Hallå,

Någon med erfarenheter av nämnda växelriktare?
Har fått offert på mindre system, 8,5kWp, och tror inte jag har behov av optimerare. Öppet läge utan träd etc. som skuggar. Normalt offereras SolarEdge med integrerade optimerare av leverantören och vill man inte ha optimerare så erbjuds Huawei.
S-E är vad jag förstår ett välrenommerat märke, men vad anser ni om Huawei?
Är kanske på frammarsch, tycks vara prisvärda, t.ex. ingår förberedelse för batterilagring. Option på S-E?

//Björn
 
Valde min då jag tyckte den var mycket för pengarna..
2ingångar +batteri samt wifi lan logg app ..ingen fläkt ..DC brytare och åskskydd.
Som att köpa Helt enkelt en Volvo kombiV70 med dragkrok
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F
C carrimore skrev:
Hallå,

Någon med erfarenheter av nämnda växelriktare?
Har fått offert på mindre system, 8,5kWp, och tror inte jag har behov av optimerare. Öppet läge utan träd etc. som skuggar. Normalt offereras SolarEdge med integrerade optimerare av leverantören och vill man inte ha optimerare så erbjuds Huawei.
S-E är vad jag förstår ett välrenommerat märke, men vad anser ni om Huawei?
Är kanske på frammarsch, tycks vara prisvärda, t.ex. ingår förberedelse för batterilagring. Option på S-E?

//Björn
Skulle till att börja med undvika SolarEdge i möjligaste mån tills det är klarlagt vad som gäller med de ganska påtagliga EMC-issues som finns nu där just SolarEdge är specifikt utpekade. Utöver det är det väl skit i vilket faktiskt om man väljer Huawei eller nån av de Tyska eller Österrikiska tillverkarna. Att välja bort Huawei är väl i sådana fall mer en politisk protest och jag lägger mig inte i personliga åsikter där. Av de Kinesiska (som ofta har konvektionskylning utan fläkt) så ser Huaweis nya ut att vara den växelriktaren som ligger i teknisk framkant.
 
Tack för svar!
Har lagt ordern med Sun 2000 riktaren, skönt att höra att jag inte är helt fel ute.
Som sagt, tekniskt sett verkar dom ju vettiga. Bara att hoppas att dom också kvalitetsmässigt håller måttet.

Nästa fråga:
Kommer att ha 22st paneler i två rader utan optimerare. Leverantören förordar att koppla alla i en slinga.
Själv funderade jag på att nyttja möjligheten att koppla in två slingor med 11st i varje, kanske i zicksackmönster för att försöka få likvärdig output/balans från båda slingorna . Detta för att ha möjlighet att upptäcka ev defekter i panelerna utan optimerare. Leverantören var tveksam eftersom man tydligen vill ha så stor total spänning som möjligt från slingan för att få en bättre verkningsgrad.

Synpunkter?

//Björn
 
F
C carrimore skrev:
Tack för svar!
Har lagt ordern med Sun 2000 riktaren, skönt att höra att jag inte är helt fel ute.
Som sagt, tekniskt sett verkar dom ju vettiga. Bara att hoppas att dom också kvalitetsmässigt håller måttet.

Nästa fråga:
Kommer att ha 22st paneler i två rader utan optimerare. Leverantören förordar att koppla alla i en slinga.
Själv funderade jag på att nyttja möjligheten att koppla in två slingor med 11st i varje, kanske i zicksackmönster för att försöka få likvärdig output/balans från båda slingorna . Detta för att ha möjlighet att upptäcka ev defekter i panelerna utan optimerare. Leverantören var tveksam eftersom man tydligen vill ha så stor total spänning som möjligt från slingan för att få en bättre verkningsgrad.

Synpunkter?

//Björn
Det är en teoretisk suboptimering. Koppla inte sicksack, det är allt annat än optimalt sett till kabeldragning. Det kommer inte heller bli nån större skillnad i effekt om du sätter 11+11 eller 22 i en slinga, det behövs 200V för att starta och det kommer att inträffa tidigare på morgonen om allt ligger på en MPPT men skillnaden kommer att vara av akademisk karaktär. Hur många Watt har du per panel? Jag antar att det är en 8kW M1 men det skulle kunna vara en 6kW med?
 
Vad fick du betala för denna anläggningen och är du nöjd med anläggningen?
C carrimore skrev:
Tack, jo jag anade svaret, kanske lite väl teoretiskt :)

Panelerna är dom här: [länk]
samt växelriktare 8KTL-M1 8kW

Så då är säkert förslaget från leverantören korrekt att koppla alla 22 i en slinga.
Precis som du säger så kommer då systemet att starta tidigare.

//Björn
C carrimore skrev:
Tack för svar!
Har lagt ordern med Sun 2000 riktaren, skönt att höra att jag inte är helt fel ute.
Som sagt, tekniskt sett verkar dom ju vettiga. Bara att hoppas att dom också kvalitetsmässigt håller måttet.

Nästa fråga:
Kommer att ha 22st paneler i två rader utan optimerare. Leverantören förordar att koppla alla i en slinga.
Själv funderade jag på att nyttja möjligheten att koppla in två slingor med 11st i varje, kanske i zicksackmönster för att försöka få likvärdig output/balans från båda slingorna . Detta för att ha möjlighet att upptäcka ev defekter i panelerna utan optimerare. Leverantören var tveksam eftersom man tydligen vill ha så stor total spänning som möjligt från slingan för att få en bättre verkningsgrad.

Synpunkter?

//Björn
C carrimore skrev:
Tack för svar!
Har lagt ordern med Sun 2000 riktaren, skönt att höra att jag inte är helt fel ute.
Som sagt, tekniskt sett verkar dom ju vettiga. Bara att hoppas att dom också kvalitetsmässigt håller måttet.

Nästa fråga:
Kommer att ha 22st paneler i två rader utan optimerare. Leverantören förordar att koppla alla i en slinga.
Själv funderade jag på att nyttja möjligheten att koppla in två slingor med 11st i varje, kanske i zicksackmönster för att försöka få likvärdig output/balans från båda slingorna . Detta för att ha möjlighet att upptäcka ev defekter i panelerna utan optimerare. Leverantören var tveksam eftersom man tydligen vill ha så stor total spänning som möjligt från slingan för att få en bättre verkningsgrad.

Synpunkter?

//Björn
C carrimore skrev:
Tack, jo jag anade svaret, kanske lite väl teoretiskt :)

Panelerna är dom här: [länk]
samt växelriktare 8KTL-M1 8kW

Så då är säkert förslaget från leverantören korrekt att koppla alla 22 i en slinga.
Precis som du säger så kommer då systemet att starta tidigare.

//Björn
 
S Satcrow skrev:
Vad fick du betala för denna anläggningen och är du nöjd med anläggningen?
I runda slängar 100kSEK
Jodå anläggningen tuffar på utan större problem, har dock varit lite strul med appen "SunSolar" som inte alltid har lirat med mitt Mesh nätverk (TP-link DECO M5). Kör med fast ethernetkabel mellan växelriktaren och en av mina M5 puckar.
Snittar mellan 40-50kWh/dag, toppeffekt 7,5kW.
 
C carrimore skrev:
Hallå,

Någon med erfarenheter av nämnda växelriktare?
Har fått offert på mindre system, 8,5kWp, och tror inte jag har behov av optimerare. Öppet läge utan träd etc. som skuggar. Normalt offereras SolarEdge med integrerade optimerare av leverantören och vill man inte ha optimerare så erbjuds Huawei.
S-E är vad jag förstår ett välrenommerat märke, men vad anser ni om Huawei?
Är kanske på frammarsch, tycks vara prisvärda, t.ex. ingår förberedelse för batterilagring. Option på S-E?

//Björn
Har du fritt läge så behöver du inte optimerare, men det är inte fel då även du kan få fågelskit löv o annat på cellerna.
I övrigt så är optimerare ett plus men knappast ngt som du kan räkna hem.
 
O oldtimersmc skrev:
Har du fritt läge så behöver du inte optimerare, men det är inte fel då även du kan få fågelskit löv o annat på cellerna.
I övrigt så är optimerare ett plus men knappast ngt som du kan räkna hem.
Förutsatt att du nu inte pratar om rabarberblad så är
fågelskit och löv är mer ett teoretiskt problem. Du skulle aldrig ens kunna avgöra en enda watts skillnad för någon av dessa två faktorer om du kunde läsa av en panels laddning.
Jag ser på mina där det låg kvar flera kvadratdecimeter snö i hörnen och dom berörda panelerna laddade samma som dom snöfria.


När det gäller optimerare så försvann dessa ur offerten när jag bytte till Huaweis prylar.
Man menade att Huawei hade koll på varje enskild panel och när det sen installerades så visst är det så, jag har full koll på varje enskild panel i appen.

Jag har även ett 5kw Huaweibatteri. Här i SE1 får jag så dåligt betalt för elen så det är lika bra att använda den själv så långt det går.
Dessutom så kommer jag med batteri kapa effekttopparna den dagen effekttariffen kommer.

Bifogar en bild på den översikt jag har på varje enskild panel.
 
  • Översikt i en app som visar prestanda för individuella solpaneler med energiproduktionsdata i kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bonde456 skrev:
Förutsatt att du nu inte pratar om rabarberblad så är
fågelskit och löv är mer ett teoretiskt problem. Du skulle aldrig ens kunna avgöra en enda watts skillnad för någon av dessa två faktorer om du kunde läsa av en panels laddning.
Jag ser på mina där det låg kvar flera kvadratdecimeter snö i hörnen och dom berörda panelerna laddade samma som dom snöfria.


När det gäller optimerare så försvann dessa ur offerten när jag bytte till Huaweis prylar.
Man menade att Huawei hade koll på varje enskild panel och när det sen installerades så visst är det så, jag har full koll på varje enskild panel i appen.

Jag har även ett 5kw Huaweibatteri. Här i SE1 får jag så dåligt betalt för elen så det är lika bra att använda den själv så långt det går.
Dessutom så kommer jag med batteri kapa effekttopparna den dagen effekttariffen kommer.

Bifogar en bild på den översikt jag har på varje enskild panel.

Spännande bild, den kan jag inte få upp i min app!!
Har du kanske paneler fabrikat Huawei?
För visst är det väl så att du inte heller har optimerare?
 
Du måste ha Huawei optimerare för att få upp den bilden över panelerna.
 
Ok, anade nästan det
 
E _Elman_ skrev:
Valde min då jag tyckte den var mycket för pengarna..
2ingångar +batteri samt wifi lan logg app ..ingen fläkt ..DC brytare och åskskydd.
Som att köpa Helt enkelt en Volvo kombiV70 med dragkrok
Kanske snarare en Baolong kombi med drag, eller en Kia-made in China?
Varför jämföra ett nordeuropeiskt premium märke med kina grejer???

E _Elman_ skrev:
Valde min då jag tyckte den var mycket för pengarna..
2ingångar +batteri samt wifi lan logg app ..ingen fläkt ..DC brytare och åskskydd.
Som att köpa Helt enkelt en Volvo kombiV70 med dragkrok
Kanske snarare en Hyundai eller
 
Offert för nyckelfärdig solcellsanläggning på 9,5 kW med specifikationer och antal för varje komponent.
R Robert-san01 skrev:
Du måste ha Huawei optimerare för att få upp den bilden över panelerna.
Det man sa när jag beställde var att man inte behöver optimerare i Huaweis system för att den håller reda på varje panel ändå till skillnad från andra äldre system.
Därför försvann tillägget för optimerare på offerten när jag bytte system, med andra VR skulle det kostat ca 500kr per panel med optimerare, 12000kr i mitt fall.
Det var det andra Sun2000 Svea Solar stoppade upp och det första med huawei batteri Luna2000.

Fast kompetensen hos säljaren på Svea Solar sa mycket tokigt och dom har trots påminnelser inte lyckats ge mig slutdokumentation, bruksanvisning och nödvändig dokumentation som bevis att det är en godkänd anläggning.
I min beställning skulle kopplingsschema ingå och det har jag inte heller fått.
Tänker skicka en faktura på 10% av anläggningen för utebliven dokumentation.

Bifogar spec från ordererkännandet, inga optimerare finns med.
Blev dock 24st 400w paneler för dom skickade fel och man kan ju inte klaga när man fick 120w mer effekt :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.