Vårat senaste förslag. Bekymret är att vi har en östersluttande strandtomt och vi ska ha solpaneler så taket måste vara åt söder. Därav den kanske konstiga läget på huset.

Vi önskar kommentarer i allmänhet, vi måste få en slutgiltig lösning till måndag 26:e.
 
  • Publicering070423.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterna ovanför soffan i TV rummet är högt uppe smala. Vi har svårt att få till grovkök, badrum och tv rum. TV rummet ska användas till sovrum tills äldsta flickan flyttar hemifrån (hon är 17). Vi har efter många diskussioner beslutat skippa "fin" ingången och använder i stället vardagsrums dörren vid "fina" tillfällen. Vi är 5 pers 10,15 och 17 + 2 gamlingar. Fin entren hamnade på husets "baksida" så vi placerar acc tankarna där + vi får in ett förrådsutrymme. Öster mot sjön är alltså uppåt i bild.
 
Hej!

Jag tycker att det verkar lite konstigt med att endast ha entre genom tvättstugan. Detta trots att jag är uppvuxen i ett hus där det fanns både det och finentre och att vi i princip aldrig använde finentren.

Jag undrar också om det är bra att ha acktankarna så långt från pannan? Och låter de? Vi har just startat pumpen till vårt golvärmesdystem och jag skulle inte vilja sova i rummet bredvid den. (men ni har ju garderober emellan i alla fall.)

Jag har ett grovt förslag till omstuvning av husets nedre vänstra hörn som jag nog skulle kolla lite mer på om jag var ni. Där får ni både tvättstuga och "normal" entre.

/pinebar
 
  • untitled2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har haft acktankarna på det stället du satte dom nu. Kanske det skulle vara den bästa platsen i alla fall. Att flytta tvättstugan som du gjort var nått nytt. Tack! Vi ska titta på det. :)
 
Jag tyckte även att det verkar lite konstigt att enda ingången till stora badrummet är ifrån ett vardagsrum.. Jag hade nog hellre vänt hela badrummet 180grader och tagit bort nån garderob i hallen och fått ingången från det hållet.. på det sättet blir ju även vardagsrummet mer möblerbart.. Bor själv i ett hus med dörrar och fönster i varenda vägg i vardagsrummet och det går bara att ha möblerna på ett s´ätt och det är inte som jag vill ha dom..
 
Ok, här är en ny version, det blev mycket bättre med tvättstugan i ett eget rum!

Badrummet och bastun är nått vi funderar på ochså. "Vardagsrummet" är tänkt lite som ett tv rum och ett "efter bastun öl rum". Orginal ritningen har ingång till badrummet från båda sidorna men det tjäl så mycket utryme från badrummet..
 
  • publicerad 070324.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag var 17 år skulle jag vägra att bo i ett rum som är ett genomgångsrum till bad/bastu. Tycker ni att det är bra att ha det ordnat så kan ni väl bo där själva. Lite mer privatliv brukar man kräva som vuxen ungdom än som vuxen vuxen.
Kan ni inte tänka er att ha ert sovrum som genomgångsrum kan ni kanske flytta badkaret till den andra toan och sedan duschen till den plats där badkaret står nu och öppna en dörr från hallen där duschen är nu.
 
cian skrev:
Om jag var 17 år skulle jag vägra att bo i ett rum som är ett genomgångsrum till bad/bastu. Tycker ni att det är bra att ha det ordnat så kan ni väl bo där själva. Lite mer privatliv brukar man kräva som vuxen ungdom än som vuxen vuxen.
Kan ni inte tänka er att ha ert sovrum som genomgångsrum kan ni kanske flytta badkaret till den andra toan och sedan duschen till den plats där badkaret står nu och öppna en dörr från hallen där duschen är nu.
Missförstånd, det är vuxnas sovrum som blir genomgång till badrummet.
 
Nu blir det kanske lite tydligare. :)
 
  • publicerad 070326.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kanske måste tillägga att ack tankarna ska byggas in och issoleras.
 
>Missförstånd, det är vuxnas sovrum som blir genomgång till badrummet.<

Då är jag med.
Det finns många kataloghus där badrummet bara går att nå via föräldrasovrummet vilket jag tycker är en dålig lösning om barnen är små men är det bara några år det handlar om fungerar det säkert (kommer säkert bli ett jättemysigt sovrum som det kanske blir svårt att flytta från sedan)
Jag tror att ert hus kommer att fungera bra om den som vill lägga sig sist bor i sovrummet som är väggivägg med TV:n.
Sedan skulle jag ta bort dörren mellan hall och köket för att få ett mer generöst intryck när man kommer in i huset. Det kommer bli en fin entre med fönster mot vattnet som det första man ser när man kommer in.
 
Funderat på att låta sovrummet närmast tvättstugan hamna i hörnet, och tvättstugan delar vägg med lilla toaletten? Då kan ni dela en del avlopp och vattenrör och det blir mer ljusinsläpp från två håll i sovrummet.

Funderat över om det verkligen måste vara ingång till stora badrummet och bastun från vardags/sovrummet istället för hallen?
 
Swetrot har en bra ide med flytten av sovrummet till hörnet. Lägg också toaletten närmast det sovrummet och tvättstugan närmast den in i huset så får ni en toa i samband med hallen.
Det sovrummet kan bli ett utmärkt "utsparksrum" för den ungdom som är äldst och ska ha lite frihet att komma och gå.
 
Swetrot skrev:
Funderat på att låta sovrummet närmast tvättstugan hamna i hörnet, och tvättstugan delar vägg med lilla toaletten? Då kan ni dela en del avlopp och vattenrör och det blir mer ljusinsläpp från två håll i sovrummet.
Detta har vi funderat på, tanken var att det skulle bli lite avskiljt från dom andra sovrummen genom att sätta toan i mellan. Att vi inte satt rummet längst ner beror på att rummet skulle vara till yngsta flickan och hon skulle inte komma så "långt" bort från övriga. Men det tål helt klart att tänkas på lite mera.

Att rummet skulle vara till den älsta är ju ochså en bra ide tycker jag.
 
cian skrev:
Sedan skulle jag ta bort dörren mellan hall och köket för att få ett mer generöst intryck när man kommer in i huset. Det kommer bli en fin entre med fönster mot vattnet som det första man ser när man kommer in.
Detta ska vi absolut fundera på. Finns det någon nackdel med att inte ha dörr?

Lämnas dörren bort så blir det ochså "mycket närmare" om man flyttar sovrummet längst ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.