Har en tomt som jag gissar varit en fin gräsmatta för många år sen men som nu har tagits över av blåbär, ljung och allmänt sly på sina ställen. Har klippt bort det mesta och marken SER ok ut men som ni förstår är det inget kul att gå här utan skor. Mellan rötterna är det mest mossa men man hittar en del grässtrån här och var som överlevt.

Vad kan jag göra nu, går det att dressa och stödså som det är eller måste jag lägga på ny matjord och sedan så nytt gräs? Vad händer med blåbärsriset, kommer det att komma upp igen eller försvinner det med tiden?

Otämjd tomt med mossa, sparsamt gräs och enstaka blåbärsris mot en bakgrund av träd och en glimt av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utplånad gräsmatta med mossa, enstaka grässtrån och sly nära en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du bara vill lägga jord ovanpå måste du nog antagligen lägga ett rätt rejält lager (20 cm?) för att inte allt det andra ska växa upp igen. Om du är okej med ganska mycket ogräs fungerar förstås ett tunnare lager.

Jag har gjort något liknande när jag konverterade en tidigare oskött sly- och ogräsyta till vad vi kan kalla för en grönyta: jag krattade (mycket) hårt i två riktningar för att få bort det mesta av den synliga växtligheten samt lite uppstickande rötter och sådant. Därefter krattade jag ut lite av den billigaste jorden på påse jag kunde hitta (någon centimeter), slängde på frön och kastade på lite jord ovanpå. Gör man det nu på sommaren måste man vattna i alla fall ett par gånger om dagen i ett par veckor.

Med regelbunden klippning kommer nog det mesta av det som växer där nu att försvinna, men det finns en hel del tåliga ogräs som trivs ändå. De flesta är dock rätt okej att gå på (tusenskönor, maskrosor, rölleka, jordreva (tror jag) mfl. Dessa är väl helt okej om det är "grönyta" man siktar på som standard, men inte om man vill ha en fanatiskt perfekt "gräsmatta": i så fall måste du nog få dit ett rejält lager jord.
 
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
Låter bra. Målet är inte en golfgreen utan snarare att kunna gå här barfota :)

I förlängningen kommer området att skötas av en robotklippare då vet jag av erfarenhet att det mesta "mjuka" ogräset försvinner. Det jag främst är orolig över nu är rötterna från riset som jag hoppas ska försvinna utan för mycket grävjobb från min sida.
 
M mhacker skrev:
Låter bra. Målet är inte en golfgreen utan snarare att kunna gå här barfota :)

I förlängningen kommer området att skötas av en robotklippare då vet jag av erfarenhet att det mesta "mjuka" ogräset försvinner. Det jag främst är orolig över nu är rötterna från riset som jag hoppas ska försvinna utan för mycket grävjobb från min sida.
Ja, men det går säkert bra. Rötterna kommer väl med tiden att förmultna om de inte är anslutna till en växt, tänker man.
 
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.