Hej!

Sitter med vårat bygglov och handläggaren vill ha en redovisning av ventilationen för våran tillbyggnad.
Den nya tillbyggnaden plus den befintliga byggnaden så blir boytan ca 150kvm.
För att klara ventilationen räcker inte enbart frånluftsfläkten, den klarar som mest 38,8 l/s, så kommer jag behöva en till frånluftfläkt. Har en tanke på att sätta in den i en klädkammare på övervåningen, några synpunkter på det?
 
J JF. skrev:
Hej!

Sitter med vårat bygglov och handläggaren vill ha en redovisning av ventilationen för våran tillbyggnad.
Den nya tillbyggnaden plus den befintliga byggnaden så blir boytan ca 150kvm.
För att klara ventilationen räcker inte enbart frånluftsfläkten, den klarar som mest 38,8 l/s, så kommer jag behöva en till frånluftfläkt. Har en tanke på att sätta in den i en klädkammare på övervåningen, några synpunkter på det?
vad är det för frånluftfläkt nu ?
Varför inte byta ut och montera större ?
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
vad är det för frånluftfläkt nu ?
Varför inte byta ut och montera större ?
jag har en fresh intellivent i badrummet idag. Du tänker att jag skulle montera en större frånluftsfläkt på tex vinden istället?
 
J JF. skrev:
jag har en fresh intellivent i badrummet idag. Du tänker att jag skulle montera en större frånluftsfläkt på tex vinden istället?
trodde huset var byggt med mekaniskt frånluftsystem.
Men nu var det ju bara en badrumsfläkt.
Men visst man man montera ett F-system på vind men det innebär merjobb, bland annat med att dra nya kanaler
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
trodde huset var byggt med mekaniskt frånluftsystem.
Men nu var det ju bara en badrumsfläkt.
Men visst man man montera ett F-system på vind men det innebär merjobb, bland annat med att dra nya kanaler
då kanske min grundtanke inte var helt fel då. Blir nog den billigaste lösningen.
 
J JF. skrev:
då kanske min grundtanke inte var helt fel då. Blir nog den billigaste lösningen.
så länge handläggaren blir nöjd :)
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Snåla inte på ventilationen, in med en redig fläkt och se till att du har frånluft i samtliga badrum och tvättstugan. Tilluft i sovrum och v-rum via tex vägg eller fönsterventil.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Som Jonatan skriver, det är viktigare med frånluft i badrum, toaletter, kök och tvättstuga än i en klädkammare. Men visst kan man ha frånluft i en klädkammare där uppe för att få mer lika antal frånluft och tilluft på samma våningsplan om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.