Hej

En släkting ska köpa ett hus av mig, och nu försöker jag sätta mig in i vad som krävs rent juridiskt för att köpet ska gå rätt till.

Det jag kommit fram till hittills:

1. Jag behöver anlita en certifierad energiexpert som upprättar energideklaration och registrerar den i Boverkets energideklarationsregister (Lagkrav)

2. Jag och köparen behöver signera ett köpekontrakt innehållande
  • Signaturer
  • Köpeskilling
  • Överlåtelseförklaring
3. Köparen ansöker om lagfart genom Lantmäteriets e-tjänst och bifogar köpekontraktet


Har jag missat något? Är inte intresserad av "kan vara bra att tänka på om ni blir oense kring X". Bara vad som verkligen måste göras, bare minimum.
 
BirgitS
Vill man inte bli osams om något okänt fel eller problem dyker upp bör ju kontraktet innehålla sedvanliga juridiska fraser som redogör för rättigheter och skyldigheter för de två parterna.
 
J Jonte123 skrev:
Hej

En släkting ska köpa ett hus av mig, och nu försöker jag sätta mig in i vad som krävs rent juridiskt för att köpet ska gå rätt till.

Det jag kommit fram till hittills:

1. Jag behöver anlita en certifierad energiexpert som upprättar energideklaration och registrerar den i Boverkets energideklarationsregister (Lagkrav)

2. Jag och köparen behöver signera ett köpekontrakt innehållande
  • Signaturer
  • Köpeskilling
  • Överlåtelseförklaring
3. Köparen ansöker om lagfart genom Lantmäteriets e-tjänst och bifogar köpekontraktet


Har jag missat något? Är inte intresserad av "kan vara bra att tänka på om ni blir oense kring X". Bara vad som verkligen måste göras, bare minimum.
Du borde hantera det på samma sätt som om du skulle sälja till en främling. Eftersom köpare och säljare redan finns behövs inte en full mäklartjänst. Men mäklaren kan tillhandahålla vettiga köpehandlingar och upplysa om köparens underökningsskyldighet.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren så långt, men som sagt är "bör och borde" helt ointressant i syftet av den här tråden. Ni kan välja att se det som en teoretisk övning om ni vill, att behandla enbart vilka punkter som verkligen krävs enligt lag för ett godkänt köp. Så oroar jag mig för eventuella andra detaljer på sidan om :)
 
H
Finns väl redan färdig mall som kontrakt som man bara fyller i pris och namn, plus vittne måste man väl ha?

där brukar väl redan det juridiska stå skrivet
 
BirgitS
Köpekontraktet
För ett bindande avtal krävs
  • uppgift om både säljare och köpare
  • en överlåtelseförklaring
  • uppgift om köpeobjektet
  • uppgift om köpesumma
  • undertecknande av både säljare och köpare
Anledningen till att vi inte lägger ut mallar är på grund av att det kan uppstå problem om inte avtalen formuleras individuellt efter det specifika fallet.
Många banker kräver numera att överlåtelseavtal och annan dokumentation hanterats av en registrerad fastighetsmäklare, annars lånar de inte ut pengar med bostaden som pant.
https://www.privatmaklaren.se/salja/privat/kontraktsskrivning-hus.asp

Se även https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/
 
  • Gilla
Jonte123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Jonte123 skrev:
Hej

En släkting ska köpa ett hus av mig, och nu försöker jag sätta mig in i vad som krävs rent juridiskt för att köpet ska gå rätt till.

Det jag kommit fram till hittills:

1. Jag behöver anlita en certifierad energiexpert som upprättar energideklaration och registrerar den i Boverkets energideklarationsregister (Lagkrav)

2. Jag och köparen behöver signera ett köpekontrakt innehållande
  • Signaturer
  • Köpeskilling
  • Överlåtelseförklaring
3. Köparen ansöker om lagfart genom Lantmäteriets e-tjänst och bifogar köpekontraktet


Har jag missat något? Är inte intresserad av "kan vara bra att tänka på om ni blir oense kring X". Bara vad som verkligen måste göras, bare minimum.
Är det minimum som gäller kan du stryka punkt 1.
Jag har både köpt och sålt i år, och inte varken gjort eller fått någon energideklaration. I respektive kontrakt stod nämnt något i stil med att 'köparen begär inte att få en energideklaration'.

I övrigt ska din släkting kolla med sin bank om hen tänker låna till köpet. Banken kan ha som krav att köpehandlingarna tas fram av någon professionell.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt [länk] är det köpebrevet som ska bifogas.
Hum, enligt lantmäteriet(Jonathan79:s länk) står det att ansökan ska innehålla
Köpehandling i original. En köpehandling kan till exempel vara ett köpebrev eller köpekontrakt.
Verkar inte vara nödvändigt med köpebrev heller enligt https://www.familjensjurist.se/frag...e/maste-jag-skriva-ett-kopebrev-vid-en-affar/

Det är dock inget måste att ett köpebrev används. Det är tillräckligt med ett köpekontrakt förutsatt att dels säljaren däri bekräftat att köpeskillingen har mottagits och dels att köpekontraktet inte innehåller villkor om att köpebrev ska upprättas.
 
Redigerat:
harry73
Om inget lån är inblandat men det finns pantbrev, ska de hamna i köparens ägo.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det minimum som gäller kan du stryka punkt 1.
Jag har både köpt och sålt i år, och inte varken gjort eller fått någon energideklaration. I respektive kontrakt stod nämnt något i stil med att 'köparen begär inte att få en energideklaration'.

I övrigt ska din släkting kolla med sin bank om hen tänker låna till köpet. Banken kan ha som krav att köpehandlingarna tas fram av någon professionell.
Jag blev lite förvånad när jag upptäckte punkt 1, men sett till lagen verkar det krävas:
https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-ska-energideklareras/

Lag (2006:985) om energideklaration för byggnader 6 §

6 §
Innan en byggnad eller en andel i en byggnad säljs ska den som äger byggnaden se till att det finns en energideklaration upprättad för byggnaden. Lag (2012:397) .
Kan det vara en sån där grej som egentligen ska göras och hamna i registret men att efterlevnaden inte kollas så värst hårt?
https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/tillsyn/

Proaktiv och reaktiv tillsyn
Boverkets arbete med tillsynen av energideklarationer sker både proaktivt och reaktivt. Den proaktiva tillsynen innebär att Boverket, efter kontroll i energideklarationsregistret, skickar ut förelägganden (uppmaningar) till byggnadsägare om att energideklarera.

Den reaktiva tillsynen sker genom att Boverket tar emot anmälningar från enskilda.

Ett föreläggande kan förenas med vite. Ett vite kan dömas ut av domstol.
Så den reaktiva tillsynen är ingen issue för dig, men skulle du råka ut för proaktiv tillsyn kanske du kan tvingas ombesörja att en deklaration utförs?
 
Om köparen är ok att köra utan är det inget problem att skippa energideklaration. Är det mycket som ska renoveras saknar den ju relevans sen man bytt värmekälla, fönster mm...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Om köparen är ok att köra utan är det inget problem att skippa energideklaration. Är det mycket som ska renoveras saknar den ju relevans sen man bytt värmekälla, fönster mm...
Okay, jo det värsta som kan hända är väl om Boverket gör en proaktiv tillsyn och därefter kräver att man gör den vilket jag tolkar att de har lagstöd för, men då kan man ju ta det utifall det skulle ske isåfall
 
Det skall räcka med köpekontrakt. Men det måste vara bevittnat för att kunna få lagfart. Oftast har man köpebrev som då måste vara bevittnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.