Hej,
Vi ska bygga nytt hus och vår arkitekt förespråkar naturkarmar som behandlats med hårdvaxolja istället för färg. Jag håller helt med om hennes vision, rent estetiskt. Praktiskt är jag som ingenjör mer fundersam och lösvirkeshustillverkaren erbjuder bara vanliga aluminium/trä-lösningar. Mina föräldrars grannar byggde nytt för 20 år sedan och satte då in Hajomfönster och -partier i teak överallt. De har åldrats superfint men kostar gissningsvis därefter. Har ni erfarenhet av liknande eller andra exempel?
 
  • Träfasad på modernt hus med stora fönsterpartier och naturkarmar, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har drygt 25 års egen erfarenhet av träfönster utan täckfärg, jag har valt linolja och det fungerar bra.
Med tillräckligt hög virkeskvalité är ytbehandlingen mest kosmetisk, trä grånar med åren, för att hindra det är linoljefärg sannolikt mest beprövat och effektivt.
 
F fribygg skrev:
Jag har drygt 25 års egen erfarenhet av träfönster utan täckfärg, jag har valt linolja och det fungerar bra.
Med tillräckligt hög virkeskvalité är ytbehandlingen mest kosmetisk, trä grånar med åren, för att hindra det är linoljefärg sannolikt mest beprövat och effektivt.
Tack för svaret fribygg. Hur ofta behöver du olja om? Vore kul att se, har du några bilder?
 
Oljar ca vart 5 år, bild får du i pm
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.