KristinaRT
Människor är skapta för att leta samband, och om det inte finns några samband kan vi ibland konstruera sådana. Med det menar jag är du helt säker på att de fysiska symtom du beskriver kom efter att man gjort någon form av ”tätning” i badrum?
Hur långt efter, hur dök symtomen upp (gradvis eller hastigt), vilket symtom kom först? Vilket symtom är mest belastande för dig?

Kan du försöka beskriva vad som gjordes i badrummet och varför gjordes det?

Och mtp att vi är mitt i en pandemi - är du helt säker på att du inte haft covid (ibland är symtomen MYCKET lindriga)? Iaf vissa av de symtom du beskriver skulle kunna vara förenliga med hjärntrötthet och luktpåverkan…
 
K kanonkula skrev:
Jag har aldrig hört om allergi mot silikon,(jag har dock hört att visa stöter bort implantaten men det är ju en annan sort.
Spontant gissar jag på att luften är dålig.
Jag hade gått ihop med grannarna och gjort en ovk själva för att se om flödet är tillräckligt?
Hos grannarna sa de att det var deras väggkontakter/elledningar som var orsaken och gjorde någon åtgärd med det... låter helkonstigt i mina öron men jag är inte utbildad så det vet jag inte.( jag frågade att jasså är det så hos mej med då ,men de sa nej utan att ens kollat det som de påstod som orsak hos grannarna)

OVK:n är gjord av en firma, borde INTE gå hyresvärdens ärenden och sätta godkänd om den inte uppfyller kraven... men vad vet man...
 
Karlia Karlia skrev:
Jag har inte heller hört talas om silikonallergi däremot latex. Men latex är ett naturmaterial till skillnad mot silikon.

Förstår att du känner dig desperat men att hugga mot oss gör ingen skillnad. Om det inte känns skönt att bli av med lite aggressioner.

Om du vill ta reda på vad som får dig att må dåligt behöver du ta reda på vad hyresvärden har gjort. Som någon ovan sade, försämrad luftcirkulation kan vara anledning till att du mår dåligt.

Du kommenterade inte hyresgästföreningen, det är en god idé att ta kontakt med dem, de vet vilka rättigheter du har och kan hjälpa till.

Vi här vet ju inte vad hyresvärden har gjort, varför och om/hur det har påverkat lägenheten.

Stopp nu, det var inte jag som började, däremot svarade jag som jag blev bemött!
Hyresgästföreningen är inkopplade men det var de redan i november i fjol och i stort sätt!
Som jag sagt hela tiden, jag vänder på alla stenar, i min enfald trodde jag att kanske någon här inne hade uppslag som jag kunde klura utifrån när jag faktiskt redan har försökt allt det du påtalat!

Vi sätter streck där du o jag.Det leder inte någonstans att vi två fortsätter skriva till varandra, allt jag ville var att se om det kanske fanns någon som hade egen erfarenhet, kanske hade något uppslag på det jag frågade efter !!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst kan en OVK bli godkänd även om alla lgh inte kontrolleras. Be hyresvärden vrida upp hastigheten på fläktarna om det går till att börja med. Har ni kollat så att det inte finns igensatta tilluftsventiler, dammiga filter tex?

Vad jag förstår så skall det uppe i systemet ( vinden/taket) finnas typ o-ringar som man kan ta loss någon elelr några för att öka utsuget, men misstänker, utan att ha kunskap, att fönsterventilerna inte är dimensionerade för att möta emot med att få in tillräckligt med luft då?

Det enda man har gjort är att man tog bort det där plastlocket som sitter i kåpan ( obs ingen köksfläkt) ovanför spisen för att försöka få bättre drag där när man lagar mat, men det blev inte alls någon större skillnad utan matoset fortsätter ut i lägenheten som alltid.

Jag har också påtalat att det skulle kanske vara en ide att gå igenom ventiler, och rensa,men det gör de inte.. Varför vet jag inte.

Nåja, jag var mest ute efter om någon kanske hade liknande erfarenhet och kunde råda ,men tack för din tid och dina adekvata frågor :)
 
Har du närbilder på fönsterventilerna? Har du provat att ha ett fönster öppet länge , ger det positiv effekt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Du nämnde skum, just fogskum kan ge allergisk reaktion om det är det som använts. Googla på fogskum. Dock tror jag att det är främst när det appliceras som det är farligt. Vill också informera om att du säkert kan hitta väldigt mycket av en googling på fogskum, det kan vara lurigt att lösa för mkt.

Ja mellan golvet och en lufttrumma/vägg i hallen uppfattade jag det som att de la silikon för att täta då det kom in , vad det nu kom in från det luftshacket i min bostad.

Medans man i burspråket i vardagsrummet sprutade in vitt skumliknande som såg ut att expandera för att täta...

De satte även i en fönsterventil i burspråket..

Sedan dessa åtgärder blev gjorda började det riktiga helsiket i bostaden av vad jag tidigare beskrivit.
Huruvida det har något samband elelr ej vet jag inte, jag bara konstaterar...

Ja jag famlar i tassemarkerna, men vad annat göra när man inte får adekvat hjälp.
Jag skall googla på det du föreslog... någonstans kanske jag förr elelr senare får napp och vetskap/kunskap i orsakerna.. Tack för din tid! :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du närbilder på fönsterventilerna? Har du provat att ha ett fönster öppet länge , ger det positiv effekt?
Jag har tyvärr bara ett foto på den nya lilla fönsterventilen de satte i vardagsrummet ( skall försöka ladda in det här) De andra ventilerna är i stål som man med en spak kan stänga/ öppna.

Jag har haft allt från korsdrag till att prova med att ha ett, två, tre fönster lite öppna, i vädringsläge s.a.s såväl som mer öppet, ingenting hjälper mer än möjligen för en kort stund,men jag kan ju inte ha korsdrag 24/ 7.
Hjälper inte att "vädra ut" alltså. Har alltid haft vädringsläge på i alla rum. Jag har provat att ha allt stängt..
Jaaa, provat alla varianter, ingen förbättring.

Skall se om jag kan ladda upp det enda kort jag har ( har ju inte kunnat vistas i min bostad sedan i början av Februari trots att jag har försökt några gånger men blir så inhelsikes sjuk.
 
  • Nyinstallerad vit fönsterventil över ett fönster i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT KristinaRT skrev:
Människor är skapta för att leta samband, och om det inte finns några samband kan vi ibland konstruera sådana. Med det menar jag är du helt säker på att de fysiska symtom du beskriver kom efter att man gjort någon form av ”tätning” i badrum?
Hur långt efter, hur dök symtomen upp (gradvis eller hastigt), vilket symtom kom först? Vilket symtom är mest belastande för dig?

Kan du försöka beskriva vad som gjordes i badrummet och varför gjordes det?

Och mtp att vi är mitt i en pandemi - är du helt säker på att du inte haft covid (ibland är symtomen MYCKET lindriga)? Iaf vissa av de symtom du beskriver skulle kunna vara förenliga med hjärntrötthet och luktpåverkan…
Hej! Kortfattat:

Jag har inte haft covid19, negativa test.
Jag har därtill suttit i självvald karantän mesta delen av tiden
( fått hem dagligvaror osv)
Jag förstår att du tar upp pandemin ty den ger div. symptom !

Jag är inte så mycket för att konstruera samband och göra det till en sanning..däremot så när jag inte har yrkeskunskap, eller erfarenhet av något jag inte kan se ett klart samband i så börjar jag lägga "pussel" , dvs, först uteslutningsmetoder så långt mitt IQ räcker, sen hamnar jag på att börja ställa frågor/letar svar även om det till synes/förståndsmässigt är långsökt... men tro mej,.. jag började i "rätt" ände.. med mej själv... har jag ställt till med något, har jag en sjukdom som gör att ...osv..

Uteslutningsmetoden och nej, det är inte varken kroppsligt eller mentalt som är orsaken till att jag blir så sjuk i min bostad, andra reagerar om än inte lika mycket,men de bor ju inte där heller så de exponeras inte på samma sätt. Samt att jag är utan alla dessa symptom efter bara några dagar upp till dryga veckan efter jag INTE vistas i bostaden. ( jag trivs i mitt hem och skulle vilja vara där, också det i sig, talar ju emot att det skulle sitta mellan öronen på mej.)

Därefter vänder jag upp o ner på mitt bohag, synar,luktar, andra har också gått igenom mitt hem i jakten på att hitta orsaken.. i mina tillhörigheter alltså,men vi kan inte hitta något. Då återstår det ju att det är något i lägenheten, sen om det är ventilation, väggar, under golv, från vinden kommande eller vad det är vet jag ju inte.Därav tog jag mej friheten att börja fråga runt och tänkte att här om något kanske jag har turen att någon vet, har ideer värt att undersöka, det var allt jag efterfrågade. Ju mer jag kan utesluta ju enklare blir det ju av de ev orsaker som är kvar att fokusera på det...

Jag har 30 års yrkeskunskap i bagaget inom vårdyrket.
Så det du efterfrågar har jag själv full koll på så att säga :)
Dock har jag via sjukvården vänt ut och in på kroppen och gjort en massa undersökningar då de ser ju hur dålig jag är, det enda de kan se är att det borde vara något i bostaden som gör mej sjuk för de hittar inga fynd, varken kroppsliga eller mentala.

Tätningen var mellan golv och ett luftshakt som går från källaren via första våningen, genom min hall och vidare upp på vinden.( inte badrummet alltså)

Jag tänker som så ( okunnig och därmed dumma frågor) att om man tätar till något som varit rejält otätt så torde kanske luftflödet förändras i bostaden... om så är fallet så kanske det i sej kan ställa till att luften står still ( som vi alla upplever det som varit i bostaden ) när luftflödet förändras... bara en tanke... en pusselbit att förkasta eller spinna vidare på..

Jag slutar där för jag hamnar i något slags försvarstal trots att allt jag var ute efter var att se om någon hade några ideer att klura på i mitt sök på orsak.
 
Jag tittar in en gång här i morgon , nu är det sovadags på en soffa där jag vistas för tillfället..
 
KristinaRT
Det jag tänker på är lite av en tidslinje. Hur snabbt kom dina symtom efter ”tätningen”? Vilket var det första symtomet? Hade du känt något alls innan som förvärrades efter tätningen? Vilket symtom är det mest framträdande?

Har genomlevt en mångårig utredning av arbetsmiljö på en arbetsplats där man misstänkte ventilationsproblematik. Lite erfarenhet plockade jag med mig därifrån….

Visst kan tätning av tidigare otätt hus påverka ventilationen, det kan man nog räkna med. Men de flesta får inte så svåra symtom att man inte kan vistas i bostaden av dålig ventilation. Däremot jan man få symtom som huvudvärk, trötthet och liknande. Det borde dock bättras av att öppna fönster. Om det nu inte är så att ventilationen är beroende av att man har alla fönster stängda. Men det brukar främst vara i byggnader med automatiskt kontrollerad ventilation, eller AC, och det tänker jag att du nog inte har (baserat på beskrivningen).

Det två sambanden jag kan tänka mig (men det beror lite på tidsaspekten) är att bostaden är tät och ventilationen dålig och att något material som tillfördes vid tätningen emitterar partiklar som påverkar dig. Alt två att något som fanns innan (mögelpåväxt tex) nu inte ventileras bort som innan, alt att något har börjat växa pga dålig ventilation och detta något påverkar dig.

Nu är det ju inte en arbetsmiljö, men jag hade försökt få tag på en yrkesmedicinare, alt kollat upp vad det står i utredningar/material om kemiska emissioner och små partiklar.

Edit: jag har svårt att tänka mig att silikontätning emitterar något då den är härdad, skulle vara mer misstänksam mot skummet. Försök få info om exakt vilka produkter som användes!
 
Jag har varit med om liknande fast inte hälsomässigt. Ventilationen förbättrades i huset jag växte upp i (samt lite annat) och luften blev märkbart torrare.

Dock drogs mögelsporer in från en vägg i ett rum visade det sig senare. Märktes genom att luften i det rummet upplevdes som stillastående trots motsatsen och en slags illamående känsla. Föräldrarna märkte inte lika mycket.

Jag skulle gissa på mögel helt enkelt. Fogskum när det har härdat avger normalt inget ämne. Hade du andats in det giftiga ämnet fogskum avger innan härdning borde du ha hälsoproblem även utanför lägenheten.
 
Redigerat:
Vad säger din hyresgivare? Är det en brf ta upp det på möte om andra känt samma?
Hade det varit mitt hus hade jag tagit dit Anticimex, både ovk och besiktning. Jag antar du kollat så andra också känner lukten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.