A atomlab skrev:
Så du har en faktura utav ställningfirman ink hyra och montage. Sedan en extra faktura utav byggaren för att flytta denna?
Ställningsfirman skickade faktura till byggaren som i sin tur sedan fakturerat mig.
Byggaren har angivit "extra ställningsarbete" som del av sin månatliga fakturering för sina timmar, och vill ha det som ÄTA. Jag hävdar dock att det kunde han förutse eftersom han fått ritningar som visar att det är ryggåstak i en del av övervåningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Okej, det jobbet borde väl ingå i totalkostnaden?
Det tycker jag också! Jag bryr mig inte om hur snickaren fördelar sin tid på att mäta, såga, spika eller om det behövs smälla upp lite mer ställning eller klättra upp för en stege. Det beställda jobbet ska liksom göras med de moment som krävs. När jag skrivit under ett kontrakt på att ställningar inte ingår i kontraktet tycker jag det är rimligt att acceptera en kostnad som i stora drag rör sig om den summa jag fått på förhand.
 
S Sällsam skrev:
Det tycker jag också! Jag bryr mig inte om hur snickaren fördelar sin tid på att mäta, såga, spika eller om det behövs smälla upp lite mer ställning eller klättra upp för en stege. Det beställda jobbet ska liksom göras med de moment som krävs. När jag skrivit under ett kontrakt på att ställningar inte ingår i kontraktet tycker jag det är rimligt att acceptera en kostnad som i stora drag rör sig om den summa jag fått på förhand.
Men om ni har avtalat om att ställning inte ingår då är det väl självklart att hantisen skall få betalt för ställning utöver kontraktsumman. Dock till max 15% över uppskattat pris.
 
Ja, att TS betalar fakturan från uthyraren är fullt rimligt. Men att snickaren vill ha betalt för eget arbete med ställningen känns inte lika logiskt.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Hävda 15% max över uppskattat pris enligt KtjL vidare snickaren fiskar extremt efter ÅTOR, 80 timmar för att bygga en mindre inomhusställning troligen rullställning borde ta typ två pers 2 timmar.
Tack för rådet! Ska stå på mig om konsumenttjänstlagen. Känns bra att du tycker att han fiskar hejvilt efter ÅTOR.
Den ställning han monterade var en rejäl HAKI.
Jag har själv köpt in en mindre rullställning för inomhusbruk, eftersom snickaren inte hade en sådan...
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, att TS betalar fakturan från uthyraren är fullt rimligt. Men att snickaren vill ha betalt för eget arbete med ställningen känns inte lika logiskt.
Precis så tänker jag också!
 
Villa vista Villa vista skrev:
Men om ni har avtalat om att ställning inte ingår då är det väl självklart att hantisen skall få betalt för ställning utöver kontraktsumman. Dock till max 15% över uppskattat pris.
Vi är helt eniga om den sammanfattningen! Ställning är som sagt utanför kontraktet men snickaren fakturerar för betydligt mer än vad han angivit som ett ungefärligt pris.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Som jag förstått det:
Ställningsbyggarens faktura har du fått och betalat.
Snickaren vill ha ytterligare 80 timmar till för 'sitt' jobb med ställningen.

Det jag undrar är. Vad avsåg den 'grova' prisuppskattningen? var det ställningsbyggarens eller var det snickarens timmar? Eller var det både och.

Sen är jag lite tveksam till om 15% gäller. Eller egentligen vad det är snickaren eventuellt har givit dig. Det kan vara en prisuppskattning det kan vara något annat.

Kjtl är ju för att skydda en svag/okunnig konsument här har konsumenten själv skrivit hela kontraktet och sen så har konsumenten dragit en prisuppgift ut snickaren som snickaren själv inte verkar ha överlämnat. Man kan fundera på hur det skulle tolkas av en domstol.
 
A andersda skrev:
Som jag förstått det:

Det jag undrar är. Vad avsåg den 'grova' prisuppskattningen? var det ställningsbyggarens eller var det snickarens timmar? Eller var det både och.

Sen är jag lite tveksam till om 15% gäller. Eller egentligen vad det är snickaren eventuellt har givit dig. Det kan vara en prisuppskattning det kan vara något annat.

Kjtl är ju för att skydda en svag/okunnig konsument här har konsumenten själv skrivit hela kontraktet och sen så har konsumenten dragit en prisuppgift ut snickaren som snickaren själv inte verkar ha överlämnat. Man kan fundera på hur det skulle tolkas av en domstol.
- Jag tolkar snickarens uppskattning som "jag kan fixa ställningen för xxx kronor" För mig är det ointressant om han bygger ställningen själv eller tar in underentreprenör för att göra jobbet. Det var han som nämnde den uppskattade kostnaden för ställning när han samtidigt berättade vad han kunde bygga huset för, alltså vad som var takpris och kostnader för poster utanför takpriset. Även om vi inte har skrivit den uppskattade kostnaden för ställning "xxx kronor" i kontraktet tycker jag att den är högst relevant. Kanske gäller inte 15 % här som du nämner, utan kanske mer att man får dela på extrakostnader, pga otydligheter i kontrakt och kommunikation mellan mig och snickaren.
- Visst, jag har skrivit en del i kontraktet eftersom snickaren (som jag känner sedan tidigare) var rätt ointresserat av ett skrivet kontrakt över huvud taget. Konsument-lagen måste ju gälla ändå. Denna typ av situation är helt ny för mig, jag känner mig klart i underläge och är tacksam för alla goda råd i detta forum!
 
@ andersda KtjL tar inte hänsyn till hur kunnig en konsument är den gäller för alla privata konsumenter turligt nog.

Att ställning inte ingår i kontraktet är olyckligt då ställning inte är ett produktionsresultat utan ett hjälpmedel vid arbete. Om inte detta ingår blir omfattningen av behovet av ställning lite av entreprenörens tolkning.

Vidare om inte ställning ingår, ingår ej montage och demontage av ställning vilket självklart ger entreprenören rätt till att fakturera erforderliga timmar för ändamålet. Dock förefaller det som TS har avtalat om ett budgetpris för ställning vilket då torde gälla för montage. ställning demontage, transport etc lite beroende på hur överenskommelsen ser ut avseende priset.
 
Ja men det som är mest intressant i ditt fall verkar vara om man givit en prisuppskattning eller ej.

Om det ÄR en prisuppskattning så spelar det ingen roll vem fakturan kommer ifrån du skall betala minst prisuppskattningen + 15% (kanske mer pga hur grov ska tolkas).

Det kan finnas fler vinklar.
Har du igen notifieringsklausul? Vad säger den? Ibland måste man notifiera inom en visst tid och med ett visst format för att det ska vara giltigt

Ja kjtl gäller alltid. Syftet med KJTL är att när hantverkaren/butiken kommer med sina standardkontrakt så är du alltid skyddad till en miniminivå. Här har du kommit med ett kontrakt det kan stå saker i förarbeten om hur såna situationer ska tolkas - detta är dock en spekulation från min sida. Det är vanligt i kontraktsrätt att den som skrivit kontraktet ej får tolka det dvs den andra parten äger tolkningsföreträde - i ditt fall hantverkaren.
 
Villa vista Villa vista skrev:
@ andersda KtjL tar inte hänsyn till hur kunnig en konsument är den gäller för alla privata konsumenter turligt nog.

Att ställning inte ingår i kontraktet är olyckligt då ställning inte är ett produktionsresultat utan ett hjälpmedel vid arbete. Om inte detta ingår blir omfattningen av behovet av ställning lite av entreprenörens tolkning.

Vidare om inte ställning ingår, ingår ej montage och demontage av ställning vilket självklart ger entreprenören rätt till att fakturera erforderliga timmar för ändamålet. Dock förefaller det som TS har avtalat om ett budgetpris för ställning vilket då torde gälla för montage. ställning demontage, transport etc lite beroende på hur överenskommelsen ser ut avseende priset.
Jo men huvudfrågan är ju om en uppskattning givits eller ej.

Sen så håller jag med dig ställning bör vara en del att huvudkontraktet. Annars kan en hantverkare debitera massa väntetid när ställning inte är på plats/måste flyttas osv.
 
KtjL är dispositiv och gäller alltid oavsett vem som ansvarar för framtagandet av kontraktshandlingarna. Det du skriver om tolkningsföreträde gäller främst vid B2B.
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
Indispositiv skall det givetvis vara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.