N NoOne2k skrev:
Jag har biltemas luftare, har dock fått lasta den ganska tungt, ca 45kg för att den ska gå ner ordentligt i gräsmattan med mycket lerhaltig jord. Det blir många vändor kors och tvärs för att den ska göra hål i gräsmsttan
Jo jag misstänker att den behöver lastas på rätt mycket då den i sig själv bara väger 11kg. Hade hoppats på ett rejält regn innan jag ska prova den så marken är lite mjukare.
 
Finns det nån mindre variant? Min gräsmatta är 300kvm och en så känns lite stor.
 
Jag har sökt men inte funnit någon liten, om du inte önskar en "riktig" hålpipsluftare med motor som kostar från ca 35 000 kr, då ör bredden ca 60 cm.
 
N NoOne2k skrev:
Jag har biltemas luftare, har dock fått lasta den ganska tungt, ca 45kg för att den ska gå ner ordentligt i gräsmattan med mycket lerhaltig jord. Det blir många vändor kors och tvärs för att den ska göra hål i gräsmsttan
Jag har också biltemas luftare med exakt samma förutsättningar som du och delar din upplevelse rakt av..:)
Min vek sig lite när jag lastade på ett gäng plattor.
Men jag tycker nog att den är ok även om jag får tillstå att det är svårt att bedöma hur mycket nytta den gör/gjort.
 
L loffman skrev:
Jag har också biltemas luftare med exakt samma förutsättningar som du och delar din upplevelse rakt av..:)
Min vek sig lite när jag lastade på ett gäng plattor.
Men jag tycker nog att den är ok även om jag får tillstå att det är svårt att bedöma hur mycket nytta den gör/gjort.
I manualen stog det att man inte skulle belasta den med mer än 15kg.
 
P Prodigys skrev:
I manualen stog det att man inte skulle belasta den med mer än 15kg.
Det gör ju det, jag började med en 15kg betongsten, den sjönk knappt över huvud taget igenom grässvålen. Med 45kg går den ner halvvägs ungefär.
 
G ekaa88 skrev:
Varför verkar detta verktyg vara omöjligt att hitta i Sverige?
Lyfter alltså ut en plugg ur gräsmattan, perfekt för lerig jord som inte längre dränerar, för att få ner sand om man dressar etc.
Försökt hitta något i Sverige men har gått bet i flera år, någon som har några tips på vart man kan köpa?
Hittade just denna när jag sökte efter samma typ av verktyg:

https://cdon.se/hem-tradgard/draper-tools-grasmatteluftare-29x93-cm-gron-30565-p41949335
 
Köpte en därifrån, riktigt svårarbetad. Krävs riktigt blöt jord för att den ska gå ner i marken överhuvudtaget. Men idéen är säkert bra
 
  • Gilla
Idus
  • Laddar…
Köpte en hålpipsluftare från vidaxl..samma variant som ni nämnt ovan fast från annan leverantör. Lasta på 50 kg men kom bara ner 3 cm, har dock inte kommit regn på 3 veckor satt hoppas de var en bidragande orsak till att var ”failat ”..

satt o funderade på lösningar nu på morronen och kom fram till att kanske konvertera om en snöslunga till en pipluftare. Smidigare o komma åt på alla ställen ist för med trädgårdtraktor.. nån som har tänkt tanken?
 
Bodin91 Bodin91 skrev:
Köpte en hålpipsluftare från vidaxl..samma variant som ni nämnt ovan fast från annan leverantör. Lasta på 50 kg men kom bara ner 3 cm, har dock inte kommit regn på 3 veckor satt hoppas de var en bidragande orsak till att var ”failat ”..

satt o funderade på lösningar nu på morronen och kom fram till att kanske konvertera om en snöslunga till en pipluftare. Smidigare o komma åt på alla ställen ist för med trädgårdtraktor.. nån som har tänkt tanken?
Har haft tanken på att konvertera en jordfräs till en hålpipsluftare... men ligger kvar på det stadiet då jag har för många "projekt" redan. ;)
 
Idus Idus skrev:
Har haft tanken på att konvertera en jordfräs till en hålpipsluftare... men ligger kvar på det stadiet då jag har för många "projekt" redan. ;)


Ok härligt att nån mer har funderat.. äger ej någon jordfräs men kolla lite på blocket o såg en jordfräs.. ser dom flesta ut sådär med en fyrkantplatta på axeln är de ju enkelt att byta ut till hålpips stålen ist

frågan är hur den beter sig när motorn sätts på. Kan tänka mig att den kommer riva sönder mattan precis som kanske snöslungan också kan göra.
Alla har väll semester nu, nån herre får offra sig i garaget en dag
 
  • Motordriven jordfräs utomhus på gräs med synlig jordfräsningsmekanism och plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.