Hur kan måla en sådan vägg? Finns speciella verktyg? Se bild
 
  • Texturerad vägg med ruff yta som behöver målas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en strukturerad vägg med grov yta lämplig för målningsråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är spritputs.

Målas vanligen med kalkfärg eller KC-färg. Du tvättar putsen med vattenslang (ej högtryck) och piasavakvast och sen målar man med kalkkvast i korsvisa rörelser. Det är riktigt sörjigt så man får nog täcka fönster, takfot, dörrar, grundmur o s v med plast. Men inte svårt.
 
Det är en vägg i inglasad balkong. Det går inte använda vatten.
 
Claes Sörmland
Då får du nog hemmapula lite.

Kanske testa att dammsuga bort skiten och måla med en silikatfärg? Kanske med färgspruta? Eller dutta med en pensel om det är en liten yta.
 
S Lilly4s skrev:
Det är en vägg i inglasad balkong. Det går inte använda vatten.
Är det en lägenhet? I så fall, är du säker på att du får måla om väggen?
 
1 16386 skrev:
Är det en lägenhet? I så fall, är du säker på att du får måla om väggen?
Mina grannar har gjort det. Men jag själv har inte kollat med föreningen.
 
Claes Sörmland
S Lilly4s skrev:
Mina grannar har gjort det. Men jag själv har inte kollat med föreningen.
Kolla med föreningen, ytterväggen är deras och det kan blir dyrt för dig att återställa om du målar. Risken är ju att grannen bara har kört på och inte har gjort rätt.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vi målade om en liknande yta på vår inglasade balkong (okej från föreningen) och då frågade vi på Bauhaus (?) och fick Beckers putsfärg. Först målartvättade vi eller vad som kan ha stått på färgburken. Det bör vara minst 5 år sen och det är fortfarande bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Vi målade om en liknande yta på vår inglasade balkong (okej från föreningen) och då frågade vi på Bauhaus (?) och fick Beckers putsfärg. Först målartvättade vi eller vad som kan ha stått på färgburken. Det bör vara minst 5 år sen och det är fortfarande bra.
Om man funderar på det så är en inglasad balkong ju skyddad från väder och vind så det lär nog fungera med vilken väggfärg som helst. Beckers Putsfärg är när jag nu kollar samma kemi som vanlig väggfärg, en akrylat.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om man funderar på det så är en inglasad balkong ju skyddad från väder och vind så det lär nog fungera med vilken väggfärg som helst. Beckers Putsfärg är när jag nu kollar samma kemi som vanlig väggfärg, en akrylat.
Det man kanske behöver ta hänsyn till är de stora temperaturvariationerna. De ansåg att det skulle vara snickerifärg för utomhusbruk till balkongdörrarna och annat i trä.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det man kanske behöver ta hänsyn till är de stora temperaturvariationerna. De ansåg att det skulle vara snickerifärg för utomhusbruk till balkongdörrarna och annat i trä.
Ja det som skiljer akrylaterna åt är ju glans, hur de flyter ut och slutlig seghet. Sen kan det ju tillkomma olika medel för att förhindra påväxt för utomhusfärgerna. Och UV-ljuset påverkar ju pigmenten hårdare utomhus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.