A
J Jimmy Nilsson2 skrev:
Har tömt tanken 1 gång så undrar om det är det.
Nu funkar han igen men själva gaset rör sig vilt men det är kanske normalt.
nikki förgasare?

Då kan du ha felet inunder den..
 
A
under flottörkoppen så sitter det en magnetventil.. de där har en förmåga att krångla..
Jag brukar byta till en utan på kunders maskiner..

Du har en luft/bränsle skruv med 3kantig form i svart plast på förgasaren.. Där kan du skruva och se om den går bättre.
 
  • Gilla
JimmySkog
  • Laddar…
Maskintok skrev:
under flottörkoppen så sitter det en magnetventil.. de där har en förmåga att krångla..
Jag brukar byta till en utan på kunders maskiner..

Du har en luft/bränsle skruv med 3kantig form i svart plast på förgasaren.. Där kan du skruva och se om den går bättre.
Under koppen är det en strömkabel.
Nikki tror jag det är.
 
Han blir ganska varm fort, inte något sådant som spökar? Ny olja är på.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror fortfarande på ångblåsor. Ganska vanligt.
Läs här:
Why Does my Lawn Mower Engine Stall When it Gets Hot? | Hunker
Okej tack, något tips på hur man undersöker detta?
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror fortfarande på ångblåsor. Ganska vanligt.
Läs här:
Why Does my Lawn Mower Engine Stall When it Gets Hot? | Hunker
Nja det där är inte alls vanligt och speciellt inte i länder där man kör med antingen Alkylat eller inslag av etanol i bränslet.
Det är inte ånga utan problemet är att det finns avlagringar eller beläggningar som skapar dessa fenomen i förgasaren.
I en bränsletank så ökar trycket mer än avluftningsventilen hinner med vid Defekt ventil.
 
A
J Jimmy Nilsson2 skrev:
Okej tack, något tips på hur man undersöker detta?
står i texten hur man blir av med detta.

Så.
1. har du ett högt pysande ljud när du öppnar tanklocket, och kan du se nivån stiga eller sjunka under denna manöver?

om inte, gå vidare..

2. har du kollat förgasaren?
Fanns där avlagringar?
var allt annat bränsle rent?

Isåfall gå vidare..

Dessa motorer skulle gå sämre på låga varv än höga och de skulle dessutom inte få jämnt och fint.. Utan vantra upp och ner konstant..
 
På svenska heter det ånglås. Man kan googla.
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
På svenska heter det ånglås. Man kan googla.
Jo jag är mycket väl erfaren om detta som inte stämmer..

utländska företag och andra hävdar saker konstant...
 
OK. Kanske utländska företag planerar ett ånglås-angrepp på Sverige? Vi släpper det.
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
OK. Kanske utländska företag planerar ett ånglås-angrepp på Sverige? Vi släpper det.
nej:rofl:
Men samma myter kom över att Alkylat skulle få din motor att explodera ;)
etanol fick förgasare att vittra sönder och att ALL plast i motorn skulle gå sönder..

ånglås skulle bli ett stort problem, men sanningen är att det inte alls är ett stort problem sedan man 1987 monterade in en vevhus ventilation i dessa små motorer..
folk vet dock inte vart den sitter..
Och kallar dessa felaktigt för dekompventil..
Finns inga såna på en liten klipparmotor..
Däremot på de större snöslunga motorerna så finns en liten hjälpreda.. ;)
 
Godmorgon!
Ska börja plocka ner den nu.
Tråkigt problem att det dröjer så länge innan problemet kvarstår eller ej.
 
  • Närbild av en smutsig fordonsmotor med fokus på förgasaren som ska demonteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J Jimmy Nilsson2 skrev:
Godmorgon!
Ska börja plocka ner den nu.
Tråkigt problem att det dröjer så länge innan problemet kvarstår eller ej.
spännande.. vad ska du plocka ner?
 
Maskintok skrev:
spännande.. vad ska du plocka ner?
Gjort rent förgasaren och tanken men han blir jättevarm direkt i avgassystemet
 
  • Närbild på en rengjord förgasare och avgassystemet på en motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.