hej! Skall köpa solpaneler, Många frågor..

Installera själv eller få någon annan att göra det?

Jag är inne på en glas-glas panel då det har längst hållbarhet, köper jag onödigt dyrt här? kommer det att löna sig? eller duger det med glas- folie? Kommer an troligtvis behöva byta dem om 30 år eftersom tekniken gått fram så mycket?

Det bästa pris jag fått är från ikea med 156 tkr.
eller en lokal firma på 168 tkr
båda efter avdrag, har ytterligare fler offerter,

Montera själv. inga problem, bör klaras då jag jobbar som hantverkare. men här är en djungel, bör jag satsa på färre paneler men med högre watt?
köpa kraftigare då det oftast blir mindre produktion än max, pga läge osv, har inte optimal riktning på taket.
https://www.solshoppen.se/.../leapton-500-w-mono-144-half...
är sugen på dessa, men dom är 20 cm större på varje panel än många av de andra, men behöver ju färre paneler,
Annars lutar det åt:

https://www.solshoppen.se/products/trina-solar-400w-vertex-s-mono

Men då får jag en teoretisk större produktion än min förbrukning, hur skall jag tänka i detta?
Bör jag satsa på lite färre paneler? eller några med svagare effekt? kanske 360w eller så?

taket är 12,4 x 5,8 och 3,8 x 5,8


har fått fram det till cirka 41 paneler vid paneler på 175x104,5

Är det någon nackdel med att köra kraftigare kabel? 6mm istället för 4 eller är det bara onödigt?


årsförbrukning 16000 kwh.

Tack, kommer säkert fler frågor.
 
H hardbigfoot skrev:
hej! Skall köpa solpaneler, Många frågor..

Installera själv eller få någon annan att göra det?

Jag är inne på en glas-glas panel då det har längst hållbarhet, köper jag onödigt dyrt här? kommer det att löna sig? eller duger det med glas- folie? Kommer an troligtvis behöva byta dem om 30 år eftersom tekniken gått fram så mycket?

Det bästa pris jag fått är från ikea med 156 tkr.
eller en lokal firma på 168 tkr
båda efter avdrag, har ytterligare fler offerter,

Montera själv. inga problem, bör klaras då jag jobbar som hantverkare. men här är en djungel, bör jag satsa på färre paneler men med högre watt?
köpa kraftigare då det oftast blir mindre produktion än max, pga läge osv, har inte optimal riktning på taket.
[länk]
är sugen på dessa, men dom är 20 cm större på varje panel än många av de andra, men behöver ju färre paneler,
Annars lutar det åt:

[länk]

Men då får jag en teoretisk större produktion än min förbrukning, hur skall jag tänka i detta?
Bör jag satsa på lite färre paneler? eller några med svagare effekt? kanske 360w eller så?

taket är 12,4 x 5,8 och 3,8 x 5,8


har fått fram det till cirka 41 paneler vid paneler på 175x104,5

Är det någon nackdel med att köra kraftigare kabel? 6mm istället för 4 eller är det bara onödigt?


årsförbrukning 16000 kwh.

Tack, kommer säkert fler frågor.
Har nyligen avslutat ett montage av 42 st tyska Heckert Nemo paneler 325W och dem är ca 1,7 x 1 m. Taklutningen var 35 grader med plåttak av TP. Det var inte helt enkelt att hantera dessa paneler själv med den lutningen, så jag hade en del hjälp med att lyfta upp dem, men gjorde mycket själv...det var mycket jobb med detta. Om du väljer större paneler och tänkt göra det själv så tänk på detta, du ska lyfta varje panel med utsträckta armar och det blir tungt och svårhanterligt så jag skulle råda dig att inte köpa för stora paneler om du inte behöver.

6 mm2 är nog ganska standard och det finns ingen nackdel att välja 6 istället för 4 mm2 förutom priset som borde bli billigare med 4. Skulle tro att MC4 kontakterna på panelerna är för 6 mm2, så 6 mm2 är nog däremot en fördel då det passar direkt.

Jag har en årsförbrukning på ca 13000 kwh /år och har 16A huvudsäkring

Edit: K2 har en mycket bra websida där du kan lägga in data på ditt hus samt dina paneler och få en uträkning på montagematerial. Kolla https://base.k2-systems.com/#/dashboard
 
Redigerat:
Tack för svar!

Är nu inne på Växelriktare,
Är ytterst intresserad av ferroamp, men Fronnus är simplare. sälj mig på ferroamp någon! :) förklara för mig hur det ungerar och varför jag skall ah det, jag vill i framtiden lagra el i batteri och jag har elbil så ett dc nät är något jag villhöver
 
Jag har Ferroamp EH14 med batteri som nu kan köpas i ett paket. Detta paket får du energilagringsstöd för med 50000 kr. Så du betalar drygt 30 000 kr för batteri och växelriktare...riktigt bra deal ;)
 
Diagram över ett hemanvändningssystem på kvällen med 0 kW solenergi, 0.8 kW från batteri, 0.8 kW export, 0.2 kW köpt och 0.9 kW förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just på kvällen tar jag nästan all Energi från batteriet som laddats under morgontimmarna. Mitt batteri på 5,7 kW kommer att räcka ca 6 timmar då jag ligger på en last på ca 8-900W kontinuerligt under kväll natt.
 
O ozean skrev:
[bild] Just på kvällen tar jag nästan all Energi från batteriet som laddats under morgontimmarna. Mitt batteri på 5,7 kW kommer att räcka ca 6 timmar då jag ligger på en last på ca 8-900W kontinuerligt under kväll natt.
O ozean skrev:
Jag har Ferroamp EH14 med batteri som nu kan köpas i ett paket. Detta paket får du energilagringsstöd för med 50000 kr. Så du betalar drygt 30 000 kr för batteri och växelriktare...riktigt bra deal ;)

Var köper jag detta paket? Visa mig!
 
O ozean skrev:
Jag har Ferroamp EH14 med batteri som nu kan köpas i ett paket. Detta paket får du energilagringsstöd för med 50000 kr. Så du betalar drygt 30 000 kr för batteri och växelriktare...riktigt bra deal ;)
Men då behöver jag även i mitt fall 3 st ferroamp sso för å optimera solpanelerna?
 
H hardbigfoot skrev:
Var köper jag detta paket? Visa mig!
Jag köpte från www.Selga,.se men då måste du ha ett företag registrerat. Annars vet jag att du som privatperson kunde köpa det från ex.vis https://www.solcellsgrossen.se tidigare, men just nu har dem underhåll på deras hemsida så jag kan inte se det. Subventionen kommer från Ferroamp så vem som helst som säljer deras grejer får del av denna rabatt. Jag fick själv upplysa Selgas säljare om detta och då reducerade dem priset.
Så här skrev Ferroamp tidigare på hemsidan "Paketet består av Ferroamps 14 kW EnergyHub kompletterat med ett 5,76 kWh energilager från Nilar. Med ett paketpris på 32 999 kronor inklusive moms efter gällande batteribidrag* får en villaägare en lösning som utöver energilagring även kan ta emot solenergi från egna solceller och optimerar husets energianvändning"
Ring och kolla med Ferroamp så vet du säkert vad som gäller
 
H hardbigfoot skrev:
Men då behöver jag även i mitt fall 3 st ferroamp sso för å optimera solpanelerna?
SSO:erna har en begränsning i spänning på 720V som inte bör överskridas för att fungera optimalt. I mitt fall kunde jag ha 21 paneler 'a 34V = 714V.

I ditt fall borde det bli 2 SSO:er på ena taket och 1 SSO på det mindre. En av fördelarna med Ferroamp är att du kan bygga vidare med fler SSO:er om du vill utöka i framtiden utan att byta växelriktare.
 
O ozean skrev:
Jag köpte från www.Selga,.se men då måste du ha ett företag registrerat. Annars vet jag att du som privatperson kunde köpa det från ex.vis [länk] tidigare, men just nu har dem underhåll på deras hemsida så jag kan inte se det. Subventionen kommer från Ferroamp så vem som helst som säljer deras grejer får del av denna rabatt. Jag fick själv upplysa Selgas säljare om detta och då reducerade dem priset.
Så här skrev Ferroamp tidigare på hemsidan "Paketet består av Ferroamps 14 kW EnergyHub kompletterat med ett 5,76 kWh energilager från Nilar. Med ett paketpris på 32 999 kronor inklusive moms efter gällande batteribidrag* får en villaägare en lösning som utöver energilagring även kan ta emot solenergi från egna solceller och optimerar husets energianvändning"
Ring och kolla med Ferroamp så vet du säkert vad som gäller
Tack. Skall forska i detta.
 
[QUOTE="ozean, post: 4314495, member:
I ditt fall borde det bli 2 SSO:er på ena taket och 1 SSO på det mindre. En av fördelarna med Ferroamp är att du kan bygga vidare med fler SSO:er om du vill utöka i framtiden utan att byta växelriktare.[/QUOTE]

Men här hänger jag inte med. Om deras växelriktare är på 14kw. Måste jag väll köpa en kraftigare om jag skall ha fler paneler?
Mina 41 st paneler landar på 16.7kwp.
Så då behöver jag ju en växelriktare på minst 15kw? Annars risk för förlust?
 
Jo men alla paneler ger inte full effekt samtidigt om inte alla tak ligger åt exakt samma väderstreck förstås, gör dem det? Annars så överlappar dem varandra under dagen/ kvällen
 
  • Gilla
AP78
  • Laddar…
O ozean skrev:
Jo men alla paneler ger inte full effekt samtidigt om inte alla tak ligger åt exakt samma väderstreck förstås, gör dem det? Annars så överlappar dem varandra under dagen/ kvällen
fasiken, helt sant.

Men nu är det bara att vänta, ringde min vanliga elektriker samt hans konkurrent här på byn, och ingen av dem var så sugen på att låta mig köpa materialet själv, utan dom vill ha sitt om dom skall montera.

Men kommer jag kanske någorlunda billigt undan om jag ju får 15% avdrag? dom kunde inte lämna pris förens efter semestern, så väntans tider.
borde väll bli billigare än att ta det nyckelfärdigt, men troligtvis inte med mycket efter avdraget på även den.

Dom var båda ok med att jag gjorde underarbetet med skenor/krokar och så själv, men stort nej på att köpa panelerna själv.
 
Behövs optimerare för varje panel likt solaredge om man har ferroamps solsträngs optimerare? För fick just anbud och han hade bara optimerare på 3 st paneler. Och dom kan verkligen behöva det. Detta var med en fronus växelriktare. Hur funkar detta? Går det göra så med ferroamps system? Sätta optimerare på de paneler som är utsatta.
 
Du bör undvika optimerare om du inte har skuggproblematik. Inget som behövs för ferroamp växelriktare. Optimerare som går sönder har du garanti på, men du måste byta själv och leveranstiden verkar vara lång. Kan du identifiera skuggor som du inte kan göra något åt, då kan du kanske sätta optimerare just för dessa paneler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.