Har en fasad med stående panel över ett garage med takpapp. Vissa brädor har börjar ruttna längst ner och jag funderar på att byta dom eller göra något annat åt det. Panelen är dock 15x95 vilket inte verkar var så lätt att få tag på.

Undersökte panelen lite i dag för att fundera på vad jag skall göra och insåg då att takpappen från garaget går ca 15 cm upp på väggen. Detta fick mig att tänka det kanske inte inte gör något att att brädorna är lite ruttna längst ner då takpappen skyddar väggen längst ner. Hela panelen behöver nog ändå bytas om några år så det kanske funkar tills dess.

Frågan är om jag tänker rätt? :thinking:

Hälsningar Linus
 
  • Rödfärgad stående panel på fasad med synliga rötskador och svarta kryss längst ner vid takpappskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
De ruttnar för att de inte är målade på undersidan. När vattnet droppar ner, skvätter det upp på brädornas undersida.
Är det inte för ruttet, brukar det gå att rädda dem med mycket lunolja och lika mycket tålamod.

Staffans
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Skrapa rent och olja in och låt det vara.
Byt all panel längre fram.
Lägg då panelen en bit högre upp från pappen, välj tätvuxen panel och olja in ändträet ordentligt.
 
  • Gilla
Linus Norén
  • Laddar…
Ett alternativ vore att kapa bort en bit av locken och sätt dit en offerbräda med plåt på överkanten för att leda ut vattnet som kommer längs väggen.

/ATW
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Takpappen är fuskad med mot väggen men om det funkar skulle jag bara låta det vara tills jag skulle byta taket och då göra det rätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Takpappen är fuskad med mot väggen men om det funkar skulle jag bara låta det vara tills jag skulle byta taket och då göra det rätt.
Tycker också det ser skumt ut. Ligger pappen på väggen in under takpappen, den skall ligga ovan. Svårt att se. Kanske minst lika viktigt att isåfall byta/göra om anslutning tak och vägg. Kanske hela taket och väggen behöver bytas.
 
Rickard.
D Dr Jumping Jack skrev:
Tycker också det ser skumt ut. Ligger pappen på väggen in under takpappen, den skall ligga ovan. Svårt att se. Kanske minst lika viktigt att isåfall byta/göra om anslutning tak och vägg. Kanske hela taket och väggen behöver bytas.
Taket är garanterat omgjort och då ides det inte att göra en bra lösning utan då valdes det att fuska och bara gå upp mot panelen, färgskillnaden mellan pappen gör det uppenbart.
 
  • Gilla
Linus Norén
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Ett alternativ vore att kapa bort en bit av locken och sätt dit en offerbräda med plåt på överkanten för att leda ut vattnet som kommer längs väggen.

/ATW
Jo, har funderat på det med. Men rätt mycket jobb också. Hoppas på att det klarar sig några år till, sen är det troligen ändå dags att byta all panel och takpapp.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Staffans2000
Linus Norén Linus Norén skrev:
Jo, har funderat på det med. Men rätt mycket jobb också. Hoppas på att det klarar sig några år till, sen är det troligen ändå dags att byta all panel och takpapp.
Det spelar ingen roll, för det läcker knappast in vatten bakom brädorna iallafall. Så det skulle jag struntat i.

Staffans
 
  • Gilla
Linus Norén
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Tycker också det ser skumt ut. Ligger pappen på väggen in under takpappen, den skall ligga ovan. Svårt att se. Kanske minst lika viktigt att isåfall byta/göra om anslutning tak och vägg. Kanske hela taket och väggen behöver bytas.
Pappen på väggen är under takpappen (den vita) sen ligger det ett lager takpapp till ovanpå (det svarta). Allt verkar inte var korrekt gjort tyvärr, men det verkar ha funkat hittills iaf.
All panel och även takpappen behöver nog bytas om några år. Om så inte fallet så får jag nog göra som ArneTW föreslår kanske.
Just nu nöjer jag mig med att olja, grundmåla och måla längst ner och så får jag hålla koll på det helt enkelt. Utseendemässigt spelar det ingen roll för det är ändå ingen som ser den delen av huset. :)

Tack för alla svar!
 
Staffans2000
Linus Norén Linus Norén skrev:
Utseendemässigt spelar det ingen roll för det är ändå ingen som ser den delen av huset.
Ta då bara linolja. Utspädd först.

Staffans
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tomture61
Linus Norén Linus Norén skrev:
Pappen på väggen är under takpappen (den vita) sen ligger det ett lager takpapp till ovanpå (det svarta). Allt verkar inte var korrekt gjort tyvärr, men det verkar ha funkat hittills iaf.
All panel och även takpappen behöver nog bytas om några år. Om så inte fallet så får jag nog göra som ArneTW föreslår kanske.
Just nu nöjer jag mig med att olja, grundmåla och måla längst ner och så får jag hålla koll på det helt enkelt. Utseendemässigt spelar det ingen roll för det är ändå ingen som ser den delen av huset. :)

Tack för alla svar!
Panelen bör ha luft bakom sig (mot asfaltspappen)
Kanske du kan bygga rätt när panelen ska bytas .
Luftspalten fixar du med tex 28 x 70 glespanel .
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.