Jonas Persson
K knipo skrev:
Man kunde även betala med de gamla ringarna från ölburkar.
Mycket praktiskt när man inte hade någon slant i fickan. För oftast låg det alltid någon gammal ring i rännstenen.

[bild]
Minns även plastkapsylen som låg och skräpade överallt från de där plastförpackningarna med ett papprör runt som man sålde öl i. https://www.byggahus.se/forum/threa...att-de-har-funnits.423481/page-2#post-4312595
 
Nu när vi år på bygga hus, kommer jag att tänka att taken numera nästan aldrig har tv eller radionantenner. Längre. I framtiden kommer vi väll tycka att det var väldigt nostalgiskt att alla hus hade endast tegeltal o ej nedlusade med solceller.
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Man kunde även betala med de gamla ringarna från ölburkar.
Mycket praktiskt när man inte hade någon slant i fickan. För oftast låg det alltid någon gammal ring i rännstenen.

[bild]
Minns att några entusiaster krokade ihop dem och gjorde draperier av dem. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Långfarare och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Att man måste sätta på TV:n några minuter innan programmet började. Rören måste bli varma och paniken när man missade början av programmet och den lilla lättnaden när ljudet kom några sekunder innan bilden är något som dagens moderna apparater, on demand sändningar och möjligheten att spela in programmet löst.
Min första TV var en begagnad svartvit AGA rör-TV, med litet vred på sidan man fick ratta för glatta livet för att hitta kanalerna. Inget snabbvalstrams! :D Och givetvis fint, fanerat hölje.

Min mamma älskade Cassata-pinne, men även jag saknar den. :cry:
 
  • Gilla
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
F
MultiMan MultiMan skrev:
Min första TV var en begagnad svartvit AGA rör-TV, med litet vred på sidan man fick ratta för glatta livet för att hitta kanalerna. Inget snabbvalstrams! :D Och givetvis fint, fanerat hölje.

Min mamma älskade Cassata-pinne, men även jag saknar den. :cry:
Sådana TV har jag lagat ett antal av. På den tiden kunde man laga TV, idag byter man på sin höjd ut hela korten - man lagar inget.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vår första färg-TV, en Luxor från Motala, hade en låsbar dörr framför knapparna så att inte ungarna skulle missbruka den!
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
MultiMan MultiMan skrev:
Min första TV var en begagnad svartvit AGA rör-TV
Idag är AGA bara vad de heter, gas (AB GasAccumulator). Förr tiden byggde de TV-apparater, radioapparater och stereoanläggningar som fanns i många svenska hem. Vi får inte heller glömma AGA baltic filmprojektorer för biografer.
2260070-biografprojektor-aga-baltic-samt-tillbehor_300.jpg
 
  • Gilla
rogerkp och 5 till
  • Laddar…
F
hscn hscn skrev:
När rökning var nyttigt och känt folk rökte Kent med micronitefilter av blå asbest.
[bild]
Kanske mest kända för att dom plötsligt dog?
 
F
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Vår första färg-TV, en Luxor från Motala, hade en låsbar dörr framför knapparna så att inte ungarna skulle missbruka den!
missbruka den genom att göra vadå? Slentrian-zappa mellan två svartvita kanaler?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Långfarare och 6 till
  • Laddar…
Färg-TV, dem drog ju 475W så man fick vara försiktig med skärmtiden!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
engs
Första TVn jag har nått minne av var det "touch" för kanalbyte. Dvs man snuddade vid två metallbleck så de fick kontakt genom fingret. Om jag inte minns helt galet, var nog inte så gammal då den byttes ut.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tycker fortfarande att den klassiska glasflaskan är snyggast. Den här långsmala varianten inköptes i Tanzania 1985.
Vilket direkt får mig att tänka på filmen "Gudarna måste vara tokiga" som kom 5-år tidigare.
 
  • Gilla
elloffo och 5 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Färg-TV, dem drog ju 475W så man fick vara försiktig med skärmtiden!
min 50" plasma drar 500W
 
  • Gilla
Ravinen 9 och 1 till
  • Laddar…
Min far köpte en av dom första färg tv som kom ut
En Luxor utan vare sig stereo, fjärrkontroll, texttv osv.
Två svenska kanaler och med lite tur en dansk om vädret var bra ( bor i Skåne)
Inte många program som sände i färg heller, blev lite vanligare efter 1970;)
Då började dom sända 6 timmar färg i veckan.
Den kostade 1967 4000kr vilket motsvarade 5 årslöner som deltisbrandman.
Idag tjänar jag ca 100000 kr om året med lite extra tjänst.
Blir en hyfsad tv för en halv mille;)
Allt var inte bättre förr;)
 
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
Hobbex-katalogen ville man inte missa! Röntgenglasögon, trimsatser mm.

World Import hade också en bra katalog. Spionsändare för FM-bandet mm.
 
  • Gilla
Vildparti och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.