Hejsan,

Jag tänkte isolera om våra rör från borrade brunnen då isoleringen idag är för liten och man ser ca 1cm av rören. Det blir mycket kondens på den oisolerade delen nu under sommaren.

Hittar dock inte någon passande storlek av cellplastisolering. Ena röret är ca Ø40mm, och när jag monterade dit en Ø42mm är det rätt stort glapp, se bild;

Rör med Ø40mm visar glappet mellan röret och för stor Ø42mm cellplastisolering, som inte sitter tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har någon tips på hur jag kan hitta rätt storlek, alternativt enkelt modifiera dessa för stora? Tänker att det blir rätt jobbigt att skära bort en liten remsa på rätt många meter på ett fint vis..
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
Hejsan,

Jag tänkte isolera om våra rör från borrade brunnen då isoleringen idag är för liten och man ser ca 1cm av rören. Det blir mycket kondens på den oisolerade delen nu under sommaren.

Hittar dock inte någon passande storlek av cellplastisolering. Ena röret är ca Ø40mm, och när jag monterade dit en Ø42mm är det rätt stort glapp, se bild;

[bild]

Har någon tips på hur jag kan hitta rätt storlek, alternativt enkelt modifiera dessa för stora? Tänker att det blir rätt jobbigt att skära bort en liten remsa på rätt många meter på ett fint vis..
Tejpa bara skarvarna ordentligt så funkar 42 bra på 40. Tror inte tubolit säljs i 40mm...
 
Krilleman
Mät dina befintliga rör med skjutmått så får du mer korrekta svar!

Vad är det för material i dina rör som konenserar så mycket?

Dessutom är cellplast "typ biltema" inte rätt isolering för kondens. Då ska det vara limmad armaflex (eller likvärdig) som är helt diffusionstät för att uppnå tillfredsställande torrt resultat.
 
L Lasrberglund skrev:
Tejpa bara skarvarna ordentligt så funkar 42 bra på 40. Tror inte tubolit säljs i 40mm...
Nej, känns som jag letat rätt noggrant efter 40 utan framgång.. I bilden i första inlägget har jag inköpt en Ø42mm från Jula och tejpat ordentligt, men jag får i princip in fingertoppen mellan isoleringen och röret. Har en (ogrundad) känsla av att det kommer kondensera i glipan mellan och rinna längsmed röret?

Krilleman Krilleman skrev:
Mät dina befintliga rör med skjutmått så får du mer korrekta svar!

Vad är det för material i dina rör som konenserar så mycket?

Dessutom är cellplast "typ biltema" inte rätt isolering för kondens. Då ska det vara limmad armaflex (eller likvärdig) som är helt diffusionstät för att uppnå tillfredsställande torrt resultat.
Sant, rätt verktyg underlättar :)
Tog fram skjutmåttet. Medelvärde av 4 mätningar visar 41,1mm.

Materialet på rören verkar vara pem pn10, och här står ju dimensionen också.. 40mm.

Ok, om jag skulle beställa hem limmad armaflex så hamnar jag i samma sits. Verkar bara finnas i 42mm? Och det är ju också syntetisk cellplast, är det något mer i det som gör den diffusionstätare? Känns som man skulle kunna köra på billigaste isoleringen och sedan tejpa byggplast runt de båda rören (det är två som går parallellt)?
 
Uppdatering ifall någon hamnar i samma sits;

Köpte mindre isolering än röret för att prova hur det blir. 35mm isolering passade fint på 40mm röret:

En rör med isolering monterad runt det, tejp används för att säkra isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma gällde 28mm isolering som passade fint på 32mm rör. Klämmer bara ihop röret innan tejpning så verkar det blir bra, går åt mer tejp än vid perfekt storlek dock för att hålla ihop isoleringen.
 
Staffans2000
Varför tog du inte en isolering som passade på den gamla?

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför tog du inte en isolering som passade på den gamla?

Staffans
Förstår tyvärr inte vad du menar. Gamla vadå?
 
Staffans2000
LevaLivet LevaLivet skrev:
Förstår tyvärr inte vad du menar. Gamla vadå?
Ny isolering ovanpå den gamla.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ny isolering ovanpå den gamla.
Det var ingen gammal isolering. Den första bilden i tråden är enbart en kort bit som köptes för att prova om storleken var bra
 
Staffans2000
LevaLivet LevaLivet skrev:
Jag tänkte isolera om våra rör från borrade brunnen då isoleringen idag är för liten och man ser ca 1cm av rören. Det blir mycket kondens på den oisolerade delen nu under sommaren.
"isoleringen idag är för liten".
Missförstod tydligen det.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
"isoleringen idag är för liten".
Missförstod tydligen det.

Staffans
Ahh, jag hade visst smugit med lite info om det. Du har rätt :) den var dock bristfällig, saknades på stora längder och var så hård att den smulade sönder när man hanterade den..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.