Hej. Beskrivning sen frågan:

Sen hyresvärden var och tätade mellan golv o vägg med silikon samt, vad jag tror silikon insprutat i håligheter i innervägg ut mot yttervägg ( det var någon sorts spruta med vitt skum iallafall) så har dels lägenheten börjat att ha stillastående luft ( OVK är trots det godkänd) dels så har jag börjat bli så sjuk så jag kan inte vistas i bostaden längre.( Kraftig yrsel i attacker, tryck i huvudet, går inte att sova då luften inte är ren och fräsch för att nämna några av symptomen!

Luften luktar mellan varven som en sur potatiskällare.

Så snart jag är borta från bostaden blir jag långsamt bra igen.
Så snart jag åter vistas i bostaden blir jag sjuk.
Har gått igenom massa undersökningar inom sjukvården och de hittar inget fel på min hälsa.
Jag har vänt upp o ner på mina tillhörigheter därtill.Tagit bort osv. Ingen skillnad.

De har gjort en mindre fuktmätning i vardagsrummet som inte visade något i den hörna de gjorde den i.

Grannar och vänner vittnar om att "luften står still" samt att de av o till också känner att det luktar lite illa.

Så jag har uttömt de mesta av saker och FRÅGAN är då kan man vara allergisk mot silikon och vad annat av mtrl man använder att täta med? Vad ger det isf för symptom ( Jag är ju inte i direktkontakt med det, men läst någonstans att de kan finnas som luftburet också.
 
Karlia
Vad säger din läkare? Frågor om allergier är bättre i kontakt med läkare än att lägga ut på internet.

Kan du ta reda på exakt vad hyresvärden har gjort och vilka material som använts? Fundera på ev silikonallergi blir lite tokigt om du bara utgår från att det har använts.

Du är med i hyresgästföreningen? Vid ev konflikt är det de som bäst (och billigast) kan hjälpa dig.
 
Allergi mot silikon låter långsökt. Å andra sidan låter det inte som solikon på din beskrivning.

Kan det vara psykiskt? Det kan ge en hel del svårförklarade symptom.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Allergi mot silikon låter långsökt. Å andra sidan låter det inte som solikon på din beskrivning.

Kan det vara psykiskt? Det kan ge en hel del svårförklarade symptom.
Jag ställde en fråga eftersom jag INTE vet huruvida silikon eller annat tätningsmedel kan vara allergiframkallande eller ej och hoppades på ett adekvat svar som ändra gör att jag kan utesluta eller bekräfta att ... ALlt för att försöka komma orsaken närmare!

Jag är INTE sjuk när jag vistas utanför hemmet. Jag trivs i mitt hem så psykiskt?? Nej!

Att dra det till "psykiskt" är plumpt!
Jag,, grannar, vänner skulle isf vara psyksjuka hela bunten eftersom de också känner av ohälsa när de vistas i lägenheten! Givetvis drabbas ju jag själv värst eftersom jag bor där på heltid ( dock inte senaste tiden då jag blir så in i norden sjuk. ( Att vara vid mental ohälsa kan inte framkalla de symptomm jag har.
 
Karlia Karlia skrev:
Vad säger din läkare? Frågor om allergier är bättre i kontakt med läkare än att lägga ut på internet.

Kan du ta reda på exakt vad hyresvärden har gjort och vilka material som använts? Fundera på ev silikonallergi blir lite tokigt om du bara utgår från att det har använts.

Du är med i hyresgästföreningen? Vid ev konflikt är det de som bäst (och billigast) kan hjälpa dig.

Jag har redan gått igenom hela vården för att se om det sitter i min kropp eller mellan öronen. Visste redan att detta handlar inte om mej, min hälsa / mentala hälsa.

Jag försöker att lägga pussel för att få svar, för att kunna gräva vidare eller utesluta DÄRAV frågan!
Jag har redan uteslutit det mesta så då återstod att börja fundera på t.ex silikon eller andra tätningsmedel och om de kan orsaka ohälsan genom att det t.ex bidrar till att det blir för tätt och därmed luften dålig, eller om det kan vara ämnesallergi av silikonet i sig eller andra tätningsmtrl

Jag frågar för jag inte har yrkeskunskapen och tänkte att kanske någon här hade kunskapen, erfarenheten att svara, tipsa om det jag frågade specifikt om.

Men så dumt av mej att tro att jag skulle få adekvata svar, argument på min fråga här som handlar om bostäder ... sorry, jag skall inte störa mer.
 
Har du undersökt så att luftombytet är ok? Har du aktiva fläktar i badrum o/e kök? Vägg/fönsterventil i de andra rummen?
 
Det var inte menat att vara plumpt. Men det är inte helt ovanligt att misstolka psykiska besvär som annat. Tyvärr kan man inte göra något åt problemet innan man vet vad det är. Det är inte fulare att problemet sitter mellan öronen än någon annanstans i kroppen. Men om fler drabbas på liknande sätt låter det ju inte särskilt sannolikt att det är psykiskt.
 
F Friede skrev:
Hej. Beskrivning sen frågan:

Sen hyresvärden var och tätade mellan golv o vägg med silikon samt, vad jag tror silikon insprutat i håligheter i innervägg ut mot yttervägg ( det var någon sorts spruta med vitt skum iallafall) så har dels lägenheten börjat att ha stillastående luft ( OVK är trots det godkänd) dels så har jag börjat bli så sjuk så jag kan inte vistas i bostaden längre.( Kraftig yrsel i attacker, tryck i huvudet, går inte att sova då luften inte är ren och fräsch för att nämna några av symptomen!

Luften luktar mellan varven som en sur potatiskällare.

Så snart jag är borta från bostaden blir jag långsamt bra igen.
Så snart jag åter vistas i bostaden blir jag sjuk.
Har gått igenom massa undersökningar inom sjukvården och de hittar inget fel på min hälsa.
Jag har vänt upp o ner på mina tillhörigheter därtill.Tagit bort osv. Ingen skillnad.

De har gjort en mindre fuktmätning i vardagsrummet som inte visade något i den hörna de gjorde den i.

Grannar och vänner vittnar om att "luften står still" samt att de av o till också känner att det luktar lite illa.

Så jag har uttömt de mesta av saker och FRÅGAN är då kan man vara allergisk mot silikon och vad annat av mtrl man använder att täta med? Vad ger det isf för symptom ( Jag är ju inte i direktkontakt med det, men läst någonstans att de kan finnas som luftburet också.
Jag har aldrig hört om allergi mot silikon,(jag har dock hört att visa stöter bort implantaten men det är ju en annan sort.
Spontant gissar jag på att luften är dålig.
Jag hade gått ihop med grannarna och gjort en ovk själva för att se om flödet är tillräckligt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du undersökt så att luftombytet är ok? Har du aktiva fläktar i badrum o/e kök? Vägg/fönsterventil i de andra rummen?

OVK är gjord och godkänd, dock står luften still , det är som en "kompakt vägg" , luktar av o till som en sur potatiskällare. Jag känner av o till gasluktsliknande lukt, fått info från en tjej med mögelhund att bl.a svartmögel som ger emission avger vad människor kan uppfatta som gaslukt..

Mekaniskt frånluftssystem ( gammalt hus från början av 70 talet) ventiler i samtliga rum för luft in samt i badrum och klädkammare för frånluft.

Har således ingen fläkt utan det är s.k självdrag.

Fuktmätning endast gjort i ett rum, igen påvisbar fukt där.
De andra rummen är det tyvärr inte gjort.
Hela bostaden har blivit involverad så jag kan inte längre vistas någonstans i bostaden utan att bli rejält sjuk!

Väntar i skrivande stund på svar där man under ett dygn mätt luftinnehållet.

Jag har vänt upp o ner på mitt bohag, textilier osv, hittar inget som kan vara orsaken till detta.
Därav som jag misstänker att det är något som är fel i själva lägenheten.

Mycket möjligt att mina frågor är dumma, men jag kör uteslutningsmetoden och vänder på alla stenar då min hyresvärd inte är till så mycket hjälp( milt sagt) Hyresgästföreningen har försökt men hyresvärden har dragit ut på det i det längsta...
 
Det kan ju inte vara självdrag om det finns en central fläkt?! Suger det något ur ventilerna då?
 
D Daniel 109 skrev:
Det var inte menat att vara plumpt. Men det är inte helt ovanligt att misstolka psykiska besvär som annat. Tyvärr kan man inte göra något åt problemet innan man vet vad det är. Det är inte fulare att problemet sitter mellan öronen än någon annanstans i kroppen. Men om fler drabbas på liknande sätt låter det ju inte särskilt sannolikt att det är psykiskt.
Två andra grannar har liknande tendenser men inte på långa vägar lika mycket som i min bostad.
Tack för gensvaret iallafall. ( läkarna har uteslutit att det sitter mellan öronen)
 
Karlia
Jag har inte heller hört talas om silikonallergi däremot latex. Men latex är ett naturmaterial till skillnad mot silikon.

Förstår att du känner dig desperat men att hugga mot oss gör ingen skillnad. Om det inte känns skönt att bli av med lite aggressioner.

Om du vill ta reda på vad som får dig att må dåligt behöver du ta reda på vad hyresvärden har gjort. Som någon ovan sade, försämrad luftcirkulation kan vara anledning till att du mår dåligt.

Du kommenterade inte hyresgästföreningen, det är en god idé att ta kontakt med dem, de vet vilka rättigheter du har och kan hjälpa till.

Vi här vet ju inte vad hyresvärden har gjort, varför och om/hur det har påverkat lägenheten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan ju inte vara självdrag om det finns en central fläkt?! Suger det något ur ventilerna då?
Mekanisk frånluftssystem har vi..
Så ingen sådan där t.ex köksfläkt som man kan vrida på olika nivåer av fläkt..
Det är bara ett spjäll som öppnas när man vrider på vredet, all matos går in i bostaden istället för upp i röret ovanför spisen.

Jag personligen tycker INTE att det i frånlufteventilerna i klädkammaren , de där som skall dra ut luft, inte heller ovanför spisen elelr i badrummet suger tillräckligt , provat med ett vanligt A4 ark men det fastnar inte mer än enstaka gånger .

Intag luft utifrån via fönsterventilerna , i stort sett ingenting mer än om det blåser halv storm ute då kan man med handen känna om vinden ligger på.

Likväl har man godkänt OVK:n

Vad jag förstår kan luften ändå vara dålig/stå stilla även om en OVK är godkänd men jag kan ju ha missuppfattat det.
 
Du nämnde skum, just fogskum kan ge allergisk reaktion om det är det som använts. Googla på fogskum. Dock tror jag att det är främst när det appliceras som det är farligt. Vill också informera om att du säkert kan hitta väldigt mycket av en googling på fogskum, det kan vara lurigt att lösa för mkt.
 
Javisst kan en OVK bli godkänd även om alla lgh inte kontrolleras. Be hyresvärden vrida upp hastigheten på fläktarna om det går till att börja med. Har ni kollat så att det inte finns igensatta tilluftsventiler, dammiga filter tex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.