fördelen med alcros matsvarta är just att den blir till ytan precis som falu slamfärg ! altså matt till ytan. Fördelen med alcros mattsvarta är att den går att måla över med annan färg.

/peter
 
Akila: Det är borsta bort som gäller åt andra hållet också. :)
 
¤ akila ¤ skrev:
Kan man verkligen gå från slamfärg till annan färg? Och isf hur? Sambon hävdar det motsatta...
Man får borsta bort allt som är löst. Oljefärgen fäster även om det är rester av slamfärgen kvar.
Försöker du däremot måla slamfärg på rester av oljefärg kommer den bara att pärla sig och rinna av.
 
¤ akila ¤ skrev:
Kan man verkligen gå från slamfärg till annan färg? Och isf hur? Sambon hävdar det motsatta...

Falurödfärg
FaluRöd har ändrat i sina Frågor&svar :) Det ska tydligen fungera
 
Va bra :) Då kan jag få mitt lilla faluröda hus iaf! Ska visa sambon den där länken.
 
Visst ska du ha ett Falurött hus! Snyggt, traditionellt, praktiskt och billigt. Lycka till!
 
Men är inte falu rödfärg slamfärg?? :confused:
 
Måste erkänna att det gnagde mig inatt angående det här med slamfärg, och falurödfärg ovanpå annan färg... för jag blev lite förvirrad igår, så som jag fattat det så är ju falurödfärg en slamfärg... eller har jag helt fel??
tänker på akilas fråga om hon kan måla över slamfärg (alltså falu-rödfärg) med annan färg, och det går ju utmärkt! Men, hon kan inte måla huset i falu-rödfärg om huset nu är målat i olje-, eller plastfärg. Så har iaf jag förstått det hela men,
Rätta mig gärna om jag har fel...
 
Starpatrol skrev:
Till snackan68
Gå in på denna sida och titta och njut,

Trivselhus - Bildarkiv, Bilder, Liggande panel


Till DT
Vilken sorts av färg har ni tänkt att måla ert hus med ???

Vi ska måla med vattenbaserad oljefärg. Kulören har vi inte bestämt ännu, men det lutar åt svart.
 
wahlström skrev:
Måste erkänna att det gnagde mig inatt angående det här med slamfärg, och falurödfärg ovanpå annan färg... för jag blev lite förvirrad igår, så som jag fattat det så är ju falurödfärg en slamfärg... eller har jag helt fel??
tänker på akilas fråga om hon kan måla över slamfärg (alltså falu-rödfärg) med annan färg, och det går ju utmärkt! Men, hon kan inte måla huset i falu-rödfärg om huset nu är målat i olje-, eller plastfärg. Så har iaf jag förstått det hela men,
Rätta mig gärna om jag har fel...
Du har helt rätt, men det finns ju "faluröda" som inte är slamfärg också, även om jag personligen inte är förtjust i blanka faluröda hus :)
 
Om man nu återgår till ursprungsfrågan så skulle jag välja Alcros Allmoge tex (som du nämnde) framför Svart slamfärg. Du får samma känsla på huset men slipper skrapa/borsta trärent om du ångrar dig. Regniga somrar kan du dessutom få superproblem med mögelpåväxt på slamfärgsmålade hus.
 
morsan skrev:
Du har helt rätt, men det finns ju "faluröda" som inte är slamfärg också, även om jag personligen inte är förtjust i blanka faluröda hus :)
Ja det är klart! Fast när jag tänker falurödfärg så tänker jag ju på märket faluröd-färg med den matta looken... :)
 
Vi har precis målat Alcros allmogesvart och är supernöjda! Matt, snyggt och med ett ljusgrått tak och vit grund! Vi var inne på Falu Svart med blev rekommenderade Alcros Allmoge istället eftersom färgen håller bättre... vi bor på ett rätt utsatt läge vädermässigt så det var det enda rätta tydligen.
 
Jag är väldigt tacksam för alla inlägg ni gjort
Jag valde Alcros allmogesvart, hoppas jag gjorde rätt, tror det

Nu till nästa problem.

VILKEN FÄRG PÅ YTTERDÖRREN?????

Ni som har målat era hus svarta vilken färg har ni???
Har ni några bilder får ni gärna bifoga.

mvh
 
Vi körde på en vit dörr med ett runt fönster i, mycket snyggt! Har också sett en blå dörr med små fyrkantiga fönster i som var snygg på huset. Man får väl ta lite hänsyn till husets karaktär och sin egen karaktär. Rött kan ju t ex vara en sjysst färgklick om man är röda som personer! Eller plocka upp ev färg på knutarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.