Som fler påpekat. Om köparen behöver låna så kommer banken att kräva en del mer formalia i affären.
 
H hempularen skrev:
Som fler påpekat. Om köparen behöver låna så kommer banken att kräva en del mer formalia i affären.
Noterat, det är inte en issue i det här fallet dock
 
J Jonte123 skrev:
Jag blev lite förvånad när jag upptäckte punkt 1, men sett till lagen verkar det krävas:
[länk]



Kan det vara en sån där grej som egentligen ska göras och hamna i registret men att efterlevnaden inte kollas så värst hårt?
[länk]



Så den reaktiva tillsynen är ingen issue för dig, men skulle du råka ut för proaktiv tillsyn kanske du kan tvingas ombesörja att en deklaration utförs?
Jag känner till lagstiftningen, men gjorde bedömningen att risken att åka på en tillsyn var liten. Har Boverket ens särskilda resurser till det?
 
  • Gilla
Jonte123
  • Laddar…
När jag köpte grannfastigheten kontaktade jag mäklare och de hade fast pris på just den servicen när allt var klart och det bara skulle göras ägarbyte. 10.000kr tog Skandiamäklarna 2016
 

Bästa svaret

Det är som TS är inne på väldigt lite som verkligen måste finnas med, och det är reglerat i 4 kap. 1 § första stycket jordabalken.
  • Det måste vara skriftligt och undertecknat.
  • Köpesumman måste stå med.
  • Det måste framgå att säljaren överlåter fastigheten till köparen.

Sen är det tillrådligt att man också låter bevittna säljarens underskrift av två personer, för köparen kan inte få lagfart direkt utan det, utan måste då gå igenom en vilandeprocess enligt 20 kap. 7–8 §§ JB. Men rent tekniskt krävs det inte för köpets fullbordan.

Därtill finns det lite saker som inte får vara med för att köpet ska vara giltigt, men det var ju inte det det frågades efter.

Edit: Bara för att undvika begreppsförvirring: Jag har i ovanstående utgått från att huset ligger på en egen fastighet och att eventuell övrig mark på fastigheten också ska överlåtas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonte123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.