Jag har ganska stora problem med min automower 315 och suterrängslänterna .. Tycker slumpmässigheten vid slänterna verkar vara under all kritik.. den går ofta på samma ställe, svänger runt, gnager och till slut ser det ut som på bilderna...någon med liknande problem? är det fel på min klippare? skulle terrängtillsats hjälpa?
 
  • Sliten gräsmatta med tydliga spår av upprepad robotgräsklippare-körning längs en slänt vid en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten gräsmatta med tydliga spår efter ett klippmönster, som visar skadade områden och slitna gräsytor på en slänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle inte tro att det är fel på din klippare. Problemet är nog att det är komplicerat med backe både uppåt o nedåt, den ska bromsa och vända. Jag har ett ställe där den gärna grävde, både för att den skulle bromsa men också för att den skulle vända. Jag köpte Husqvarnas konstgräs och ”grävde in” i mattan på det stället och det blev riktigt bra. Det är ett rutnät så man kan fylla upp med jord o så nytt gräs på samma gång rutnätet gör att klipparen får fäste.

Nu är det någon vecka sen jag gjorde det och klipparen har inte haft några problem på det stället och det börjar växa igen så jag räknar med att vart efter kommer inte konstgräset synas alls
 
  • Rutnät av konstgräs inlagt i gräsmatta för att ge gräsklippare fäste och förhindra grävning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag har hönsnät i mina brantaste slänter. Din slänt är dock för brant för klipparen. Är det dessutom smalt så blir det ännu värre...
 
M
Ser ut att ev vara för brant för en 315.

Ta en punkt i sluttningen, mät höjdskillnaden en meter horizontellt över sluttningen. Höjdskillnaden ska inte överstiga 15cm för ett bra resultat och över 40cm klarar den inte alls.

det är också väldigt viktigt med rena hjul för körning i sluttningar.
 
AM315 är specad för max 40% lutning, det ser ut att vara betydligt mer på din tomt. Men som skrivits tidigare är nät en bra idé, har det själv på ett liknande ställe. Terränghjul kommer också hjälpa.
 
legion legion skrev:
AM315 är specad för max 40% lutning, det ser ut att vara betydligt mer på din tomt. Men som skrivits tidigare är nät en bra idé, har det själv på ett liknande ställe. Terränghjul kommer också hjälpa.
Hej jag mäter 30cm på 1m ... så det är förmodligen som ni säger, jag skall prova att lägga ned nät som det tipsades om iallafall... tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.