Jag ser att frågan varit uppe flera gånger genom åren men jag är ändå osäker...

Jag drar markrör 110mm från stuprör och vill ansluta till gammalt betongrör. betongröret har innerdiameter 100 mm och ytterdiameter 150 mm. Dess muff har innerdiameter ca 166 mm och ytterdiameter 210 mm.

Där jag helst vill ansluta är muffen skadad och jag har grävt fram till nästa skarv där muffen ser ut att vara hel, men det är rätt så besvärligt att komma åt pga vattenslang+tillhörande el till pump och även andra slangar och elmatning som ligger ovanpå och precis vid sidan (några av slangarna är uppallade på bilden) så det är svårt att komma åt utan ett större grävjobb för att få dit skarvvarianten man värmer på.

Jag ser att folk har rekommenderat Ferncos (eller Biltemas) övergångskopplingar i andra trådar - är det helt enkelt en https://www.velltra.se/product/koppling-fernco-130-150x-98-112 (KOPPLING FERNCO 130-150X 98-112) jag ska ha och kapa bort den skadade muffen?

Gjorde en liten skiss med måtten också, med Fernco-kopplingen vill man ha det övre situationen?

Ang Biltema - är det art.nr 88-286 på https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/overgangskoppling-2000033538 som blir rätt (
140/162-98/112 GUMMIKOPPL.AVL.)?

Klarar Fernco och Biltema att ligga nergrävda utan annat skydd (gummi och rostfritt)?

Om jag kapar av muffen och inte får ett inte helt vinkelrätt snitt blir det en liten glipa där eventuellt skräp som slinker igenom silen på stupröret kan fastna, antar jag - men det är kanske inte ett stort problem.

Inser att jag nog behöver bättra på betong-"packningen" där de två betongrören möts också...
 
  • Utgrävt betongavloppsrör med skadad muff synligt bland stenar och lera vid en dräneringsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss som visar hur man ansluter ett markrör till ett betongrör med dimensioner och kopplingsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle rekommendera att du gräver fram lite av nästa rör också och kapar strax innan mitten. Gräv inte fram muffen. Ferncos kopplingar behöver inget extra skydd så det vorde inte biltemas behöva heller om det inte ordagrant står så.
Att snittet inte blir 100% är ingen större fara, det är små mängder skit och det lär troligtvis rensas vid skyfall men man ska ju eftersträva ett så rakt snitt som möjligt.
 
Ok, vad är syftet med att gräva fram en bit av nästa rör? Är det för att det släppt i mskarven där?

Jag är inte alls sugem på att gräva fram det röret, det blir ett elände med alla slangar o kablar.

Om det är det otäta vid skarven som är problemet så borde jag väl kunna dra på lite betong där för att täta?
 
P Prosit skrev:
Ok, vad är syftet med att gräva fram en bit av nästa rör? Är det för att det släppt i mskarven där?

Jag är inte alls sugem på att gräva fram det röret, det blir ett elände med alla slangar o kablar.

Om det är det otäta vid skarven som är problemet så borde jag väl kunna dra på lite betong där för att täta?
Att kladda lite betong kan säkert funka men min lösning är vad jag gör på jobbet för att känna mig säker på att det är ordentligt gjort. Men som bekant så kan man göra lite andra lösningar när man inte gör det som yrkesman där man kan behöva stå till svar för lösningen.
 
P Prodigys skrev:
Att kladda lite betong kan säkert funka men min lösning är vad jag gör på jobbet för att känna mig säker på att det är ordentligt gjort. Men som bekant så kan man göra lite andra lösningar när man inte gör det som yrkesman där man kan behöva stå till svar för lösningen.
Det förstår jag, men jag är inte med på varför jag borde gräva fram nästa rör - är det för att skarven mellan andra och tredje röret förhoppningsvis är intakt?
 
P Prosit skrev:
Det förstår jag, men jag är inte med på varför jag borde gräva fram nästa rör - är det för att skarven mellan andra och tredje röret förhoppningsvis är intakt?
Precis
 
Sätt en 110 till 160 ”förminskning” mellan plaströret och betongmuffen, sedan lite murbruk som tätning, det är ju absolut rent vatten som kommer så om det skulle läcka ut eller in är inte hela världen.

Protte
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag gjort ungefär enligt Prodigys beskrivning, dock kapade jag andra röret alldeles efter muffen istället för när mitten, det är väl ett par dm skillnad. Biltemas övergångskoppling - den fick dras ihop rätt ordentligt eftersom den även passar större rör.

Isolerade rör i en grävd ränna med en kapad ände nära muffen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nedgrävt avloppsrör med en övergångskoppling i en öppen grävning, omgivet av jord och småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett avkapad rör efter muffen i en grävd grop med synlig jord och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.