yonna yonna skrev:
Det där kan bli bra men räkna med rejäl vattning om sommaren blir som just nu. Thujan blir hög med tiden så håll efter årligen när den nått önskad höjd. Det är heller inte fel att klippa in sidorna något så att den håller sig tät även nedtill även om TS inte tänker sig en välklippt häck utan mer naturligt. Får plantorna växa fullständigt fritt kan man inte i ett senare skede reparera försvunnen täthet och avsikten var ju just visst insynsdkydd.

Jag kan tänka mig att även friväxande taxus skulle klara sig om man pysslar om den som barn tills den etablerat sig.
Ja, vattentunnan som står bakom dem har jag använt till vattning. Just nu är det som sagt lite dåligt med vatten, även i mina tunnor, så det går som det går. Jag har ett rudimentärt system med tunnor som jag manuellt får flytta vatten mellan, så det är rätt tydligt hur mycket vatten som går åt! Just nu har de fått dela en tunna (270 liter) i veckan, så 27 liter per planta i genomsnitt. Tekniken jag har använt har varit att slänga på ett par kannor på morgonen och sedan under dagen vattna ut resten i omgångar, ungefär fyra kannor åt gången, för att det ska rinna ner istället för omkring på marken.

När det gäller klippningen så gissar jag att jag ska börja klippa dem på sidorna kanske från nästa år (säg fem cm eller så på varje sida) och sedan "släppa ut dem" typ hälften av en årlig tillväxt per år, eller något sådant.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tujor är bra när man faktiskt har utrymme för dem. Vill du leka lite så fundera på en och idegran för nästa projekt. Små grupper med olika barrträd kan bli intressant i något som redan är en barrskog. Sen några brutala färgklickar mot allt det gröna.

Vad gäller vatten så ställ ut ICB-tankar där du tänker plantera så får du 1000 l per tank som du kan lägga droppslang ifrån. Mindre släpande och mindre förbrukning av vatten totalt.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Tujor är bra när man faktiskt har utrymme för dem. Vill du leka lite så fundera på en och idegran för nästa projekt. Små grupper med olika barrträd kan bli intressant i något som redan är en barrskog. Sen några brutala färgklickar mot allt det gröna.

Vad gäller vatten så ställ ut ICB-tankar där du tänker plantera så får du 1000 l per tank som du kan lägga droppslang ifrån. Mindre släpande och mindre förbrukning av vatten totalt.
Ja, det är på gång med tankar. Jag håller på att fundera på var jag kan ställa dem med tanke på att tomten har rätt stora höjdskillnader och platsen där jag kan samla vatten (stuprör på bostadshuset) är på lägre nivå, men där får jag inte riktigt plats med tankar. Där jag får plats med tankar finns inget tak att samla vatten från. Där vattnet finns har jag ingen el till en pump. Så ja, blir lite trixande med slangar över tomten i sommar. Kommer alltså inte att vara något som är löst i år, eftersom tankarna inte kommer att kunna fyllas förrän nästa vår (om man har tur). Om det krisar får jag köpa en tankbil med vatten.
 
En sak jag funderar på är ungefär hur djupt ner de kan tänkas suga vatten denna första säsong. Jag har en grunka som mäter fuktighet (i en femgradig skala från ”dry+” till ”wet+” med ”normal” i mitten, och vad det exakt betyder vet man ju inte). Den har jag kört ner ungefär 20 cm och där har det varit mellan ”normal” och ”wet+” för det mesta. Tänker att de inte ska stå överdrivet blött heller, så vattnar inte förrän det är uppe på normalt.

20 cm är dock kanske för djupt för den första säsongen när de flesta rötter är i en krukformad klump. Min tanke är förstås att vattna mycket och sällan för att så snabbt som möjligt lura ner dem på djupet. Vad är det första tillförlitliga och förhoppningsvis reversibla tecknet på torka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.