På engelska heter det tydligen "kitchen mantle", jag bifogar bilder på vad jag menar. Frugan vill att jag ska bygga en i vårat IKEA kök men jag är osäker på material. Är mdf för svagt för värmen och fuktigheten runt en spis, eller spelar det ingen roll så länge man målar den ordentligt med någon sorts lackfärg? Vanliga reglar och mdf eller tänker jag fel?

Fråga två är väl: finns det någon lag på ifall själva fläkten måste ha en tillgångslucka? Vi har köpt en som installeras underifrån så jag antar att man kan komma till den på det viset, räcker det?

Vitt köksmantel över spis i ett modernt kök med grå bänkskivor och vita skåp. Elegant kök med vitt och grått tema, inklusive en spis inbyggd under en grå "kitchen mantle" ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Linus
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Utan att veta. I en sådan lösning väljer man som oftast en insats som monteras under, valfritt med motor invändigt eller externt. En insats monteras även ofta under köksskåp. Att luckor är tillverkade av mdf är ju inte ovanligt likaså stommar som oftast är i ännu ”sämre” material.
Kanske kan det vara svaret på din fråga.
 
BirgitS
A Adkit skrev:
Fråga två är väl: finns det någon lag på ifall själva fläkten måste ha en tillgångslucka?
Rensningslucka?
Det måste gå att komma åt och sota hela imkanalen och om imkanalen kröker 90 grader kan det vara så att det behövs en eller flera rensningsluckor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Rensningslucka?
Det måste gå att komma åt och sota hela imkanalen och om imkanalen kröker 90 grader kan det vara så att det behövs en eller flera rensningsluckor.
För en köksfläkt som ska rakt ut genom ytterväggen? Det måste väl inte behövas?
 
BirgitS
Okej, det har du ju inte skrivit något om. Bara hela imkanalen går att sota på ett eller annat sätt så behövs ingen rensningslucka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.