Hej..håller på att bygga brygga och skall ha en lösning för att förankra den. Har sett en typ av "bojring" som säljs vilken man skruvar ihop, se bild. Det jag undrar är om någon känner igen konsolerna som den är hopskruvad av, är det från början en annan produkt som man kan hitta att köpa någonstans? Någon som vet?550200-550210-Ringankare-3672kg-rengasankkuri_2.jpg

Mvh Krister
 
Att ankra en brygga så den står kvar är helt beroende på vad som finns under ytan, samt hur placeringen är i förhållande till vind och ev isläggning som brukar lyfta bryggor.. Lite mer info om ditt projekt behövs.
 
Färdiga sådana ringar brukar kallas P eller B-ring och finns att köpa i båttillbehörsbutiker.

Just den du tittar på i byggsats väger ju 36kg, så varje del väger 6kg. Det är alltså inga vanliga byggbeslag det är fråga om.

Jag tycker många överdriver problemen med att lägga ut vanliga bojstenar av sten eller betong. Med en båt runt 5m är det inga problem att hantera bojstenar på uppåt 300kg. Kostnaden för en bojsten av betong är några hundralappar. En natursten får du för kostnaden av en bergögla, sådär 50kr.

Tricket är att göra i ordning stenarna på land med kätting och schakel. Sedan be någon med traktor att lägga ut dom på ca en meters djup. Sedan kör man in båten, ställer sig 3-4 personer i fören, knyter en offertamp i stenen och upp i stävöglan. När personerna sedan går akterut eller kliver av så lyfter båten stenen från botten. Sedan är det bara att köra försiktigt till rätt plats och skära av tampen. Kättingen har man lämpligen en annan längre tamp i så man kan dra upp den senare.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Eller så drar man ut stenarna på isen vintertid, så gjorde man förr. Är det lera/dy i botten och lite djupt går det bra att kapa lite grova granar och sätta ner vintertid. Då spelar man ner dom med toppen först och kättingspel som fästes med regel under isen.
 
Hej..kul att ni engagerar er och svarar men jag upplever det som att ni inte läst min fråga riktigt...
 
Beror kanske på hur du framställt din fråga. Bara en fråga att ankra den på plats, inget om det är en fast eller flytande brygga. Stor skillnad även på storleken som du vill ha, längd ut i sjön och bredd, djupet under ytan och vad botten består av, därav min fråga i inlägg # 2.
 
Med tanke på vikten i detaljerna så skulle jag vilja påstå att det inte finns en annan produkt som utgör delarna i ringen och således går att köpa separat. Det där är tillverkat för ändamålet med möjlighet till utbyggnad.

Gjöt själv egen bojsten , med hjälp av forat så räknade vi ut att den väger ca 660kg. Lite ruttet spillvirke, gammal armering, billigaste betongen från Hornbach, 70mm avloppsrör för att kunna byta kätting och så alltid ett verktyg i gjutningen!
Hemmagjord gjutform för bojsten med armeringsjärn och trästomme, redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjuten bojsten av betong med kätting och röd boj på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
slacker slacker skrev:
och så alltid ett verktyg i gjutningen
För att framtidens arkeologer ska ha något att undra över?
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Här kommer ytterligare ett tips som inte alls besvarar ursprungsfrågan. ;)

Jag använder sedan många år billiga/gratis begagnade bromstrummor från lastbilar/bussar istället för P-ring. Har använt både till bryggfästa och bojfäste. Så länge man har en botten som tillåter trumman att gräva ner sig (vilket även gäller för p-ringen) så är det en svårslagen "bang for the buck". När trumman väl grävt ner sig har jag aldrig varit med om att den släpper, och då har jag en relativt utsatt båtplats på västkusten. Enda gången en har släppt har isen tagit tag i bojen jag glömt kvar på hösten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.