Hej.
Hoppas jag kan förklara detta nu.

Skall göra ett golv som är 1,4x1,5m som en liten hall. Har idag ett garderobsrum i källaren som angränsar till en gammal garage del i källaren. Detta skall göras iordning så småningom men ett stor projekt. Vi har en toalett som är precis utanför garderobs rummet som en liten hall. Där jag rev några golv som några väggar för ett vatten läcka ovanför. Då såg jag trä reglar direkt mot betong vilket jag nu vill återställa. Tänkte köra stål regler i botten samt träreglar i för hållfastheten. Inge trä mot betong. Måste upp till närliggande rummets höjd vilket är 10cm högre från betonggolvet. Är det rätt sett eller vad är alternativet. Anledning är att dörren till toalett är i den högre nivån. Gärna tips mottages.
Handritad skiss som visar golvkonstruktion med höjdskillnader och träreglar mot betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En illustration. Det i blått är det jag skall göra.
Skall jag köra golvspån eller golvgips på golvet? Tänkte bara köra en plastmatta just där på den lilla ytan


3D-illustration av ett rum med blå markeringar, överväger golvspån eller gips för golvytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Karl.s Karl.s skrev:
Se till att utrymmet under golvet ventileras också, tex via socklarna.

Ett alternativ är tex Platon eller liknande:
[bild]
[länk]
Hej. Har gjort det på en annan del med Platon men då hade jag ingenting som jag måste upp till, då var det enkelt. Behövde inte regla upp som i detta fall

Kör nog ett Subfloor då denna del är så liten. Kan jag ställa höjden också. Sen när jag gör garage delen så får jag fundera vidare.
 
Jag har löst det enligt bifogade bilder… är funktionellt och isolerat, spalt vid vägg för avluftning… frigoliten vilar på distanserna
 
  • Golvråspåsar med avståndsblock på betonggolv som förberedelse för isolering, spalt längs vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsarbete med frigolitskivor som vilar på trädistanser i ett byggprojekt, med en vattenpass på en bräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående installationsarbete av ett isolerat golv med frigolit och trädistanser under trägolvbrädor, verktyg syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M MaM skrev:
Jag har löst det enligt bifogade bilder… är funktionellt och isolerat, spalt vid vägg för avluftning… frigoliten vilar på distanserna
Snyggt, vad är det i botten? Rejäl spalt, blir inte svikt vid väggen?
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Snyggt, vad är det i botten? Rejäl spalt, blir inte svikt vid väggen?
Förmodligen, men vem står där och gungar? En bokhylla kanske?
Ser väldigt genomtänkt ut iaf :)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Förmodligen, men vem står där och gungar? En bokhylla kanske?
Ser väldigt genomtänkt ut iaf :)
Kan vara tjärpapp. Ser nu varför det ser ut som en rejäl spalt de ligger på en klack där så blir nog ingen svikt. Förmodar det är flytande serbs ut.
 
Redigerat:
Det har varit en tjärad/kall asfalterad botten sedan lång tid tillbaka, med gammal isolering ovanpå… nu är den gamla isoleringen borta, asfalten kvar och nya distanser med asfaltspapp för att minska fuktvandring. Stämmer att det är en gjuten ”klack” runt rummet, även här vilar golvet på plastdistanser.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Funderar om jag skall testa dessa..det är bara 1,5x 1,4m där jag måste komma upp 10cm i nivå till en dörr. Dessa höjer 3,5 -6,5cm
Justerbara byggklossar på en butikshylla som kan höja nivån 3,5 till 6,5 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte bara gjuta? Det är inte allt för många säckar att blanda.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Varför inte bara gjuta? Det är inte allt för många säckar att blanda.
ja hade varit bäst, men det är lite saker som ställer till det. Skall fixa hela golvet så småningom men om det blir nästa eller om 2år vet jag ej. Ett större projekt totalt är det. Detta blir ett del projekt och kommer tabort det när jag gjuter hela golvet.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.