Müssli Müssli skrev:
Det låter definitivt som att något värmer upp er källare. Testa att slå av värmen helt några dagar. Om det är skadligt att låta vattnet stå still har jag ingen aning om men i några dagar är inga problem iaf.
Tack för svar. Jepp jag håller med. Ska testa göra så.
 
Tomture61
S Sadik Tözmal skrev:
Efter ditt meddelande lade jag märke till att termostaten på golvvärmen som mäter temp på inflöde och utflöde, bägge ligger på runt 25-28 grader. Jag har sänkt golvvärmens central termoteter till lägsta, men fortsatt lika. Rören känns inte varma, och klinkergolven likaså. Men på något vänster är alltså även cirkulerande vattnet uppvärmd, kan det vara så att vattnet absorberar värmen i luften och kör runt den i hela källaren?
Borde jag stänga av hela systemet, dvs dra ut sladd etc. för att inte vattnet ska cirkulera. Har dock hör att det inte ska vara bra med stilla stående vattenburen golvvärme, eller vad tror ni?
Värmevattnet du har i golvslingorna fångar definitivt upp värmen som finns i betongplattan .
Du kan prova att stänga av cirkulationspumpen . Det rum i källaren som är sämst isolerat borde bli svalare .
 
Ja jag misstänkte också det. Tackar för svar
 
Någon förbättring?
 
S Sesulo skrev:
Någon förbättring?
Jag åker på semester idag och vill inte ha systemet nedstängd när jag är borta. Kommer göra det när jag är tillbaka och uppdaterar er då..
 
Det är inte så att ni har ett uterum med vattenburen värme? Första sommaren för oss nu med golvvärmen ansluten i uterummet. Så i år har golvet i källaren samt badrummet som också har vattenburen golvvärmen fått varma golv även om ingen värme produceras av värmepumpen. Detta då cirkulationen är igång i systemet.
 
A Anderscurl skrev:
Det är inte så att ni har ett uterum med vattenburen värme? Första sommaren för oss nu med golvvärmen ansluten i uterummet. Så i år har golvet i källaren samt badrummet som också har vattenburen golvvärmen fått varma golv även om ingen värme produceras av värmepumpen. Detta då cirkulationen är igång i systemet.
Nej vi har inte uterum, men förmodligen är det något liknande som händer hos oss ändå, dvs. att cirkulationen är igång, och därför verkar det som vattnet bär med sig värme runt i källaren även om värmen inte är på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.