En granne har fiber från IP Only och, tror jag, Bahnhof som internetleverantör. Inget TV abb. Mediakonvertern är standard Inteno XG 6846.


En asusrouter sköter wifi åt ett håll. Sedan ville de ha täckning åt ytterligare en stuga och då tog en svärson helt sonika en billigare asusrouter och kopplade in den i mediakonvertern också. Det innebär att det finns två routrar som begär DHCP från internetleverantören. Routrarna har separata SSID.

Det borde inte fungera. Trodde jag, men det gjorde det idag då jag testade med Youtube på respektive nät. Jag läste ett gammalt inlägg som föreföll vederhäftigt där någon skrev att det ena nätet ligger synligt för intrång.

Jag föreslog en lösning med homeplug Devolo för att få över internet till det andra huset (och bara en router) men de tycker att det funkar så varför bry sig...

Bör man bry sig? "Ska" det verkligen funka med två routrar till var sin port i Intenon? Vardera routern bör ha begärt varsin ip adress från leverantören. Routrarna ger i sin tur DHCP till sina respektive klienter. Vad händer när vardera nätet har flera klienter som kopplar upp sig?

en komlicerande faktor är att router 1 som ger täckning till den första sidobyggnaden är på en annan våning än intenon. Signalen går från intenon till router1 via elnätet genom en netgear PCL -lösning. Om router 2 ställs som accesspunkt ansluten med lankabel till router1 kommer täckningen i sidobyggnad 2 att bli dålig. Det var därför jag tänkte testa med en extra överföring via elnätet med devolo till hus 2 från router 1. Två krypterade homeplug-nät ska kunna fungera jämte varandra i samma elnät.
 
Fick svar på SweClockers och återger det här.
Bahnhof använder CGNAT med icke publika adresser för de kunder som inte särskilt begär macadressbunden publik adress.

har jag en ansluten router med publik adress och ansluter en till mot mediaomvandlaren får denna andra router en icke publik adress genom CGNAT.

via denna andra router bör man kunna testa åtkomst utifrån av den första routern.
Uppkopplingen hos grannen kan ändras så att router 1 får gå som accesspunkt ansluten via elnätet till router 2 som ju står bredvid mediaomvandlaren.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…

Bästa svaret

Du har redan fått ett svar, men jag skulle vilja utveckla litet, Banhof använder ett system (pga bristen på IPv4 adresser) och det kan komplicera och/eller förvirra något.

XG6846 är en mediaomvandlare, men mer korrekt uttrykt, en vlan switch. Nätoperatören (t.ex. IP-only) kan styra vilka vlan som ligger på vilken port, och därigenom - i teorin - leverera 4 olika operatörer till de 4 nätverksportarna. I praktiken kan de förmodligen inte göra det, men den begränslingen ligger i deras administrationssystem, inte i nätverket.
Vanligtvis är det samma operatör/vlan på alla 4 portarna, eller 2 internet / 2 TV, beroende på nätoperatören.

Vidare kan en operatör (Banhof, Telia, Ownit etc) välja att dela ut en eller flera ip-adresser per kund. Delar operatören bara ut en adress / kund (nätmask /32) kan man inte koppla in två routrar på XG6846 och få funktion på båda.
Men vissa operatörer delar ut fler IP-adresser (vanligen 3 användbara internetadresser, nätmask /31) I dessa lägen kan man ansluta två (eller tre) routrar till XG6846 och få funktion på alla enheter.

MEN!
Dessa routrar är lika separerade från varandra som din router mot din grannes router. Det är två helt skilda interna nät du har i huset. Det spelar ingen roll om man bara "surfar" internet, men försöker man komma åt en NAS eller en Chromecast som sitter på router 1 kan man inte komma åt dessa om datorn / telefonen är ansluten till router 2. Där ligger begränsningen. Interna näten 1 och 2 kan inte prata med varandra.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Tack för klargörandena. Grannen har vare sig förstått begränsningarna men har heller inget behov av kommunikation mellan de två routrarnas respektive WLAN.
Jag är mest förvånad av att det med vissa internetleverantörer går att ansluta flera routrar till en XG6846. Tekniskt förstår jag det men har lite svårt att inse varför de bjuder på möjligheten.
 
Väldigt få privatkunder som behöver det i standard bredbandstjänst och IPv4 (även om det finns alternativ lösningar.)
 
Det förefaller som om det hos Telia med Öppen fiber och XG6846 endast går att få tillgång till internet på mediaomvandlarens första port medan internettillgång kan fås på port 1-3 i IP Onlys nät som också använder XG6846. Följaktligen skulle det bara gå att koppla in 2-3 routrar hos IP Only och detta under förutsättning att internetleverantören använder CGNAT och släpper flera (icke publika) IP adresser.
 
Medieomvandlarna har programvara utifrån operatör. Telia t.ex. styr IPTV till specifik port och telefoni.
Telia kör även VLAN och där finns alla tjänsterna även på port 1.
Så olika beroende av operatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.