Vi planerar eventuellt att luta av vårt furugolv innan vi såpar det.
Vad använder man för lut?
Kaustik soda som när man lutar av möbler eller finns det speciella produkter för golv.
Föreslå gärna behandlingsteknk.
 
Det finns särskilda produkter till golv.
Sök här på forumet och på Google så hittar du massor med tips :)
 
Blev rekommenderad av en golvläggare att använda Trip Traps produkter. Han tycker dom är bland dom mest lättarbetade, så jag använde deras lut och olja, båda med vitt pigment. Funkade bra! Fast nu ska jag göra som ni och använda såpa ist för olja för att slippa oljans väntetider.

Lutet penslades på ordentligt (på nyslipat dammsugat golv) med en tjock bred pensel med speciella strån som tål lut. Billiga penslar blir förstörda av lutet. Sen fick det ligga ngn timme så golvet skulle suga åt sig och därefter gno bort överflödet och lufttorka i 8 tim. Innan oljan (såpan) ska på ska golvet dammsugas en gång till.
 
Jag skulle låta luten torka i minst 24 timmar och sedan torrskrubba med en stor vit ScotchBrite för att få bort all överflöd av kalk. Det senare ger en jämnare reslultat.
 
Det finns många varianter. Faxe har en som är väl beprövad. Faxe barrträlut påföres i brädriktningen så jämnt som möjligt. Använd en pensel med borst av glasfiber eller nylon för att den ska hålla. Låt golvet torka av sig själv. Sedan kan man "polera" med en vit Schotchbrite svamp för att ta bort överfödigt pigment.
Därefter blandas golvsåpa naturelle eller vit beroende på resultat i konc 1:10 i varmt vatten och golvet tvättas med denna lösning 3 gånger med normal torktid emellan tvättningarna. Har du fler frågor så hör av dig eller sök på Eskil Åkerberg som är den svenska importören.
Anders
Obs detta gäller med såpa Inte med olja!!!!!!!!!!
 
Jepp, glömde bort poleringen! Den gjorde jag oxå med vit schotchbrite. Och DÄREFTER dammsuga upp mjölet som blir.
 
Jag behandlade mitt nyskipade furugolv med Fluggers barrträslut. Det blev skit. Fläckigt och flammigt. Det var som vatten med en vitagtig ton (ja, jag rörde om i luten hela tiden).
Jag bestämde mig för att gå ett varv till och köpte TRip-Trap lut på Bauhaus. Vilken skillnad. Lätt att pensla ut och helt homogent i färgen. Nu ska jag bara polera över innan det är dags för oljan. Min erfarenhet så längt:
Flugger lut = skit. Trip Trap = kanon...
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Jag behandlade mitt nyskipade furugolv med Fluggers barrträslut. Det blev skit. Fläckigt och flammigt. Det var som vatten med en vitagtig ton (ja, jag rörde om i luten hela tiden).
Jag bestämde mig för att gå ett varv till och köpte TRip-Trap lut på Bauhaus. Vilken skillnad. Lätt att pensla ut och helt homogent i färgen. Nu ska jag bara polera över innan det är dags för oljan. Min erfarenhet så längt:
Flugger lut = skit. Trip Trap = kanon...
Torrskrubbade du efter att Flügger-luten hade torkat? Det ser skit ut innan du har gjort detta. Luten skall hällas över i en hink och påföras med en lutborste.
Jag har själv använt Flüggers lut många gånger och kan inte säga annat än att det är en jäkligt bra produkt.
 
Det fanns inte mycket att skrubba av. Luten var vit i burken men när den kom på golvet blev det som om jag hällt vatten på trä.

Hur som helst har jag nu ett lutat golv med ett tunt lager aklk på. Vit Scotch-Bite duk är inköpt och i kväll ska jag skrubba av.
Nästa steg blir att olja. Här har jag fått många råd. Har en burk med Flugger golvolja med vit pigment och på denna står det att oljan ska läggas på rikligt, låta suga 20 minuter varpå man drar över överflödet till nästa del av golvet. Därefter ska det poleras tortt. På burken står att manuell polering på ytor större än 15 kvadrat inte rekommenderas. Varför? Att det är jobbigt begriper jag men Flugger vet ju inte hur uthållig jag är. Inte heller hur många vi är som polerar. I en broschyr från CAsco läser jag att oljade golv ALLTID måste maskinpoleras för att inte få ett flammigt resultat. En bekants bekant som är målare sa att jag bara behövde maskinpolera om jag ska ha en blank yta. polerar jag för hand blir golvet mattare. Vi vill ha det matt. Vi vill egentligen att det ska se ut exakt som det gör nu när det är lutat...

På bilderna ser ni först mig när jag penslar på Fluggerluten.
De två efterföljande bilderna visar golvet just nu med TripTrap lut innan olja.
Frågan är alltså om jag måste hyra mig en polermaskin eller om jag kan ge mig på golvet för hand i kväll?
I Casco broscyren stod också att det inte fick gå mer än 24 timmar mellan att oljan läggs på till golvet ska poleras. Det är en tidsfrist jag inte kommer klara om jag oljar i kväll eftersom jag ska jobba i morgon. Jag behöver stöd....
 
  • DSC00006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom ingen vet svaret så penslade jag ut oljan igår kväll. Det blev bra utan polermaskin. Jag hällde ut på ett par kvadrat, penslade in med en grov pensel, väntade 10 minuter och rakade sedan av oljan in på nästa obehandlade del av golvet. Därefter torkade jag bort/in all blöt olja.
Fortsatte sedan så på hela golvet och väntade sedan en timme ungefär innan jag knuggade av golvet för hand en gång. Det blev som sagt bra. Jag behövde ingen polermaskin. Fluggers vitpigmentade olja var det jag använde...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.