R
B Besiman skrev:
Det finns en stor anledning att Google säger att man inte behöver rensa i sin mailbox. För allt man sparar hos dem har de åtkomst till.
Om de nu sysslar med fulspel som du antyder, varför be dig "att inte rensa i din mailbox" istället för att helt enkelt behålla mailen i det dolda trots att du gjort det?

B Besiman skrev:
Sen har de sålt mailadressen(inkl info) till de som vill betala, inkl FBI och andra intressenter.
Hur smart inkomst som helst.
Så vitt jag vet så har de börjat ta betalt för att lämna ut uppgifter till myndigheter som enligt lagen kräver ut data. Exempelvis i brottsmålsutredningar och liknande. Vill du ge en källa på att de säljer användarinformation till "de som vill betala" eller vill du pudla på det uttalandet?

https://www.cnet.com/news/google-now-charges-government-for-user-data-requests-report-says/

B Besiman skrev:
En annan sak...
Varför säger vissa appar att de vill ja full tillgång till kamera o mikrofon ? Appar som inte har med varken Lagring,Mikrofon eller Kamera att göra?

Om jag inte ger tillgång så går det inte att installera appen.
Det "fenomenet" skulle jag vilja ha förklarat.

Om det nu inte handlar om insamling av olika typer av data
Det handlar sannolikt om dåligt utvecklade appar. När du som utvecklare startar ett app-projekt så får du välja vilka rättigheter din app kräver. Många utvecklare väljer allt för att slippa rättighetsproblem under utvecklingen och bryr sig sedan inte om att se över dem när projektet är klart och man vet exakt vilka som behövdes.

Ger du inte tillgång till de rättigheter som appen kräver är det väl inte så lustigt om den inte går att installera?

Sedan kan det ju förstås finnas appar som helt enkelt är fula och samlar in data. Men det är ju inte riktigt det denna diskussionen handlar om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Som med så många andra konspirationsteorier så faller denna också mer eller mindre så fort man börjar fundera på hur många personer som måste vara inblandade i den utan att en enda blåst i visselpipan.

Och utöver det finns det gott om tekniska problem Skulle verkligen ingen av alla som mer eller mindre dissekerar moderna mobiltelefoner och IoT-prylar inklusive dess mjukvara hittat ett enda bevis för att detta sker?

Det skulle ju exempelvis behövas skickas stora mängder data konstant till analysservrarna vilket skulle upptäckas ganska omedelbart redan av en glad amatör med en sniffer.

På mobiltelefoner blir det ännu värre för här måste vi ta hänsyn till strömförbrukningen. Att mikrofonen alltid är igång är ju sant, men det betyder förstås inte att resten av telefonen är det, det skulle kosta alldeles för mycket energi. Istället används exempelvis en liten krets som enbart är ansvarig för att hitta triggerfrasen som ska väcka upp resten av systemet.

Ett exempel: [länk]

Denna kan inte själv skicka någonting någonstans (annat än till huvudprocessorn som för det mesta sover) och kan bara buffra några få sekunder ljud så någon konstant "avlyssning" kan inte ske utan att batteriförbrukningen blir märkbart högre.

Det finns m.a.o. mycket som talar mot "avlyssningen" och väldigt lite som tala för den. Och några bevis, eller ens indicier, ja det finns det ju inga. Tills det finns det fortsätter jag att sortera in detta i konspirationslådan.
Installera en helt ren installation av windows 10. Koppla INTE upp den mot nätet än. Installer ENDAST en sniffer eller nätverkstrafikövervakare. Koppla upp dig mot nätet. Analysera sedan trafiken. Det är extremt obehagligt kan jag säga.

Snack om att det är många som måste vara tysta är BS. Stora företag (har jobbat i ett) har absolut inga problem att tysta sina duktiga idioter och lojalister för att mörka smutsen. Jag har sett det på EXTREMT nära håll. Så det resonemanget är rent BS.

Mycket data? Jag har inte hävdat att de avlyssnar HELA tiden. Varför lyssna när någon sover tex. Där har du eliminerat 1/3 av all data. Varför lyssna i realtid om det varit tyst i 3 minuter? Då kan du istället hoppa in med jämna mellanrum för att se om det finns något som hänt. Om inte, släng filen och påbörja en ny inspelning. Osv. Självklart kan producenten av telefonen skicka data som du inte ser att det skickas. Vad skulle problemet vara med det? Se Pegasus.

Nej, du får nog hitta bättre förklaringar än så.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
E
Snigla Snigla skrev:
Då var det iaf inte uppenbart, jag menar man fick ingen reklam direkt som spädde på ev rykten..

Jag tror dock det finns en sån grej idag, känns konstigt om det inte skulle finnas bättre avlyssning idag än för 50 år sedan - och känns konstigt om inte världen skulle nyttja det! :) Då menar jag inte nödvändigtvis för reklam.. men typ som triggerwords som kan påverka världens trygghet.

Kommer ihåg hur jag formulerade mina triggerwords under tidiga datorvärlden för att hålla koll på folket som rörde sig i ”kanalerna” . Idag är det mycket mer avancerat hehe
Kan ju misstänka att efter alla uppmärksammade skjutningar så kommer det gå alltmer åt det hållet.

Misstänkta får ju avlyssnas efter beslut av berörd instans men en automatiserad avlyssning av triggerord kan ju enkelt sätta strålkastaren på folk som kanske inte är direkt involverade.

FBI planterade ju listigt ett krypterat system som snabbt spred sig bland kriminella och kunde sedan i lugn och ro lyssna bäst de ville.

Kanske stod det i ett 200 sidor avtal att de hade rätt till det, vad vet jag, detta godkänner ju folk bara.
 
T tanaris skrev:
Jag vill att du presenterar några bevis för dina påståenden, det är allt. Inga anekdoter, inga "sunt förnuft"-argument, inget "det fattar ju vem som helst" och inga märkliga liknelser som att det inte skulle gå att bevisa att det förekomer narkotikasmuggling...
Jag vill att du bevisar att det förekommer narkotikasmuggling till Sverige med exakt samma beviskrav som du ställde upp.

Jag har jobbat på ett företag som i vissa fall agerat exakt som big tech-bolagen och jag vet saker du skulle bli blek av i samband med ekonomiska kriser och annat, men att bevisa sådana saker är i det närmaste omöjligt då det skyddas från högsta nivå. Visste du tex att volvo inte betalade en krona i skatt under större delen av 1900-talet? Troligen en bit in på 00-talet också. Detta trots miljardvinster. Anledning; hot om att flytta produktionen utomlands och därmed massarbetslöshet i Sverige. Eller att SAAB köpt mark i Malmö för 1 krona? Mark som är kust = svindyrt och kanske inte ens lagligt att bebygga.
 
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag vill att du bevisar att det förekommer narkotikasmuggling till Sverige med exakt samma beviskrav som du ställde upp.
På riktigt? Det finns massor av domar med tillhörande förundersökningar. Här är t ex en https://www.domstol.se/nyheter/2021...uggling-och-synnerligen-grovt-narkotikabrott/

(Själva domen och förundersökningsprotokollet tänker jag inte klistra in här, men det är enkelt att få tillgång till. På samma sätt behöver inte du posta alla bevis, det räcker med länkar till trovärdiga källor.)

Vad nu det har med saken att göra, det är lite underlig argumentationsteknik att begära bevis för något någon annan inte påstått istället för att bevisa sina egna påståenden...


Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har jobbat på ett företag som i vissa fall agerat exakt som big tech-bolagen och jag vet saker du skulle bli blek av i samband med ekonomiska kriser och annat, men att bevisa sådana saker är i det närmaste omöjligt då det skyddas från högsta nivå. Visste du tex att volvo inte betalade en krona i skatt under större delen av 1900-talet? Troligen en bit in på 00-talet också. Detta trots miljardvinster. Anledning; hot om att flytta produktionen utomlands och därmed massarbetslöshet i Sverige. Eller att SAAB köpt mark i Malmö för 1 krona? Mark som är kust = svindyrt och kanske inte ens lagligt att bebygga.
Det känns en smula långsökt att dra slutsatsen att Google avlyssnar alla bara för att Volvo nolltaxerar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
OK. Så du hävdar att det förekommer narkotika smuggling till Sverige? Fram med bevis...
Det var väldigt enkelt att visa:

https://www.tullverket.se/sv/omoss/beslagsstatistik.4.226de36015804b8cf353949.html

Nu är det din tur. Många har under flera års tid försökt visa att det jag pratar om används av de stora läskiga företagen, men ingen verkar kunna visa att det stämmer. Så, var är dina bevis?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det händer oftare och oftare, det dyker upp saker på Facebook, som man pratat om. Det kan ju vara slumpmässigt, men nu har jag flera fall där det omöjligt kan finnas nån slump.
Senaste är när en bekant ringer och bla berättar om ett julbord på ett värdshus.
En stund efter samtalet zappar jag lite på FB, och får upp reklam för det aktuella värdshuset, jag har själv aldrig varit där eller viste att det fanns.
Då slår det mig att bekanten kanske sökt på värdshuset, och reklamen för det kommer upp hos FB vänner.
Så jag ringer igen och frågar, men så är inte fallet, informationen om värdshuset har bara lästs på papper.
Ingen av oss har nått uppkopplat i hemmet, bara våra telefoner.

Vad tror vi, är det fortfarande bara en slump att värdshuset kom upp på FB ??

Har ni andra några liknande fall ??
Jag vet att google, sonos och Facebook lyssnar av. Sonos ger rekommendationer i notiser och i mail baserat på vad man sagt. Ens googlekonto lyssnar av och läser av för att ge förslag på annonser och annat. Facebook läser av och lyssnar av för att samla in annonser. Det är den typen jag känner till.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Installera en helt ren installation av windows 10. Koppla INTE upp den mot nätet än. Installer ENDAST en sniffer eller nätverkstrafikövervakare. Koppla upp dig mot nätet. Analysera sedan trafiken. Det är extremt obehagligt kan jag säga.
Eftersom jag har gjort just det, flera gånger dessutom, är jag nyfiken på vad du hittade som var extremt obehagligt. Det jag såg var mest Bing-sökningar och Smartscreen-data, beroende förstås på vad man gör. Mycket är förstås relaterat till Cortana.

(Normalt slår jag på de flesta privacy-inställningarna under installationen och använder lokala konton, annars blir det naturligtvis betydligt mer data som skickas.)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Installera en helt ren installation av windows 10. Koppla INTE upp den mot nätet än. Installer ENDAST en sniffer eller nätverkstrafikövervakare. Koppla upp dig mot nätet. Analysera sedan trafiken. Det är extremt obehagligt kan jag säga.
Jo visst, Windows skickar numera in en hel del "diagnostikdata" till Microsoft om man inte aktivt begränsar det. Det är de faktiskt ganska öppna med. Men nu pratar vi ju dold avlyssning via mikrofoner så det är rätt irrelevant tycker jag. Försök hålla dig till ämnet är du snäll.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Snack om att det är många som måste vara tysta är BS. Stora företag (har jobbat i ett) har absolut inga problem att tysta sina duktiga idioter och lojalister för att mörka smutsen. Jag har sett det på EXTREMT nära håll. Så det resonemanget är rent BS.
Det blir inte BS för att du säger att det är det. Jag har också jobbat inom stora företag och om de hade gjort något rent olagligt så hade det kommit ut. Så på den anekdotiska grunden kallar jag ditt BS för BS :)

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Mycket data? Jag har inte hävdat att de avlyssnar HELA tiden. Varför lyssna när någon sover tex. Där har du eliminerat 1/3 av all data. Varför lyssna i realtid om det varit tyst i 3 minuter? Då kan du istället hoppa in med jämna mellanrum för att se om det finns något som hänt. Om inte, släng filen och påbörja en ny inspelning. Osv. Självklart kan producenten av telefonen skicka data som du inte ser att det skickas. Vad skulle problemet vara med det? Se Pegasus.
Om telefonen skulle väckas upp periodiskt av den akustiska processorn så skulle det förstås gå att se och vara högst misstänksamt. På enheter som konstant är på kan man förstås inte se det så då får man istället se om det skickas någon misstänkt data. Det finns som sagt många sätt att visa på orimligheten i det du påstår.

Och varför i herrans namn skulle du sniffa efter trafiken på enheten du misstänker ägnar sig åt fuffens? Jag trodde att du i.a.f. var lite kompetent. Du måste förstås använda en fristående sniffer för detta.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, du får nog hitta bättre förklaringar än så.
Det känns mer som om det är du som behöver komma med något konkret bevis för det du påstår. Vi som hävdar att avlyssning är ytterst osannolikt har ju svårare att komma med det eftersom omvänd bevisbörda inte fungerar vetenskapligt.

Du behöver bara visa på att det skett, medans vi andra egentligen kan komma med vilket argument som helst varefter du kan säga "det är inget bevis för att det ändå inte sker". Russels tekanna, eller hur?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
På riktigt? Det finns massor av domar med tillhörande förundersökningar. Här är t ex en [länk]

(Själva domen och förundersökningsprotokollet tänker jag inte klistra in här, men det är enkelt att få tillgång till. På samma sätt behöver inte du posta alla bevis, det räcker med länkar till trovärdiga källor.)

Vad nu det har med saken att göra, det är lite underlig argumentationsteknik att begära bevis för något någon annan inte påstått istället för att bevisa sina egna påståenden...




Det känns en smula långsökt att dra slutsatsen att Google avlyssnar alla bara för att Volvo nolltaxerar.
På riktigt förnekar du att big tech spionerar på oss? Det finns måååånga liknande fall.
https://www.nbcnews.com/tech/tech-n...ow-alexa-was-recording-every-word-she-n877286

Att förneka en företeelse som rapporterats av flera individer världen över och kalla det anekdotiska bevis är det som är märkligt I resonemanget. Om det var ett enstaka fall, så hade jag inte opponerat. Återigen. Läs tråden. Hela tråden. Jag betvivlar dock att du kommer att ta till dig nbcs reportage ens. Det skulle ju innebära att du måste backa, erkänna fel och hålla med din meningsmotståndare, och det är något av det svåraste för människor. Du kommer troligen att komma med "jamen det är ju i USA", "det är inte en telefon och det är _baaaara_ telefoner jag pratat om", osv. Men men. Du har fått en länk. Gurgla vidare själv och informera dig är mitt råd.
Jag lyfta fram att stora företag (och förmögna individer) har ytterst lätt att dölja tvivelaktigt beteende, men det var det du ville att jag skulle bevisa. Så nej, det är inte långsökt. Du får tänka I lite större banor, utanför ramarna, och alltid...tolka välvilligt. Då ser du paralleller ganska tydligt.
 
T tanaris skrev:
Eftersom jag har gjort just det, flera gånger dessutom, är jag nyfiken på vad du hittade som var extremt obehagligt. Det jag såg var mest Bing-sökningar och Smartscreen-data, beroende förstås på vad man gör. Mycket är förstås relaterat till Cortana.

(Normalt slår jag på de flesta privacy-inställningarna under installationen och använder lokala konton, annars blir det naturligtvis betydligt mer data som skickas.)
Av det du skriver så verkar du inte ha gjort som du säger. Det sker en vansinnig massa anrop till tex Amazon.

Notera att inte ett enda besök till någon site har gjorts. Inte ens startat webbläsaren.
 
R
U Utdelning skrev:
Jag vet att google, sonos och Facebook lyssnar av. Sonos ger rekommendationer i notiser och i mail baserat på vad man sagt. Ens googlekonto lyssnar av och läser av för att ge förslag på annonser och annat. Facebook läser av och lyssnar av för att samla in annonser. Det är den typen jag känner till.
Då är du snäll och visar du upp lite bevis för dessa påståenden? Att du tror dig se ett samband mellan något du sagt och vad du ser bland annonser är inte ett bevis.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
På riktigt förnekar du att big tech spionerar på oss? Det finns måååånga liknande fall.
[länk]
Verkar dumt att skicka sin illegalt insamlade avlyssning till hans kollega. Eller kan det varit så att det blev något fel, kanske t.o.m. användarfel?

Vi pratar ju här om systematisk, dold, avlyssning och nbcs artikel tycker jag inte direkt är ett klockrent exempel på det :)
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Då är du snäll och visar du upp lite bevis för dessa påståenden? Att du tror dig se ett samband mellan något du sagt och vad du ser bland annonser är inte ett bevis.
Pratade om fatboy och saccosäck i förrgår. Har fått flera annonser på Facebook om det. Dessutom har jag en webshop där jag annonserar via Google och Instagram exempelvis så vet hur det funkar. Vad har du för kunskap på området?
 
  • Kvinna på en stor saccosäck läser sin mobil i ett mysigt vardagsrum
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
På riktigt förnekar du att big tech spionerar på oss? Det finns måååånga liknande fall.
[länk]

Att förneka en företeelse som rapporterats av flera individer världen över och kalla det anekdotiska bevis är det som är märkligt I resonemanget. Om det var ett enstaka fall, så hade jag inte opponerat. Återigen. Läs tråden. Hela tråden. Jag betvivlar dock att du kommer att ta till dig nbcs reportage ens. Det skulle ju innebära att du måste backa, erkänna fel och hålla med din meningsmotståndare, och det är något av det svåraste för människor. Du kommer troligen att komma med "jamen det är ju i USA", "det är inte en telefon och det är _baaaara_ telefoner jag pratat om", osv. Men men. Du har fått en länk. Gurgla vidare själv och informera dig är mitt råd.
Jag lyfta fram att stora företag (och förmögna individer) har ytterst lätt att dölja tvivelaktigt beteende, men det var det du ville att jag skulle bevisa. Så nej, det är inte långsökt. Du får tänka I lite större banor, utanför ramarna, och alltid...tolka välvilligt. Då ser du paralleller ganska tydligt.
Är det ditt bevis? Har du läst artikeln själv? Det finns en rimlig förklaring i texten. Om den är sann eller inte är naturligtvis svårt att bedöma, men detsamma gäller förstås motsatsen också. Men det är ju lite långsökt att Amazon skulle lyssna på folk och skicka inspelningarna till folk i bekantskapskretsen, det låter inte riktigt som en bra elak plan för världsherravälde...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.