Jag bor i ett hus byggt 1999 med krypgrund.
På 5-6 ställen runt huset ser det ut på liknande sätt som på fotot, dvs det är glipor mellan skivan och grunden. Kan jag på något enkelt sätt åtgärda det?
Som det är nu finns risk att möss tar sig ner i krypgrunden. Vilken funktion har skivorna som sitter där? Är det för att förhindra att fukt tar sig till grunden? Kan jag på enkelt sätt komplettera med ytterligare skivor? Vad är det för skivor? Att bara ösa på med mer och kanske större sten är väl inte den bästa lösningen gissar jag. Men ett sätt för att slippa se problemet...
 
  • Glipa mellan grund och skiva vid ett hus, risk för skadedjur och frågor om åtgärd.
Vad finns bakom? Aldrig sett liknande. Finns ventiler i grunden?
 
Rasskydd
 
Varför? Det är väl betongfundament bakom?
 
Ja det är betong bakom iaf så långt jag kan se.
Rasskydd förstår inte. Vad för ras och hur skyddar skivorna?
Förklara gärna, jag är helt novis när det gäller detta:)
Är det något jag behöver åtgärda? Hur i så fall?
 
Är det inte så att det är ventilen bakom skivorna? Så luften skall kunna vandra och gruset inte täpper till ventilerna? Mycket märklig lösning om det är så.

Annars kratta bort gruset o flytta skivan så kommer det nog att klarna
 
M Mickebandsåg skrev:
Är det inte så att det är ventilen bakom skivorna? Så luften skall kunna vandra och gruset inte täpper till ventilerna? Mycket märklig lösning om det är så.

Annars kratta bort gruset o flytta skivan så kommer det nog att klarna
Nej ventilerna sitter högre upp och är fullt synliga. Jag började att ta bort gruset men skivorna ser ut att gå djupt så det kändes inte så enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.