Jag har fått upp ögonen för två havsnära tomter som ägs utav samma person. På den ena tomten ligger en 120 kvm villa, och tomten bredvid är obebyggd. Min dröm hade varit att köpa dessa och slå ihop.

Jag vill därför visa mitt intresse för tomten, ihop med ett preliminärt bud, så att de vet vilken summa jag är villig att ge. Detta då jag anar att de ej ens kommer fundera på sälja att om budet är normalt. Jag vill att de i alla fall ska ta en ordentligt fundering.

Min fråga är; är det okej att kommunicera ett bud vid första kontakt? Jag tänker mig att mycket vänligt sms.

Tack!
 
Jag tycker absolut det är ok så länge man är seriös och gärna med ett väldigt konkret bud.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Såhär skulle jag känna om jag blev kontaktad.
För det första: Personlig kontakt, inte sms. Givetvis i en trevlig ton utan att du på något sätt trycker upp hen mot väggen eller gör så att hen känner sig obekväm. Detta tror jag att du kan ha nytta av framöver.

För det andra: Prata inte pengar från start. Är ju så mycket mer än det ekonomiska som ”ska sitta” innan ni hittar en lösning.

För det tredje: Visa inte redan från början en massa planer eller ritningar på vad och hur ni tänkt. Skulle göra att jag känner mig underlägsen, nästan som någon klampat in på mitt revir.

Detta är hur jag känner. Andra kanske tycker annorlunda.
 
  • Gilla
JuliaUppsala och 8 till
  • Laddar…
Karlia
Om en privatperson skulle kontakta mig via sms och ge ett bud på sommarstugan skulle jag tänka att det var en weirdo. Skulle jag få papper från advokat med ett generöst bud från en klient skulle jag tacka nej men jag skulle åtminstone tänka att det var seriöst.

Bara du som kan fundera kring vad det är för fastighetsägare och hur hen skulle reagera.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog ringa

Har en markbit bredvid huset som jag varit spekulant på i många år, ringde för kanske 10år sen men då var det Nej

I våras så la någon upp bilder på ett uthus som står där som håller på att falla ihop och ägaren blev lite irriterad på han som la upp..
Kontaktade då ägaren och vi träffades och jag fick ett pris, tyvärr så måste det styckas av och det kostar ju en hel del så priset blir mer än det dubbla mot vad dom vill ha men samtidigt är ju inte det nåt dom rår över...
 
  • Gilla
Borja Dja
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Såhär skulle jag känna om jag blev kontaktad.
För det första: Personlig kontakt, inte sms. Givetvis i en trevlig ton utan att du på något sätt trycker upp hen mot väggen eller gör så att hen känner sig obekväm. Detta tror jag att du kan ha nytta av framöver.

För det andra: Prata inte pengar från start. Är ju så mycket mer än det ekonomiska som ”ska sitta” innan ni hittar en lösning.

För det tredje: Visa inte redan från början en massa planer eller ritningar på vad och hur ni tänkt. Skulle göra att jag känner mig underlägsen, nästan som någon klampat in på mitt revir.

Detta är hur jag känner. Andra kanske tycker annorlunda.
Okej - däremot kan jag tänka mig att man blir lite "taget på sängen" om någon ringer från ingenstans och vill köpa ens hus; säger därför nej och lägger på utan att tänka.

Ett sms ger dig möjligheten att i lugn och ro läsa igenom, tänka efter, och svara.

Men tack för din synpunkt!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
I en värld med spam och bluff-sms tror jag att det är en stor nackdel att använda det för en första kontakt. Att gå via en jurist skulle väl ta bort den oron, men kan istället väcka massa andra farhågor om vem du är och vad det är du håller på med.

Å andra sidan, om tomterna är havsnära och personen stortrivs och inte själv är i säljtankarna, då spelar inte kommunikationssättet så stor roll. Är inte erbjudandet helt absurt högt kommer personen aldrig att sälja.
 
  • Gilla
Borja Dja och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ett personligt brev, inte ett telefonsamtal. Ett brev om varför du vill köpa just detta hus och inget annat. Då kan man i lugn och ro läsa flera gånger och diskutera det med någon annan. Ett SMS är alldeles för kort.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Som man brukar säga så är allt till salu för rätt pris...

Man kan ju säga att huset/ läget / vad man vill är drömhuset och fråga om dom någon gång tänkt på att sälja, att man är intresserad och fråga om dom kan tänka sig att träffas.
 
  • Gilla
Borja Dja
  • Laddar…
För att inte hamna i en Ebba Bush-situation får man nog gå väldigt försiktigt fram. Går ägaren redan i säljtankar kan det gå fort men annars kan det gå flera år innan beslut fattas. Lyckas man "charma" säljaren kan det ju gå vägen.
En granne till mitt föräldrahem hade i princip lovat bort huset till en ung familj när säljarens barn lade sig i och tog in en mäklare. Slutpriset blev förstås högre än vad den unga familjen kunde betala.

Jag skulle nog inte sälja utan att pröva marknaden, dvs vänta på högstbjudande om man inte är säker på att ett förhandsbud är med marginal över marknadspriset.
 
  • Gilla
Borja Dja
  • Laddar…
Kolla med Zlatan hur han gjorde när han köpte sitt hus i Malmö. :crysmile::D
 
  • Gilla
Borja Dja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.