A
J Jimmy Nilsson2 skrev:
Gjort rent förgasaren och tanken men han blir jättevarm direkt i avgassystemet
Det är helt normalt.
Men vad kör du på för bränsle?
 
A
J Jimmy Nilsson2 skrev:
Gjort rent förgasaren och tanken men han blir jättevarm direkt i avgassystemet
Däremot så ser det inte riktigt normalt ut vid ohv burken...

Du har nog en otät packning där..
kan förklara varför den går dåligt när den blivit varm..

Då läcker den packningen mer...
 

Bästa svaret

MultiMan
Ventilerna kanske behöver justeras, kan ju påverka avgastemperaturerna om det är rejält fel. Då kan man byta ventilkåpspackning samtidigt. Det ska ju göras regelbundet i vilket fall.
 
  • Gilla
JimmySkog och 1 till
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Ventilerna kanske behöver justeras, kan ju påverka avgastemperaturerna om det är rejält fel. Då kan man byta ventilkåpspackning samtidigt. Det ska ju göras regelbundet i vilket fall.
klokt (y)
 
Om tändningen står fel kan avgaserna bli rätt heta också. (mitt avgasrör glödde)
Detta kan hända om krysskilen som håller svänghjulet mot vevaxeln är skadad, exempelvis efter en grundkörning. (egen erfarenhet)
Det går att se uppifrån utan att plocka isär motorn.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ventilerna kanske behöver justeras, kan ju påverka avgastemperaturerna om det är rejält fel. Då kan man byta ventilkåpspackning samtidigt. Det ska ju göras regelbundet i vilket fall.
Lite olja där inne, ska det vara det?(y)
 
A
J Jimmy Nilsson2 skrev:
Lite olja där inne, ska det vara det?(y)
Ja det brukar alltid finnas lite olja där..
 
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Om tändningen står fel kan avgaserna bli rätt heta också. (mitt avgasrör glödde)
Detta kan hända om krysskilen som håller svänghjulet mot vevaxeln är skadad, exempelvis efter en grundkörning. (egen erfarenhet)
Det går att se uppifrån utan att plocka isär motorn.
står tändningen fel så ska inte motorn gå bra i ex antal minuter för att sedan ändra gången... Och bara gå på låga varv...
 
  • Gilla
ÅkeSun
  • Laddar…
A
såg du om någon av Ventilerna hade bränt runt sig... Eller om de rörde sig lika fint kall motor som varm motor?

Hade en motor förra veckan som ena ventilen gick lite trögt när blocket var varmt..
 
Maskintok skrev:
såg du om någon av Ventilerna hade bränt runt sig... Eller om de rörde sig lika fint kall motor som varm motor?

Hade en motor förra veckan som ena ventilen gick lite trögt när blocket var varmt..
Får öppna ventilkåpan imorgon, öppna lite grann innan men då rann det olja så avvaktade lite. Rök ur den också så oljan blir nog varm.
 
A
J Jimmy Nilsson2 skrev:
Får öppna ventilkåpan imorgon, öppna lite grann innan men då rann det olja så avvaktade lite. Rök ur den också så oljan blir nog varm.

Hmm låter inte så bra
 
Maskintok skrev:
Hmm låter inte så bra
Nej inte alls:thumbdown:
 
A
J Jimmy Nilsson2 skrev:
Nej inte alls:thumbdown:

Nu tar vi nya tag.
av med OHV och ta bilder så tar vi det därifrån..

Kan vara dåliga nyheter men behöver inte alls vara så.. jag hjälper dig så mycket jag kan..
Finns i stort sätt alltid här(y)
 
  • Gilla
JimmySkog
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nu tar vi nya tag.
av med OHV och ta bilder så tar vi det därifrån..

Kan vara dåliga nyheter men behöver inte alls vara så.. jag hjälper dig så mycket jag kan..
Finns i stort sätt alltid här(y)
Är nog säkert så och ingen fara, fanns kvar i huset! men här börjar vi:)
 
  • Närbild av en dörrlåsmekanism med fjädrar och reglage, några delar markerade med röd färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slitna delar av en motor med texten "AHS" och en synlig fjäder och bultar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre mekanism av en motor med synliga rörliga delar och fastsatta bultar, något som verkar vara början på ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre mekanism av en maskin med metallkomponenter och synlig smörjning, en del verktyg syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen motor med internt synliga delar och komponenter visar starten på ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J Jimmy Nilsson2 skrev:
Är nog säkert så och ingen fara, fanns kvar i huset! men här börjar vi:)
Hmm ser inget fel direkt..
Men kolla avgas och insugsventil spelet.
Bör ligga på 0.30 mm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.