Jag tror jag har gjort mitt livs misstag!!!

Bygger en 15 kvadrats friggebod på lecablock.
Det är pulpet-tak med papp.
Jag har 195 mm takreglar och 170 mm och 145 mm glasfiberisolering.

Jag visste inte bättre än hade råspont och takreglar. La i 170 mm isolering och ibland 145 mm.
Satte en ångbroms som fästes i takreglar och därefter lyckades få upp plyfa-skivor som innertak.
Jag trodde därmed att jag har en luftspalt mellan isolering och råspont för att isoleringen hänger/tynger ner mot ångbromsen och plyfan.

Ytterpanelen går inte ända upp utan har två-tre cm glipa för att kunna lufta taket.

Måste jag ta ner allt och sätta spikläkt mellan takreglar och sen oljehärdad masonit???

Jag kan skruva loss de översta ytterpanelbrädotna och kika in i facken. Om det är en luftspalt och ingen isolering ligger dikt an råsponten - måste jag då göra om övningen eller räcker det???

Friggeboden ska användas som snickarbod, alltid vara uppvärmd och inte ha något indraget vatten.

Hoppas någon klok person vet...
 
Det borde funka bra så. Har du någon luftning i nock?
 
D Daniel 109 skrev:
Det borde funka bra så. Har du någon luftning i nock?
Luftning i nock och luftning i den bakre lägre väggen.
 
Ja, du skrev ju pulpettak. :oops:

Då kommer det att funka. Även om det inte är så jag skulle ha byggt.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, du skrev ju pulpettak. :oops:

Då kommer det att funka. Även om det inte är så jag skulle ha byggt.
Det jag skulle kunna göra är att få in vindpapp som jag spänner över isoleringen i utrymmet mellan råspont och isolering. Allt för att hålla nere isoleringen och säkra en luftspalt mellan tak och isolering. Vore det bra?
 
Skruva loss några panelbrädor kika in i facken så verkligen isoleringen är i botten, annars tar du en bräda och trycker ner den med så du ser luftspalten hela vägen sen behöver du inte göra mer!
 
  • Gilla
Spenzer
  • Laddar…
Du räddade min morgon. Har snudd på legat sömnlös för mitt misstag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.