Hej,

Ska installera en länspump i en brunn i källaren. Skulle behöva hjälp med det tekniska vad det är jag behöver.

Vilken transformator kan jag använda som går från 220v till 12v för att driva en länspump

Sen skulle jag vilja att pumpen inte startar så fort det blir några centimeter vatten utan att den startar när brunnen är halvfull för att den inte ska få så många starter i onödan. Går det att ordna? Hur isåfall?
(Länka gärna produkter som skulle fungera bor i Göteborgsområdet)

tacksam för all hjälp!
 
Varför 12V? Finns färdiga pumpar för 230V med nivågivare som är gjorda för detta.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Varför 12V? Finns färdiga pumpar för 230V med nivågivare som är gjorda för detta.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Varför 12V? Finns färdiga pumpar för 230V med nivågivare som är gjorda för detta.
Liten och smidigt tänkte jag.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
[länk]
Har tänkt mig en båt länspump.
 
S Simmeman skrev:
Har tänkt mig en båt länspump.
Varför då? Varför inte rätt verktyg för jobbet?
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
S Simmeman skrev:
Hej,

Ska installera en länspump i en brunn i källaren. Skulle behöva hjälp med det tekniska vad det är jag behöver.

Vilken transformator kan jag använda som går från 220v till 12v för att driva en länspump

Sen skulle jag vilja att pumpen inte startar så fort det blir några centimeter vatten utan att den startar när brunnen är halvfull för att den inte ska få så många starter i onödan. Går det att ordna? Hur isåfall?
(Länka gärna produkter som skulle fungera bor i Göteborgsområdet)

tacksam för all hjälp!
12V är väl bra om pumpen räcker till? Det förenklar installationen.
Har du kollat in någon pump du vill ha? Du behöver i så fall kolla vad den har för strömförbrukning. Sedan väljer du transformator.

/Höghus
 
Varför inte en vanlig groppump? 230 V , ingen trafo behövs och nivågivare ingår.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
S Simmeman skrev:
tänker mig en Rule förslagsvis denna [länk][länk]
Av någon outgrundlig anledning anger inte Jula strömförbrukningen på pumpen, men på en av bilderna kan man kanske skönja 1,4A.
Isf kan dessa funka, men strömförbrukningen måste verifieras.
https://ledmegastore.se/transformat...MgNggoXm2vCo3b-8X5dj-vtXYk4JjhAhoC3Y4QAvD_BwE
eller
https://www.kjell.com/se/produkter/...t-utspanning/natadapter-med-12-v-uttag-p44193
De lämnar 5A, men rejäl marginal (10-20%) är bra.
En fet kabel till pumpen och du är hemma. Själv hade jag moddat den första och kopplat in kabeln direkt på utgången, men det beror ju på hur händig du är.
Kör du på cigg-propp är det bra att känna hur varm den blir, jag har smält sådana i bilen på en kylbox. Många pallar inte några A en längre stund.

/Höghus
 
M mlkjhr skrev:
Varför inte en vanlig groppump? 230 V , ingen trafo behövs och nivågivare ingår.
Har man trång brunn är det ett elände att få nivågivaren att funka.

/Höghus
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Köp en 230v pump med inbyggd nivåvippa, det är det driftsäkraste du kan ha, enklare och inte orimligt dyrt.

Kolla på Flygt SXM-serien tex.
 
Den lilla 12V-pumpen är rätt känslig - behövs inte mycket skit för att den skall sätta igen, så man måste ta upp den, skölja rent och montera tillbaka.

Båtsidan har "nivåbrytare" också, att köra tillsammans. De brukar väl hålla ett år eller 2...

Men att få det till "stor skillnad" mellan av och på är inte så lätt - även om det kan vara bra. Lättaste sättet är väl att ha en brunn med lite större diameter - då blir det mer vatten för samma höjdskillnad.

Om man verkligen vill jobba sig går det att använda 2 st. "nivåbrytare", och kanske ett hjälprelä, så att pumpen startas när den övre brytaren slår till, och sedan går ända tills den undre brytaren slår från.

Men i praktiken brukar de j..a billiga brytarna lägga av, och om det blir i "till" så kommer pumpen att gå tills röken läcker ur den. Sedan upptäcker man inte att det krånglat på ett bra tag... De behövs alltså en 3:e nivågivare som skickar ett "larm" för hög nivå. Och egentligen ett tidrelä som med automatik bryter pumpen efter en bestämd tid, oavsett om nivågivarna säger att det är tomt eller inte...

Jag har en 12-V lösning själv på en "tillfällig" dränering, skulle inte göra om det idag...

Inte så kul att ligga på knä/mage och gräva i en brunn ute i oktober...

Tips: en våtdammsugare är ett toppenhjälpmedel när det krånglar och man vill ha bort först vatten, sedan skit från brunnen...
 
S Soltorp40 skrev:
Om man verkligen vill jobba sig går det att använda 2 st. "nivåbrytare", och kanske ett hjälprelä, så att pumpen startas när den övre brytaren slår till, och sedan går ända tills den undre brytaren slår från.
Eller ett tidrelä så den fortsätter kanske 30 sekunder efter frånslag i nivågivaren, som då placeras "högt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.