Dessa dörrar håller inte speciellt tätt.
En närbild på ett par vitmålade träddörrar med märkbara glipor och slitage, fokus på en glipa vid gångjärnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det glipar både mellan dörrarna och mellan dörr och list.
En vit dörr med en synlig springa mellan dörrkarm och dörrblad, visande tecken på dålig tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en kil som arbetat sig ut ur sitt hål. Det gick att stänga dörren trots detta utstick.
Kant av vit dörr under reparation med pålimmad bit av trä och synlig kil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gångjärnen bortmonterade och bakkanten renhyvlad.
En gammal vit dörr som ligger på gräset med en ny träbit limmad på kanten för att förbättra tätningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifyllnad av jacket för gångjärnet.
Skruvtving fäst på en vitmålad dörr, inriktad på ett utmejslat område för ett gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här limmar jag på en bit för att bredda dörren.
Renoveringsarbete av dörrar utomhus med tvingar, en pålimmad bit trä och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gångjärn och skruvar rensas lätt från gammal färg när de kokas i målarsoda.
Gammalt handsmitt gångjärn kokas i målarsoda för att rengöra från färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror att dessa gångjärn är handsmidda. Observera hur olika de är. Och de har märken av att ha både klämts i skruvstäd och av att ha filats.
Återmonterade, handsmidda gångjärn på en vit dörrkant med pålimmad träbit för bättre passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den pålimmde biten tillsågad till rätt bredd och gångjärnen återmonterade.
Reparation av dörr med pålimmad bit för att minska springan och gamla handsmidda gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Springan är betydligt mindre än förr.
Närbild av en vit dubbel dörr med synligt glapp och en pålimmad träbit längs kanten för bättre tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för den andra dörren. Här kan man se hur man gjorde förr. En list är spikad under dörren.
Renoverad dörrkant med nytt trästycke och urtag för gångjärn, arbetsmiljö utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en ny bit pålimmad på undersidan i stället för den spikade listen. Jag har även tagit fram en reservdelsdörr att ta tätningslisten ifrån.
Renoveringsprocess av gamla dörrar med verktyg och träbitar på en arbetsyta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns den pålimmade biten på den högra dörren och den "nya" tätningslisten på den vänstra dörren.
Närbild på dörr och tröskel som visar en pålimmad träbit för förbättrad tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir betydligt tätare än förr vid listen.
Vit dörr med glipa och pålimmat trästycke för tätning, inklusive handsmidda gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var hur långt jag kom nu. Fortsättning följer med målning och tätningslister i springorna. Eventuellt skall den få ett modernt lås också. Kanske inte det bästa i fråga om byggnadsvård. Men tanken är att det skall bli mer praktiskt.
 
  • Gilla
tensiden och 4 till
  • Laddar…
S
Hur stor är springan mellan dörrbladen?
Varje dörrblad kommer nog svälla minst 1-2 mm i höst.

Anslagslist kallar man den påspikade listen.

Gamla pardörrar kan ofta vara väldigt skeva men det problemet verkar du inte ha.
 
Jag har lite inställningen att om dörren blir trög att öppna i höst så får jag ta ner den igen och hyvla lite på den.

Dörrarna är inte alls farligt skeva. Jag gissar att de var begagnade när huset byggdes 1903. Kanske valdes raka dörrar bland de begagnade. De bär spår av att ha förminskats.

Vet du något om att sätta ett nytt lås på gamla dörrar? Nuvarande lås är inte helt praktiskt.
 
S
Det brukar funka. Man kan lusa i en tunn bit i sidan om den nya låskistan är mindre.
Säkerhetsslutblecken brukar vara 38-40 mm så en sån kan man hugga in. Eller om du kör något lås och slutbleck efter gamla förlaga.
 
Nu gick det gamla låset sönder igen och det blev lite akut med att byta.
Gammalt dörrlås bredvid ett nytt modernt dörrlås på en stenplatta, redo för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De felplacerade och för stora hålen är igenlimmade.
En dörrkant med igenlimmade och planade hål efter ett gammalt lås, i förberedelse för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det planat på utsidan.
Dörr med reparerade låshål och limmade träproppar, redo för nytt lås och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya låset på plats.
Nyinstallerat lås på en dörrkarm med igenlimmade hål och spår efter gammalt lås, ofärdig målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är det nya handtaget och den gamla nyckelskylten monterade.
Vit dörr med nytt guldhandtag och gammal nyckelskylt, synliga reparationsspår och pluggade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målningen får nog vänta till en varmare årstid. Då skall jag plugga igen hålet efter det övre låset som inte finns kvar också.
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.