P PatrikJo skrev:
Vad ska du ha på insidan? OSB+Gips? Kan du sätta 45x120 som syll istället, och låta invändiga skivorna liva med insidan syll?
…fast nu säger min sambo att vi visst ska ha gips, det visste jag inte men det blir säkert bra
 
  • Haha
PatrikJo
  • Laddar…
Du måste flytta in syllen pga att du annars får all vikt på cellplasten. Jag vet att det bara är ett förråd men det spelar ingen roll.
 
Jag tror att förrådet kommer stå still även om du inte förankrar det i betong plattan, jag vet flera Friggebodar som står löst på lecasten och inte blåst bort på 20-30år.
Ställer du syllen på pallningsbrickor kan du skumma fast boden med fogskum om du bor på en vindutsatt ö eller är extremt orolig.
 
Rickard.
F fribygg skrev:
Jag tror att förrådet kommer stå still även om du inte förankrar det i betong plattan, jag vet flera Friggebodar som står löst på lecasten och inte blåst bort på 20-30år.
Ställer du syllen på pallningsbrickor kan du skumma fast boden med fogskum om du bor på en vindutsatt ö eller är extremt orolig.
Hur har du tänkt att väggarna ska bli stabila utan att sitta fast i något? Bygger man med bottenbjälklag får man ju det automatiskt + en massa vikt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur har du tänkt att väggarna ska bli stabila utan att sitta fast i något? Bygger man med bottenbjälklag får man ju det automatiskt + en massa vikt.
Är TS orolig kan han skumma fast boden, jag har aldrig sett tex en friggebod som blåst omkull.
Jag har satt ett växthus på tryckta 2x4 direkt på marken och det har funkat i 20 år, man behöver nog inte överdriva fastsättandet av en liten bod i trädgården.
 
Spikplåtar modell 10x30cm som fästs på undersidan av syllen och sen fästs i betongen, plåtarna kan fräsas in i syllen, nackdelen är att dom blir liggandes på golvet om du tänkt ha betongplattan som golv
 
Jag tror på ett par vinkeljärn på insidan.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste flytta in syllen pga att du annars får all vikt på cellplasten. Jag vet att det bara är ett förråd men det spelar ingen roll.
Det här är en intressant aspekt. Tillverkaren av L-elementen sa uttryckligen att belastningen inte är ett problem. Alla instruktioner jag sett placerar syllen i ytterkant *men* då har det visserligen handlat om en bredare syll som förstås medför att vikten flyttas inåt, eller i vart fall sprids över en större yta.
 
helt övertygad att du utan framtida problem kan flytta in syllen spikläktens bredd, lr ha syllen längs ytterkant på ett 6m2 förråd, om du inte ska göra de 4 våningar högt och förvara stenkross och bly på varje våning:rofl: man ska inte krångla till saker i onödan(y);)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Anders Fjeldstad Anders Fjeldstad skrev:
Om man nu skulle flytta in syllen på plattan…finns det inte en risk för att vatten (kondens eller annat) som runnit ner längs vindpappen blir liggande på den lilla betongklacken som sticker ut längst ned? Behöver man motverka det på något sätt, t.ex. med någon slags plåt?
Var det någon som hade kunskap att dela med sig om detta? Jag har bara sett det omvända, alltså att syllen fått sticka ut något över plattans kant. Eller stått kant i kant då. Men när det blir en liten ”hylla”, medför det inte en risk för att vatten som runnit ner blir liggande där och på sikt skadar syllen?
 
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Jag tror på ett par vinkeljärn på insidan.
Hm ja det skulle kanske funka. Kan tänka mig att det inte är fullt lika vridstyvt som skruv rätt ner genom regeln möjligen…men annars en relativt diskret lösning.
 
P PatrikJo skrev:
Vad ska du ha på insidan? OSB+Gips? Kan du sätta 45x120 som syll istället, och låta invändiga skivorna liva med insidan syll?
Egentligen är det inte hela världen om det blir en liten synlig ”list” av den bredare syllen på insidan (alltså att skivorna ställs på den). Frågan är då, är detta aja-baja ur något annat perspektiv, typ att det blir en crazy köldbrygga eller något sådant? Rimligen måste man ändå med den här lösningen lägga en regel ovanpå syllen för att ha något att fästa skivorna i, så det blir väl 90 mm trä nederst innan isoleringen börjar?
 
sunnis
Varför inte bara skrå in skruv i betongplattan? Syllförankringen i det här fallet spelar egentligen ingen roll mer än att gör det enklare att bygga. Skulle gå utmärkt utan att fästa syllen också. Den kommer varken tippa eller flyga iväg. Det här behöver I alla fall inte överarbetas. Vad skulle snickaren gjort? Han skulle bara dunka fast det och gå vidare med monteringen utan större betänkelse.
 
  • Gilla
Anders Fjeldstad och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Varför inte bara skrå in skruv i betongplattan? Syllförankringen i det här fallet spelar egentligen ingen roll mer än att gör det enklare att bygga. Skulle gå utmärkt utan att fästa syllen också. Den kommer varken tippa eller flyga iväg. Det här behöver I alla fall inte överarbetas. Vad skulle snickaren gjort? Han skulle bara dunka fast det och gå vidare med monteringen utan större betänkelse.
Tack för alla svar! Det slutade med att vi skråborrade och fäste med den betongskruv som kantelementtillverkaren rekommenderade. Verkar som det sitter och inga sprickor mer än några väldigt ytliga. Satte också skruvarna tätare än vad som kanske är nödvändigt, en per fack i väggregelverket. Det blir nog bra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Anders Fjeldstad Anders Fjeldstad skrev:
Tack för alla svar! Det slutade med att vi skråborrade och fäste med den betongskruv som kantelementtillverkaren rekommenderade. Verkar som det sitter och inga sprickor mer än några väldigt ytliga. Satte också skruvarna tätare än vad som kanske är nödvändigt, en per fack i väggregelverket. Det blir nog bra.
Är i exakt samma bygge nu med kantelement och 95:surprised:r. Skönt att läsa ett den lösningen fungerade. Hur långt in borrade du i för syllen och ungefär men vilken vinkel på skrået ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.