Nån som har koll på prisskillnad mellan Nibe och IVT ang bergvärmepump ? Kvalitet på märkerna?!

Jag har letat på internet men inte hittat nå riktigt bra svar.

Tack för svar
 
Hej,

IVT är lite dyrare än Nibe. Nibes priser kan du hitta på Rinkaby rörs hemsida, för IVT får du nog ringa en återförsäljare. Nu är Rinkaby nog billigare än vad som är normalt, så du kan säkert inte jämföra rakt av.

Jag kollade med en säljare på IVT för en vecka sedan, jag kunde få en Greenline HT 6 kW för 49' + moms och en 7kW för 50' + moms om jag inte minns fel.

Jag installerade en Nibe för två år sedan och tror att den kostade drygt 40, inkl moms.

Vad jag har noterat är att IVT:s pumpar är klart tystare än Nibes, men om man som jag idag har pumpen i källaren där den inte stör så funkar det utmärkt. Jag ska bygga ett nytt hus där pumpen kommer stå i tvättstugan, där tänker jag satsa på en IVT för jag vill inte höra den i köket som ligger bredvid.

/Johan
 
e93_jhj skrev:
Hej,

IVT är lite dyrare än Nibe. Nibes priser kan du hitta på Rinkaby rörs hemsida, för IVT får du nog ringa en återförsäljare. Nu är Rinkaby nog billigare än vad som är normalt, så du kan säkert inte jämföra rakt av.

Jag kollade med en säljare på IVT för en vecka sedan, jag kunde få en Greenline HT 6 kW för 49' + moms och en 7kW för 50' + moms om jag inte minns fel.

Jag installerade en Nibe för två år sedan och tror att den kostade drygt 40, inkl moms.

Vad jag har noterat är att IVT:s pumpar är klart tystare än Nibes, men om man som jag idag har pumpen i källaren där den inte stör så funkar det utmärkt. Jag ska bygga ett nytt hus där pumpen kommer stå i tvättstugan, där tänker jag satsa på en IVT för jag vill inte höra den i köket som ligger bredvid.

/Johan
Tack för mkt bra svar! Ja vi ska oxå ha den i tvättstuga så då är nog en ivt bättre då!
 
Det är en gammal föreställning att Nibes pumpar låter så mycket mer. Bl a baserat på de kolvkomressorer som Nibe har kört mycket med. Nu har man isolerat dessa pumpar effektivt.

Kolla på Råd och Röns test förra året:
Nibe 1230 är 2 dB tystare än IVT HT Plus CX9
http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/02/060217_02_varmepumpar.pdf

Både Nibe och IVT är högkvatitetspumpar, men Nibe har, tycker jag, ett mycket bättre reglersystem.
Nibe - Integralstyrning av framledningstemperatur * tid
IVT - Hysteresstyrning av returtemp till/frånslagsintervall

När det gäller kompressorer så är det väl ingen som vet riktigt hur bra scrollkompressorerna håller på sikt. Skillnaden under drift är att kolvarna presterar lite bättre vid lågtemperatursystem och scrollarna lite bättre vid höga temperaturer.
 
Hej,

Vill bara förtydliga mitt tidigare påstående. Jag har en två år gammal Nibe 1115-7, och jag upplever de IVT av samma årsmodell som jag har lyssnat på som klart tystare. Efter det kan Nibe ha förbättrat sin isolering, tom bytt kompressor, jag vet inte. Självklart ska du jämföra angivna ljudnivåer och läsa tex råd och rön.

Mitt val av IVT är inte enbart för att jag upplever dem som tystare, utan även för att det till mitt hus ingår IVT-uppvärmning och jag får då en bättre deal än om jag tex tar Nibe.

Jag är mycket nöjd med min Nibe vad gäller allt utom ljudet, och det är inte heller ett problem om pumpen inte ska stå i ett utrymme där ljudet lätt kan sprida sig ut i huset.

Jag kan även rekommendera dig att gå in på värmepumpsforum, där finns det enormt mycket kunskap i ämnet, i bland kan det till och med gå lite till överdrift. Funderar du på att göra installationen själv så ska du definitivt göra några besök där!

/Johan
 
e93_jhj skrev:
Hej,

Vill bara förtydliga mitt tidigare påstående. Jag har en två år gammal Nibe 1115-7, och jag upplever de IVT av samma årsmodell som jag har lyssnat på som klart tystare. Efter det kan Nibe ha förbättrat sin isolering, tom bytt kompressor, jag vet inte. Självklart ska du jämföra angivna ljudnivåer och läsa tex råd och rön.

Mitt val av IVT är inte enbart för att jag upplever dem som tystare, utan även för att det till mitt hus ingår IVT-uppvärmning och jag får då en bättre deal än om jag tex tar Nibe.

Jag är mycket nöjd med min Nibe vad gäller allt utom ljudet, och det är inte heller ett problem om pumpen inte ska stå i ett utrymme där ljudet lätt kan sprida sig ut i huset.

Jag kan även rekommendera dig att gå in på värmepumpsforum, där finns det enormt mycket kunskap i ämnet, i bland kan det till och med gå lite till överdrift. Funderar du på att göra installationen själv så ska du definitivt göra några besök där!

/Johan
Är vi inte på ett värmepumpsforum nu ??!
 
Nja, vi är på värmepumpsdelen av byggahus. Det finns ett helt forum för bara värmepumpar, och det finns bra många som har snöat in sig ordentligt på att bygga det optimala systemet. Titta in på Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!. du kommer att bli förvånad!

/Johan
 
e93_jhj skrev:
Nja, vi är på värmepumpsdelen av byggahus. Det finns ett helt forum för bara värmepumpar, och det finns bra många som har snöat in sig ordentligt på att bygga det optimala systemet. Titta in på Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!. du kommer att bli förvånad!

/Johan
Jaja, mkt bra! då ska ja kika där
 
Det är på xx30 modellen man förbättrat ljudisoleringen radikalt.

Jag har annars inget emot IVT och Thermia mer än att dom har ett "installatörprotektionistiskt" synsätt och vägrar sälja enskilda värmepumpar. Man levererar "system" heter det.
Om en bilförsäljare resonerade likadant skulle han bara sälja en bil om han samtidigt fick bygga garage och asfaltera infarten.
Men har ni en extra bra IVT-deal i husköpet är det ju guld. Bara att slå till...

Eftersom jag ville göra installationen helt själv och komma undan 30000 billigare så blev valet Nibe.

PS. är medlem på värmepumpsforum, samma alias där som här
 
Även jag roade mig med att installera själv, och man kan spara en mycket rejäl slant (i mitt fall ca 40' jämfört med IVT). Ett kul projekt som jag gärna rekommenderar om man är händig och intresserad. Man ska dock ha klart för sig att man får ägna ett antal dagar åt att planera installationen och alla delar man behöver, och några till för att svetsa ihop rörsystemet (lite beroende av hur tidigare installation ser ut). Viktigt är att inte missa för många delar i sin rinkabybeställning, det är hutlöst dyrt att komplettera på tex Comfortbutiken, här kan tusenlappar rinna iväg fort.

En del av min besparing låg i att jag letade reda på en firma som sågade ner min gamla oljetank för 2,5' istället för 10' som IVT skulle tagit. IVT skulle ha 15' för rörarbetet och 5' för elarbetet. Resterande vinst låg i att Nibe har klart bättre priser.

En av anledningarna till att jag inte valde IVT (och totalentreprenad) var att säljaren var dryg och jag var tvungen att pressa honom för att få veta vad de 150' han ville ha skulle gå till. Nu vet jag andra som har träffat mycket trevliga och duktiga IVT-säljare, men mig motiverade det endast att göra jobbet själv.

En fördel med att göra jobbet själv är att man efteråt förstår sitt system mycket bra!

/Johan
 
e93_jhj skrev:
Hej,

IVT är lite dyrare än Nibe. Nibes priser kan du hitta på Rinkaby rörs hemsida, för IVT får du nog ringa en återförsäljare. Nu är Rinkaby nog billigare än vad som är normalt, så du kan säkert inte jämföra rakt av.

Jag kollade med en säljare på IVT för en vecka sedan, jag kunde få en Greenline HT 6 kW för 49' + moms och en 7kW för 50' + moms om jag inte minns fel.

Jag installerade en Nibe för två år sedan och tror att den kostade drygt 40, inkl moms.

Vad jag har noterat är att IVT:s pumpar är klart tystare än Nibes, men om man som jag idag har pumpen i källaren där den inte stör så funkar det utmärkt. Jag ska bygga ett nytt hus där pumpen kommer stå i tvättstugan, där tänker jag satsa på en IVT för jag vill inte höra den i köket som ligger bredvid.

/Johan
Har en 1230-6 i tvättstugan, sovrum ovanför, inga oljud här inte, låter inte mer än kylskåpet.
Den är monterad med korkfötter och flexslang.

Min fars IVT c7 från 2001, den dånar nå så in i norden, men han har den i källaren så han störs inte av den iaf.

Vi valde mellan 1215-5 och 1230-6, men valde den senare just för att den är tystare och har bättre styr.
 
danny_falun skrev:
Nån som har koll på prisskillnad mellan Nibe och IVT ang bergvärmepump ? Kvalitet på märkerna?!

Jag har letat på internet men inte hittat nå riktigt bra svar.

Tack för svar
Prisskillnaden brukar inte vara större än att det finns mer avgörande saker som avgör vilket fabrikat som passar i huset.

Om du orkar läsa
http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/30980-tungviktarmatchen.html
så finns lite info om regleringarna i de nämnda pumparna. Thermia/Nibe har nästan identiska styrningar.

Blir det golvvärme, radiatorer eller en kombination?
Borrat eller jordvärme?

Vad som kanske är mest viktigt, är att distributionssystemet är anpassad för värmepump.

Finns det golvvärme med parkettgolv, så kanske det hamnar en shunt alt. termostat som stryper flödet för att inte skada golvet. Om golvvärme och radiatorer blandas kanske det monteras en push. När installatören predikar så uppfattas det som en självklarhet, att si och så "måste" det vara. De föreslagna lösningarna är ofta inte optimal för värmepumpens ekonomi och livslängd.

Låg framledningstemperatur med varm brine (sjö eller grundvatten), har Nibe överlägsen COP. Energibrunn med minusgrader på och hög framlednigstemperatur på värmebäraren har IVT/Thermia lite bättre COP.
 
nic2
vad är det för korkfötter, speciella för ändamålet?



"Den är monterad med korkfötter och flexslang."
 
Ja, de är anpassade för ändamålet, tror jag.
Jag begärde flexslang och ljuddämpare under benen, och fick det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.