Bygger ett attefallshus i Falun med sadeltak som sen skall läggas plåttäckning på.
Vilken dim.skall det vara på takstolarna.
Måtten är 4.290 x 6.000 väggarna är i 145 virke, tänkte ha ett loft. Taklut 25- 30 grader.
 
Mikael_L
Så det håller och följer normer. :cool:



Ärligt talat, du ska kanske beställa takstolar av någon som redan har de rätta beräkningsverktygen. Jag tror du sparar väldigt lite på att spika ihop egna.
 
Ok,får väl kolla upp det
 
Träguiden har ett par tabeller för detta, det kan var till hjälp.
Annars kan jag rekommendera Takstolsboken för mera varianter och riktlinjer.

Precis som Mikael säger så är nog det normala att man beställer färdiga, då det är relativ mycket jobb för det lilla man sparar. Men ibland är det roligt och tillfredställande att göra saker själv.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har programmet takbok (det som följer med takstolsboken), men jag har inte fått det att fungera på de senaste åren, vet ej varför. Kanske att nyare windowsversioner inte stöder något i det. Men som sagt, vet ej.

Takbok har en massa begränsningar, framförallt att det endast finns några fixa takvinklar att välja mellan. Sen får man ju inte takstolar godkända enligt senaste lagstiftningen, spelar dock ej roll om man bygger utan KA och allt sånt.

På den tiden det begav sig så räknade och byggde jag själv mina till friggeboden, spännvidd 2,5 meter, och sen de till garaget, spännvidd ca 4 meter. De till garaget tänkte jag beställa, men det var främst pga leveranstid jag sen valde att göra den själva, annars hade jag fått vänta till vintern med att börja stomresa.
Jag tjänade dock lite pengar på att bygga även dessa, det ramlade ner på minst 100 kr/timme för min egen arbetsinsats, kanske ett par hundra ...

Till huset blev det köpes från takstolsfabrik, där hade förövrigt takbok inte alls kunnat räkna ut några takstolar, både pga takfallets vinkel men även pga konstruktiv utforming, de var lite speciella.
 
Nu är det semestertider, och det är lång väntetid, på takstolar, jag bygger egna gjorde det till carporten, det funkade bra. Det blir 6 ST takstolar så det går bra.
 
Mikael_L
P Plint skrev:
Vilken dim.skall det vara på takstolarna.
Måtten är 4.290 x 6.000 väggarna är i 145 virke, tänkte ha ett loft. Taklut 25- 30 grader.
Det krävs fler uppgifter för att dimensionera.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det krävs fler uppgifter för att dimensionera.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det krävs fler uppgifter för att dimensionera.
P Plint skrev:
Bygger ett attefallshus i Falun med sadeltak som sen skall läggas plåttäckning på.
Vilken dim.skall det vara på takstolarna.
Måtten är 4.290 x 6.000 väggarna är i 145 virke, tänkte ha ett loft. Taklut 25- 30 grader.
P Plint skrev:
Bygger ett attefallshus i Falun med sadeltak som sen skall läggas plåttäckning på.
Vilken dim.skall det vara på takstolarna.
Måtten är 4.290 x 6.000 väggarna är i 145 virke, tänkte ha ett loft. Taklut 25- 30 grader.
håller på att bygga ett garage med måtten 4,18x 7,18 och har använt 45x120 till takstolar.har man plåt på taket blir det aldrig några stora snömängder på taket då det glider lätt av
 
  • Nytt grått garage med plåttak och träväggar, byggt för att förhindra snöansamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.