . När du en eller två gånger per år ska åka på bilsemester så måste du stanna och ladda - men du ska ju ändå stanna och äta osv. så det är ju inget problem...

Att kunna ladda där man bor underlättar ju också en del!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
W witten skrev:
Jo men frågan var ju också hur många av dessa boenden som är bilägare.
Ganska många ändå...
Här finns lite, inte helt aktuella siffror: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1867157
(Angående tillstånd för boendeparkering): "I Stockholms innerstad finns ca 45000 utfärdade tillstånd och ca 37000 parkeringsplatser på gatan. Av dessa används ca 12000 regelbundet."

Fattar förvisso inte riktigt vad de menar. Det är ju knappast så att 2/3 av parkeringarna på gatan står tomma, det vore ju en dröm för bilägarna. Eller menar de att 3 av 4 som betalar för boendeparkeringstillstånd inte använder det (regelbundet)?

P.s. sen tillkommer ju de som tar bilen till sin arbetsplats och parkerar på gatan och kanske vill ladda under arbetsdagen.

Hur som helst är det uppenbart att nuvarande ledning har som mål att Stockholms innerstad skall vara bilfritt inom en inte alltför avlägsen framtid, så det är nog så man tänker sig lösa det problemet.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Notera att du på MG får tilläggskostnader så att leasingen ökar med flera hundra per månad. Bland annat ingick inte service i det låga priset och bara den motsvarar ca 200kr till per månad...
I leasingen via Santander ingår service i alla fall. Jag har en MG som kostar mig 2140kr i månaden för 1500mil per år, försäkring tecknade jag för 212kr/mån, vinterdäck köper jag egna för ca. 10000kr. Uppläggningsavgift på 695kr plus faktureringsavgift på 55kr/mån tillkommer men i övrigt inget annat. Dock gäller det erbjudandet fram till i slutet av augusti.

Själv hade jag tur och fick en luxury till priset av en comfort då de inte fick in så många comfort som de önskat så jag klagade inte.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
De som bor centralt i storstad (tex Sthlm) kanske ska överväga bilpool eller flytta mindre centralt. Jag tycker det står och kör för mycket bilar innanför tullarna. Skapa gott om plats där bilpooler kan ställa sina bilar med laddning samt gästplatser med laddning och tidsbegränsning - det kan vara långsamladdare och max 12h så blir det billigt att anlägga men med rimlig omsättning. Höj avgiften för boendeparkering på gata så inte en massa bilar bara står och tar upp plats. Inför trängselskatt även på de som håller sig inom tullarna. Elektrifieringen och klimatkrisen gör att vi bör ompröva "allas rätt till en stor kombibil" (även om jag själv har svårt att se mig som icke bilägare).
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Hur många BRF ägare är det som saknar parkeringsplats och samtidigt är bilägare :thinking: känns som en ytterst minoritet.
I Stockholm är det vanligt både innanför tullarna och utanför.
Inte ens i nybyggda hus/områden finns det tillräckligt med platser till alla boende, de räknar med att alla inte har bil.
Hammarby sjöstad är ett exempel på hur fel det kan bli när de planerar att alla ska åka tvärbana istället för att ha bil.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Talar vi inte om olika saker?

Dr Jumping Jack skrev: "Många BRF har enbart publika parkeringsplatser och det blir inte möjligt att sätta upp laddstolpar."

Och sen skriver fiskarbuggaren: "Om man inte har parkeringsplatser i sin brf blir det svårt att sätta upp laddplatser."

Är det vad som avsågs med Dr Jumping Jacks inlägg? Om man inte har några parkeringsplatser så har man inga parkeringsplatser, vare sig privata eller publika?
Ja, man parkerar på gatan och bostadsrättsföreningen har inga parkeringsplatser. Det gäller minst hela centrala Stockholm och Göteborg.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Hur många BRF ägare är det som saknar parkeringsplats och samtidigt är bilägare :thinking: känns som en ytterst minoritet.

Nästan alla BRFe har ändå en parkeringsplan eller garage under. Det är inte heller ovanligt med Garo motorvärmaruttag som Garo själv har tagit fram konvertingsatser för att göra om till Typ 2 ladduttag.
Tror inte bilägandet i centrala Göteborg är minimalt. I vår BRF har samtliga minst en bil, Själv har jag två. Vi saknar parkeringsplatser.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ganska många ändå...
Här finns lite, inte helt aktuella siffror: [länk]
(Angående tillstånd för boendeparkering): "I Stockholms innerstad finns ca 45000 utfärdade tillstånd och ca 37000 parkeringsplatser på gatan. Av dessa används ca 12000 regelbundet."

Fattar förvisso inte riktigt vad de menar. Det är ju knappast så att 2/3 av parkeringarna på gatan står tomma, det vore ju en dröm för bilägarna. Eller menar de att 3 av 4 som betalar för boendeparkeringstillstånd inte använder det (regelbundet)?

P.s. sen tillkommer ju de som tar bilen till sin arbetsplats och parkerar på gatan och kanske vill ladda under arbetsdagen.

Hur som helst är det uppenbart att nuvarande ledning har som mål att Stockholms innerstad skall vara bilfritt inom en inte alltför avlägsen framtid, så det är nog så man tänker sig lösa det problemet.
Statistik. Verkligheten och statistik är inte samma sak. Gatorna är tomma på dagarna, och knökfulla på nätterna, statistiken säger att platserna i procent räknat är mer tomma än fulla.
 
Fairlane
D Dr Jumping Jack skrev:
Ja, man parkerar på gatan och bostadsrättsföreningen har inga parkeringsplatser. Det gäller minst hela centrala Stockholm och Göteborg.
Ok, jag trodde du avsåg något annat när du skrev av BRF hade publika parkeringsplatser. Det har de inte isåfall. De saknar parkeringsplatser. Det kommer innebära att en liknande BRF med egna platser troligen kommer värderas högre.

De jag känner som bor i Stockholms innerstad nu är nog alla utan bil faktiskt. Yngre kollegor, äldre har oftast lämnat innerstaden och har bil. Dock har jag vänner som bott i stan och haft bil. Gemensamt är att de alla parkerade på gatan. Anledningen var helt enkelt ekonomisk. Det fanns parkeringsplatser i garage i närheten, men det kostade så mycket mer så det var inte intressant. De räknade kallt med att få en parkeringsbot i månaden för att de tvingats stå för nära korsning eller övergångsställe, men det var ändå billigare. Kanske elbilarna flyttar in i garage mer,, kanske sätts det fler laddare efter gatorna, kanske höjs avgiften för att parkera i innerstan. Om 10 år kommer det inte säljas några nya fossilbilar. Någon lösning för laddning bör vara på plats då eller så får innerstadens invånare som inte vill betala för garage köra äldre och äldre bilar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag trodde du avsåg något annat när du skrev av BRF hade publika parkeringsplatser. Det har de inte isåfall. De saknar parkeringsplatser. Det kommer innebära att en liknande BRF med egna platser troligen kommer värderas högre.

De jag känner som bor i Stockholms innerstad nu är nog alla utan bil faktiskt. Yngre kollegor, äldre har oftast lämnat innerstaden och har bil. Dock har jag vänner som bott i stan och haft bil. Gemensamt är att de alla parkerade på gatan. Anledningen var helt enkelt ekonomisk. Det fanns parkeringsplatser i garage i närheten, men det kostade så mycket mer så det var inte intressant. De räknade kallt med att få en parkeringsbot i månaden för att de tvingats stå för nära korsning eller övergångsställe, men det var ändå billigare. Kanske elbilarna flyttar in i garage mer,, kanske sätts det fler laddare efter gatorna, kanske höjs avgiften för att parkera i innerstan. Om 10 år kommer det inte säljas några nya fossilbilar. Någon lösning för laddning bör vara på plats då eller så får innerstadens invånare som inte vill betala för garage köra äldre och äldre bilar.
Lösning för laddning finns redan, de är bara för få. Bor man i centrala Stockholm så är det snabbladdare eller hyrd parkering (i garage) med laddplats som gäller.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag trodde du avsåg något annat när du skrev av BRF hade publika parkeringsplatser. Det har de inte isåfall. De saknar parkeringsplatser. Det kommer innebära att en liknande BRF med egna platser troligen kommer värderas högre.

De jag känner som bor i Stockholms innerstad nu är nog alla utan bil faktiskt. Yngre kollegor, äldre har oftast lämnat innerstaden och har bil. Dock har jag vänner som bott i stan och haft bil. Gemensamt är att de alla parkerade på gatan. Anledningen var helt enkelt ekonomisk. Det fanns parkeringsplatser i garage i närheten, men det kostade så mycket mer så det var inte intressant. De räknade kallt med att få en parkeringsbot i månaden för att de tvingats stå för nära korsning eller övergångsställe, men det var ändå billigare. Kanske elbilarna flyttar in i garage mer,, kanske sätts det fler laddare efter gatorna, kanske höjs avgiften för att parkera i innerstan. Om 10 år kommer det inte säljas några nya fossilbilar. Någon lösning för laddning bör vara på plats då eller så får innerstadens invånare som inte vill betala för garage köra äldre och äldre bilar.
Slarvigt skrivet, jag menar att BRF enbart har tillgång till publika platser. Självklart höjs värdet på BRF redan nu, som har egna parkeringsplatser, även utan el. Problemet är att oavsett vad du betalar så är det svårt att få en parkeringsplats i centrum. Det tråkigs blir ju att där elbilar kanske gör mest nytta där blir de svårast att använda.
 
C
Isakare Isakare skrev:
Statistik. Verkligheten och statistik är inte samma sak. Gatorna är tomma på dagarna, och knökfulla på nätterna, statistiken säger att platserna i procent räknat är mer tomma än fulla.
Var någonstans i Stockholms innerstad hittar du tomma gator på dagarna (där parkering är tillåten)?
Möjligen att det kan vara lite glest på vissa håll så här i semestertider.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Lösning för laddning finns redan, de är bara för få. Bor man i centrala Stockholm så är det snabbladdare eller hyrd parkering (i garage) med laddplats som gäller.
Jo, de räcker ju inte till det förstår jag, men det finns ju en möjlighet att man bygger ut systemet. Det kanske inte kommer räcka ändå, så då får man hoppas att man kan ladda på jobbet eller bruka publika laddstationer för att elbilarna kommer mer och mer kan vi nog vara rätt säkra på.
 
Fairlane
C cpalm skrev:
Var någonstans i Stockholms innerstad hittar du tomma gator på dagarna (där parkering är tillåten)?
Möjligen att det kan vara lite glest på vissa håll så här i semestertider.
Nej det är helt klart bilar överallt även dagtid, men kanske inte bilar med boendeparkering?
 
Snabbladning är framtiden för de utan villa eller garageplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.