Det lilla huset kan byggas på olika sätt och för olika ändamål. Här listar vi 19 varianter av friggebod och attefallshus tillsammans med byggnadsingenjör Charlotte Andersson, där hon tipsar om vad du ska tänka på i var och en av varianterna.

Du kan läsa artikeln här: 19 sätt att bygga attefallshus & friggebod för olika ändamål

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
Johan_F och 1 till
  • Laddar…
Trevlig artikel för oss med stor tomt :love:
 
Hej, bra artikel. En fundering bara, kan man bygga 30 kvm uterum som sitter ihop med huset utan bygglov? Hade för mig att det kallas attefallsutbyggnad då och är begränsat till 15 kvm?

edit:
Ser nu att det står fristående :)


Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Det lilla huset kan byggas på olika sätt och för olika ändamål. Här listar vi 19 varianter av friggebod och attefallshus tillsammans med byggnadsingenjör Charlotte Andersson, där hon tipsar om vad du ska tänka på i var och en av varianterna.

Du kan läsa artikeln här: 19 sätt att bygga attefallshus & friggebod för olika ändamål

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Bra översikt men jag ifrågasätter att gran är ett bra träslag i bastur eftersom det utsöndrar kåda. Jag trodde att det är asp som gäller, även för att det är värmeisolerande och därför svalare att sitta på som helt rätt anges.
 
Gran är det billigare träslaget ja och har nackdelen att det blir kåda här och var. Mina föräldrar byggde en bastu med både panel och lavar i gran. Det blir kåda ja, men det är inget stort problem enligt mig. Läs mer här, där det står utförligare beskrivet om bastukonstruktion: https://www.byggahus.se/badrum/bygga-bastu
 
Tack för intressant länk. Funderar varför man måste se till att det finns en luftspalt på 20 millimeter om bastun ansluter mot en isolerad yttervägg.
 
Vet att man får placera friggebod på prickad mark, men får man verkligen placera attefall också på prickad mark? Som jag förstått det är det upp till 15kvm som gäller där.
 
Bra och utförligt!

Att tänka på när man räknar på budget är att många kommuner tar ut en anslutningsavgift för VA om man väljer att dra in det. Spelar ingen roll att man inte installerar en ny vattenmätare eller att VA går från huvudfastigheten. Kosnaden kan ligga på allt från 25 tusen och uppåt.
 
K materii skrev:
Bra och utförligt!

Att tänka på när man räknar på budget är att många kommuner tar ut en anslutningsavgift för VA om man väljer att dra in det. Spelar ingen roll att man inte installerar en ny vattenmätare eller att VA går från huvudfastigheten. Kosnaden kan ligga på allt från 25 tusen och uppåt.
Är du säker på detta? Är det inte att klassa som dragning av VA till komplementsbyggnad, dvs precis som om man drog det till ett garage eller dylikt? så länge huvudbyggnaden på fastigheten redan är anslutet till VA-nätet menar jag och man drar vatten inifrån det huset?

Var kan man läsa om dessa regler du omnämner? Är det samma i alla kommuner?
 
D Dajo321 skrev:
Hej, bra artikel. En fundering bara, kan man bygga 30 kvm uterum som sitter ihop med huset utan bygglov? Hade för mig att det kallas attefallsutbyggnad då och är begränsat till 15 kvm?

edit:
Ser nu att det står fristående :)


Mvh
Är det alltså max 15 m2 om det är tillbyggnad?

Hur är det med fastigheter där det redan finns olika gamla bodar och annat som byggts innan friggebod och attefall var påtänkt, vad gäller då, har man redan utnyttjat fastighetens rätt till friggebod/attefall eller ej????
 
Linuslin Contact451 skrev:
Vet att man får placera friggebod på prickad mark, men får man verkligen placera attefall också på prickad mark? Som jag förstått det är det upp till 15kvm som gäller där.
Ja, du får placera attefallsåtgärder på prickad mark. Du behöver dock grannens godkännande om byggnationen kommer närmare fastighetsgräns än 4,5 m.
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
Bra artikel. Hönshus är också ett alternativ för en friggebod!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Som husägare har du ju rätt att bygga en 15 kvm friggebod och ett 30 kvm stort attefallshus på tomten utan bygglov.
Stämmer verkligen detta? Är det inte 30 kvm totalt? alltså har jag redan ett förråd på 12 kvm kan jag bygga ett attefall på 18 kvm.
 
Andre.j78 Andre.j78 skrev:
Som husägare har du ju rätt att bygga en 15 kvm friggebod och ett 30 kvm stort attefallshus på tomten utan bygglov.
Stämmer verkligen detta? Är det inte 30 kvm totalt? alltså har jag redan ett förråd på 12 kvm kan jag bygga ett attefall på 18 kvm.
Ja, det stämmer. Du får bygga attefallshus med max 30 kvm och en friggebod på max 15 kvm.
 
O
M MetteKson skrev:
Ja, det stämmer. Du får bygga attefallshus med max 30 kvm och en friggebod på max 15 kvm.
Fast snart får man inte bygga Attefalls hus alls utan bygglov. Tack vare en teknikalitet har Attefallsreglerna fallit i Europadomstolen och Sverige kommer tvingas ändra lagen. Antingen måste vi kräva bygglov för dessa eller släppa dem helt fria som friggebodarna. Ni kan ju gissa vilken väg de maktfullkomliga tjänstemännen i aphuset förespråkar.

Det hela är rätt tragekomiskt.

Anledningen till att Attefallsreglerna stöter på patrull är att det krävs startbesked. Att ge startbesked är ett myndighetsbeslut och att kunna överklaga myndighetsbeslut är en mänsklig rättighet enligt Europakonventionen. En tjurig granne som motsatte sig ett Attefallshus överklagade startbeskedet hela vägen till Europadomstolen där Sverige förlorade. Grannen var alltså sur över Attefallshuset i sig vilket inte spelar någon som helst roll enligt Europakonventionen. Det är inte en mänsklig rättighet att kunna tvinga grannar att rätta sig efter dina åsikter och oavsett vad du har för åsikter om vad grannen får eller inte får göra så har du inget stöd i Europakonventionen. Hade det inte krävts startbesked så hade det inte funnits något myndighetsbeslut. Hade det inte funnits något myndighetsbeslut hade det inte funnits något att överklaga. Då hade fanskapet aldrig kunnat driva skiten i Europadomstolen och reglerna hade aldrig underkänts. I den situationen kan vi alltså ta bort kravet på startbesked och behandla det exakt som friggebodar. Det löser problemet med lagstiftningen och är den rätta vägen att gå. Eftersom primaterna på aphuset redan går runt och tjurar över att vanligt hyggligt folk inte måste krypa och kräla med bygglov med Attefallshus så argumenterar de givetsvis för att vi går åt andra hållet. Genom att göra Attefallshus bygglovspliktiga så återfår de både sin förlorade makt och gör Europadomstolen nöjda. Så räkna med att någon gång efter nästa val så riskerar vi att förlora rätten till Attefallshus igen. Så passa på nu innan vi tar ett steg tillbaks och ett steg framåt mot att bli nästa Nordkorea!
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.