Hur räknar man på dessa exempel av bevattningspump och slangar för att komma så nära sanningen som möjligt för erhållet flöde och tryck vid tappstället?

Pumpen är i samtliga fallen en Jet T30
3-fas, 3 hk, Amp 5,0
Max L/min 150
Max tryck 6,0 kg
Maximal tryckhöjd: 60,5 m.
Max sughöjd: 9 m
Anslutning inv. Inlopp 40R, anslutning inv. Utlopp 25R

Ex.1.
Sugsida
Pem 40
Längd 110 m
Höjd 0,5 m
Trycksida
Pem 32
Längd 170 m
Höjd, 6,0 m

Ex.2.
Sugsida
Pem 40
Längd 235 m
Höjd 1,0 m
Trycksida
Pem 32
Längd 55 m
Höjd, 2,0 m

Ex.3.
Sugsida
Pem 50
Längd 110 m
Höjd 0,5 m
Trycksida
Pem 40
Längd 170 m
Höjd, 6,0 m

Ex.4.
Sugsida
Pem 50
Längd 235 m
Höjd 1,0 m
Trycksida
Pem 40
Längd 55 m
Höjd, 2,0 m
 
För att kunna svara på frågan behöver man ett tryck/flödesdiagram för pumpen som visar vilket flöde den ger vid ett visst tryck. Både Xylem och grundfos har på sina hemsidor webbaserade program för att beräkna tryckfall i rör.
 
Aktuell pump Diagram som visar en pumpkurva med axlar för kapacitet och totalhöjd samt nedre diagram för effektivitet och axeleffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bumpar tråden.

Någon som kan räkna på dessa två exempel med ovanstående JET 30 pump?

Ex.1.
Sugsida
Pem 40 Längd 110 m Höjd 0,5 m
Trycksida
Pem 32 Längd 170 m Höjd, 6,0 m



Ex.2.
Sugsida
Pem 50 Längd 200 m Höjd 1,0 m
Trycksida
Pem 40 Längd 55 m Höjd, 2,0 m
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Bumpar tråden.

Någon som kan räkna på dessa två exempel med ovanstående JET 30 pump?

Ex.1.
Sugsida
Pem 40 Längd 110 m Höjd 0,5 m
Trycksida
Pem 32 Längd 170 m Höjd, 6,0 m



Ex.2.
Sugsida
Pem 50 Längd 200 m Höjd 1,0 m
Trycksida
Pem 40 Längd 55 m Höjd, 2,0 m
Tumregelmässig blir ditt exempel 1 dåligt pga den långa och klenare sugledningen det är på den sidan man begränsas mest av naturlagarna. Höjderna är inte mycket att tala om i båda fallen på sugsidan det är ok.

Så ditt exempel 2 eventuellt med 32 mm på trycksidan skulle jag välja för egen del.
 
Jag kan göra ett försök. Vet faktisk inte om det går att räkna såhär då du inte har gett något önskat flöde.
I ex 1
Är din suglednings max kapacitet ca 4500 l/h (75l/h).
Ungefär där träffar du 80kPa som man brukar säga är max sug.
Efter pumpen så är det >60kPa för höjd + hiskeliga 350kPa på 170 meter PEM 32 + sugledningen.
Går jag in i pumpkurvan vid 410kPa + 80kPa (55 meter) så ger den runt 35 l/min.
Så jag tror runt det ska vara möjligt.

Ex2

Räknar jag bara max kapacitet för sugslangen, trycksidan är ingen flaskhals att tala om.
Vid ca 5800l/h träffar du 80kPa.

Som sagt. Snabb beräkning och inte speciellt mycket tanke bakom. Hoppas någon kan kommentera om det verkar vettigt att tänka så.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Saken är den att jag har alternativ 1 i drift för bevattning sedan 40 år och nu är kabeln på väg att ta slut och slangarna är av den gamla typen så en uppdatering är på gång vad jag än gör.

Mätt vid första tappstället har jag idag 60 l/m och max 5 bar vilket är ok.

Av ett antal anledningar så skulle jag föredra att ha pumpen närmare gården, kort kabel, bättre tillsyn etc så frågan är vad som krävs i ledningsväg för att behålla eller eventuellt höja kapaciteten något med bibehållen typ av pump. Det får absolut inte blir lägre kapacitet.
 
Du mäter trycket vid 0 flöde?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du mäter trycket vid 0 flöde?
Ja uppe vid tappstället, kommer inte ihåg om det var mot helt stängd kran eller inte men sannolikt så.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ja uppe vid tappstället, kommer inte ihåg om det var mot helt stängd kran eller inte men sannolikt så.
Det är lite av prov utan värde om du mäter vid lågt flöde. Du kan utgå från vad pumpen ger i dämda punkten sett till tryck och dra av för höjdskillnaden så har du svaret utan att mäta. Med ditt exempel 2 får du mycket bra förhållanden och kapaciteten på pumpen utnyttjas fint. Det gäller även om du skulle välja 32 mm på trycksidan.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag kan göra ett försök. Vet faktisk inte om det går att räkna såhär då du inte har gett något önskat flöde.
I ex 1
Är din suglednings max kapacitet ca 4500 l/h (75l/h).
Ungefär där träffar du 80kPa som man brukar säga är max sug.
Efter pumpen så är det >60kPa för höjd + hiskeliga 350kPa på 170 meter PEM 32 + sugledningen.
Går jag in i pumpkurvan vid 410kPa + 80kPa (55 meter) så ger den runt 35 l/min.
Så jag tror runt det ska vara möjligt.

Ex2

Räknar jag bara max kapacitet för sugslangen, trycksidan är ingen flaskhals att tala om.
Vid ca 5800l/h träffar du 80kPa.

Som sagt. Snabb beräkning och inte speciellt mycket tanke bakom. Hoppas någon kan kommentera om det verkar vettigt att tänka så.
Det verkar vara helt rätt och vettigt tänkt. Mer än tillräckligt för att bedöma olika alternativ.
 
Har roat mig med lite expriment och plågade min reservpump ordentligt.

Jag kopplade på min reservpump en Jet 30 enligt ovan direkt på tappstället
Det ger följande setup på sugsidan:
Pem 40 Längd 110 m - En avstängd JET 30 - Pem 32 Längd 170 m Höjd, 6,0 m

På trycksidan 75m trädgårdsslang 19mm.

Det ger 16 l/minut dock så misstänker jag att det skapar kavitation/luft eftersom det inte verkar ta slut på luft någon gång.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Har roat mig med lite expriment och plågade min reservpump ordentligt.

Jag kopplade på min reservpump en Jet 30 enligt ovan direkt på tappstället
Det ger följande setup på sugsidan:
Pem 40 Längd 110 m - En avstängd JET 30 - Pem 32 Längd 170 m Höjd, 6,0 m

På trycksidan 75m trädgårdsslang 19mm.

Det ger 16 l/minut dock så misstänker jag att det skapar kavitation/luft eftersom det inte verkar ta slut på luft någon gång.
Det blir ju ytterligare prov utan värde eller en laboration för att verifiera att det TotalControl visade i #7 stämmer bra dvs teori och praktik är nära knutna i dessa fall inget man behöver prova på olika sätt. Ta din höjd 6 m dvs 60 kPa och utgå från det som nämndes i #7 dvs max 80 kPa rimligt på sugsidan och då 20 kPa kvar om du inte gör mer korrekta överväganden där med pumptypens NPSH. Kolla flöde där tryckfallet i dina två sugledningsdelar når 20 kPa => 10-20 l/min precis som du nu fått fram.

Slutsats bygg enligt ditt tidigare exempel 2 och eventuellt med 32 mm på trycksidan så ligger du bra till.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
En något sen återkoppling...
Det blev följande.
Sugsida
Pem 50
Längd 235 m
Höjd 1,0 m
Trycksida
Pem 40
Längd 55 m

Resultatet?
Aldrig haft ett sådant tryck och flöde klart bättre än innan.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.