A
A Avemo skrev:
Min erfarenhet är att om varvtalsregulatorn börjar självsvänga på det sätt den gör så beror det på att den går dåligt av andra orsaker. Motorn går dåligt vilket ger ett lite ojämnt varvtal. Varvtalsregulatorn kompenserar för det. Eftersom motorn svarar dåligt på gasen så börjar det självsvänga. Resultatet blir att den då går ännu sämre. Men lösningen är att justera motorn så att den går rent. Då kommer regulatorn också att börja fungera.

Din förgasare är en flottörförgasare och inte en membranförgasare. På de förgasare som har ett membran är det mycket riktigt en kandidat för strul. Men du har inte en sådan förgasare.

En till tänkbar sak är ett luftläckage mellan förgasare och insug.
okej, det förklarar saken, så egentligen är steg 1 att rengöra förgasaren rejält?
 
A
A Avemo skrev:
Min erfarenhet är att om varvtalsregulatorn börjar självsvänga på det sätt den gör så beror det på att den går dåligt av andra orsaker. Motorn går dåligt vilket ger ett lite ojämnt varvtal. Varvtalsregulatorn kompenserar för det. Eftersom motorn svarar dåligt på gasen så börjar det självsvänga. Resultatet blir att den då går ännu sämre. Men lösningen är att justera motorn så att den går rent. Då kommer regulatorn också att börja fungera.

Din förgasare är en flottörförgasare och inte en membranförgasare. På de förgasare som har ett membran är det mycket riktigt en kandidat för strul. Men du har inte en sådan förgasare.

En till tänkbar sak är ett luftläckage mellan förgasare och insug.

Så ser mitt splitternya stift ut efter 30min användning... kommentar?

ser det inte ut att gått sjukt fett?

eller är det olja och motorn är slut?
 
  • Närbild av ett nytt tändstift med svarta beläggningar efter kort användning, motordelar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett stift med synliga sotavlagringar och oljefläckar efter användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svårt att avgöra men det ser ut att gå fett . Trasig flottör kanske verkar vara ett förgasarproblem.
 
Vad kör du med för bensin? Alkylat eller ”vanlig”
Min Klippo, visserligen med Hondamotor, blev lika dan i höstas då jag efter alla år jag kört den endast på alkylatbensin av latexet fyllde på vanlig bensin. Den rök, varierade i varvtal och stannade helt plötslig.
I år tömde jag ur den gamla bensinen, bytte tändstift och olja och fyllde upp tanken med alkylatbensin. Nu fungerar den åter igen helt klanderfritt.
 
Vatten i bensinen? Töm förgasaren och tanken...
 
Shirack skrev:
Stort tack för bra svar, ja för magert eller fett borde jag nästan kunna läsa av på det nya tändstiftet som sitter i.

vad jag fattar det så har ja ingen justerskruv för bränsle/luftblandning.

däremot har jag en skruv som ändrar varvtalet på tomgången.

många har jag läst snackar om membran som brukar gå sönder, men hittar ej den på sprängskissen.

Även den mojengen på min andra video som tydligen ska kompensera med mer varvtal vid hård belastning för att behålla samma varvtal
Vart hitta du den sprängskissen ???

Säker en till förgasaren på min Klippo Cobra SE II nämligen
 
A
K Krippa83 skrev:
Vart hitta du den sprängskissen ???

Säker en till förgasaren på min Klippo Cobra SE II nämligen
Du kan pröva att koka din förgasare först..
Bara ta isär och rengöra.
Jag kan beskriva precis hur du går till väga
 
Maskintok skrev:
Du kan pröva att koka din förgasare först..
Bara ta isär och rengöra.
Jag kan beskriva precis hur du går till väga
Söker packningarna till den… de dom gått sönder
 
A
K Krippa83 skrev:
Söker packningarna till den… de dom gått sönder
Ah till förgasaren?
Då ska vi nog kunna lösa detta(y)
 
A
498260
renoverings sats Briggs förgasare.
Passar de flesta på marknaden..
De som har flottörförgasare iallafall
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Maskintok skrev:
498260
renoverings sats Briggs förgasare.
Passar de flesta på marknaden..
De som har flottörförgasare iallafall
toppen tack!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
K Krippa83 skrev:
toppen tack!
Varsågod (y)
 
Lånar denna tråden då jag också har lite problem. Några idéer? Det händer inget när jag drar i gasreglaget, måste ta bort tändstiftskopplingen för att den ska stanna
 
  • Gilla
Nils-Åke Pettersson och 1 till
  • Laddar…
Blå rök betyder olja. Motorn behöver öppnas. Det kan vara en kolvring. Att den dessutom går ojämnt tyder på det.
 
nivv nivv skrev:
Lånar denna tråden då jag också har lite problem. Några idéer? Det händer inget när jag drar i gasreglaget, måste ta bort tändstiftskopplingen för att den ska stanna[video]
om du inte har gjort det redan, öppna luftfiltret och kolla. Fick en klippare som betedde sig likadant, luftfiltret var aldrig bytt och hade dessutom geggat igen med olja från vevhusventilationen pga överfyllning vilket gav blårök, precis som din.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.