Hej!
Vi har ett hus byggt 1980 med ett enrörssystem och med kulvert till garage och verkstad.
Under senare tid (över 1 år) har jag fått fylla på vatten när mätarens nål sjunkit lite.
Det är inte bra att fylla på syresatt vatten så nu i sommar har jag stängt av samtliga slingor och stängt till kulverten.
Trots detta har jag efter en dryg vecka fått fylla på lite vatten så att nålen går upp på mätaren.
.
Jag har kollar nedtill på tanken och upp vid expansionskärlet, men det är snustorrt på båda ställena.
Kulverten har en avstängningsventil på returen och en termostatventil i framledningen.
Det skulle kunna vara så att termostatventilen inte är helt tät i nolläget och då finns ett garage och verkstad med golvvärme som kan läcka. Något sådant läckage har jag dock inte förmärkt varken i garage eller verkstad.

Är det någon som har ett tipps om hur jag kan få tätt i systemet så är jag mycket tacksam
 
Det låter som ett slutet system. Har du kollat förtrycket?
 
Kan vara fel på expansionskärlet också så det läcker via säkerhetsventilen.
 
J Josth skrev:
Kan vara fel på expansionskärlet också så det läcker via säkerhetsventilen.
Expansionskärlet är rostfritt och alla skarvar är täta. Någon säkerhetsventil finns väl inte i ett öppet system.
 
Du skrev inte att det var öppet. Fyller du tills tycket ökar eller tills det är fullt?
 
D Daniel 109 skrev:
Du skrev inte att det var öppet. Fyller du tills tycket ökar eller tills det är fullt?
Expansionskärlet sitter på vinden och mätaren i pannrummet visar meter vattenpelare. När vattenpelaren visar 5 meter så börjar kärlet att fyllas och mätaren visar något högre värde om jag fyller hela expansionskärlet, vilket jag givetvis inte gör eftersom den volymen används för ackumulatortankens expansion när jag eldar i vedpannan,.
Jag kanske har varit otydlig när jag beskrivet problemet.
 
Om du fyller tills det kommer vatten i skvallerröret när systemet är varmt så är det lagom mycket. Givetvis fyller man tills det är fullt.
 
Eftersom du stängt av allt och inte eldar, så kommer vattnet att minska i volym p.g.a det kallnar ner, så bry dig inte just nu. Till hösten/vintern så kommer trycket att öka och överskott rinna ut genom skvallerröret. Fyll inte mer nu.
 
J jonaserik skrev:
Eftersom du stängt av allt och inte eldar, så kommer vattnet att minska i volym p.g.a det kallnar ner, så bry dig inte just nu. Till hösten/vintern så kommer trycket att öka och överskott rinna ut genom skvallerröret. Fyll inte mer nu.
Elpatronen i ackumulatortanken håller 55 grader och då bör vattennivån vara konstant i expansionskärlet och inte minska efter några veckor. Nu får jag fylla på så att visaren på mätaren går upp till den nivå som den har när vattnet når upp till expansionskärlet.
 
Tack för alla svar, men det jag sökte var hur jag ska kunna finna ut varför jag har ett läckage och hur jag ska kunna hitta det.
 
Koppla loss kulverten rent fysiskt och plugga så du är hundra på att termostaten inte läcker igenom lite. Sen är det väl bara fortsätta att koppla ur saker för att utesluta eller ringa in läckan om det ju inte går att hitta den på annat vis.
 
  • Gilla
Bosse_A
  • Laddar…
Vad är det för kulvert koppar/Pex/galv , som Qvick säger se till att kulverten blir stängd i alla riktningar, den är av äldre typ och inte ovanligt att dom läcker.
 
J jonaserik skrev:
Vad är det för kulvert koppar/Pex/galv , som Qvick säger se till att kulverten blir stängd i alla riktningar, den är av äldre typ och inte ovanligt att dom läcker.
Ja jag tror att det bästa är att koppla bort kulverten. Tyvärr är termostatventilen den enda avsträngningen i ena anslutningen. Kapar jag den så tömmer jag ackumulatortanken, men den kan ju inte läcka så mycket så jag hinner väl sätta på en muff.
 
Jag kommer att informera om resultatet av bortkopplad kulvert.
 
Uppdatering
Efter 3 veckor har nivåvidaren inte rört sig sedan jag stängde av kuverten.
Nu får jag väl fundera på hur jag kan laga kuverten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.