Hej,

Vi är mitt uppe i projektet att borsta och tvätta av fasad innan ny falu rödfärg ska målas.

Som ni säkert förstår och somliga vet av erfarenhet är borstandet en evighetssaga. Det är tungt, monotont och slitsamt.

Vi använder det oss av tvättborstar i stål samt en stålpiasava (samtliga från falu rödfärg själva) och ren kroppsstyrka. De gör jobbet men det är väldigt jobbigt och slitsamt för kroppen.

Så nu vänder jag mig till alla kunniga människor här. Har ni tips eller erfarenhet av ett smidigare sätt att göra detta på? Går det att göra maskinellt, utan att skada träet?

Tack på förhand!
 
A
N nuicic skrev:
Hej,

Vi är mitt uppe i projektet att borsta och tvätta av fasad innan ny falu rödfärg ska målas.

Som ni säkert förstår och somliga vet av erfarenhet är borstandet en evighetssaga. Det är tungt, monotont och slitsamt.

Vi använder det oss av tvättborstar i stål samt en stålpiasava (samtliga från falu rödfärg själva) och ren kroppsstyrka. De gör jobbet men det är väldigt jobbigt och slitsamt för kroppen.

Så nu vänder jag mig till alla kunniga människor här. Har ni tips eller erfarenhet av ett smidigare sätt att göra detta på? Går det att göra maskinellt, utan att skada träet?

Tack på förhand!
tryckluft och fint munstycke..
Så har då jag gjort i många år... (y)
 
Ställer du ner styrkan på högtryckstvätten och håller lite avstånd så behöver du inte göra något mer. Enkelt och snabbt. Risken med högtryck är att man flisar upp träpanelen och att vatten tränger in. Håller man bara avstånd och kollar noga så märker man när skada uppstår, går fort att lära sig. Lite vatten pressas alltid in och därför är det perfekt nu, med värmen vi har nu så är träet ansolut torrt på en vecka.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N nuicic skrev:
Hej,

Vi är mitt uppe i projektet att borsta och tvätta av fasad innan ny falu rödfärg ska målas.

Som ni säkert förstår och somliga vet av erfarenhet är borstandet en evighetssaga. Det är tungt, monotont och slitsamt.

Vi använder det oss av tvättborstar i stål samt en stålpiasava (samtliga från falu rödfärg själva) och ren kroppsstyrka. De gör jobbet men det är väldigt jobbigt och slitsamt för kroppen.

Så nu vänder jag mig till alla kunniga människor här. Har ni tips eller erfarenhet av ett smidigare sätt att göra detta på? Går det att göra maskinellt, utan att skada träet?

Tack på förhand!
kom ihåg att slå i lite extra linolja och såpa..
Så blir färgen mer lättstruken och fin..
håller också längre.. ;)(y)
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ställer du ner styrkan på högtryckstvätten och håller lite avstånd så behöver du inte göra något mer. Enkelt och snabbt. Risken med högtryck är att man flisar upp träpanelen och att vatten tränger in. Håller man bara avstånd och kollar noga så märker man när skada uppstår, går fort att lära sig. Lite vatten pressas alltid in och därför är det perfekt nu, med värmen vi har nu så är träet ansolut torrt på en vecka.
Läser man på diverse sidor, så avråder de ju verkligen från att använda högtryckstvätten. Men precis som du säger så är det varmt och torrt nu så träet borde torka snabbt och därmed är risken för rötskador minimal.

Jag undrar dock hur bra högtryckstvätten är på att ta bort lös färg? På vissa ställen har vi borstat så att det nästan är trärent (vi kan ha tagit i) men det var ganska lätt på dessa ställen då det var väldigt torr färg. Denna fasadsida där det blivit lite mer renborstat ligger dessutom i väster och får en hel del sol.
 
Maskintok skrev:
tryckluft och fint munstycke..
Så har då jag gjort i många år... (y)
Tryckluft låter spännande. Hur upplever du att resultatet blir efteråt? Får du bort gammal, lös färg? Blir vissa brädor t.o.m nästan träerna?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N nuicic skrev:
Tryckluft låter spännande. Hur upplever du att resultatet blir efteråt? Får du bort gammal, lös färg? Blir vissa brädor t.o.m nästan träerna?
färg pulver släpper iallafall sedan målar jag på med ny färg..
slipper oroa mig för att skada träet..
ju vissa blir rena och fina.
 
Redigerat:
richardtenggren
En Festool rustofix? :)
 
  • Gilla
43567
  • Laddar…
Tror faktiskt att det är lite överdrivet att all gammalt måste bort. Tror att den nya slamfärgen suger in ändå. Det är ju inte täckfärg som måste skrapas bort. Hela finessen med slamfärg är ju att man slipper underarbetet. Jag tror ni överarbetar. Har aldrig lagt mer än en dags arbete på understbetet.
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Som med så mycket annat är det ju oftast förarbetet som tar tid. Men gör man det grundligt och ordentligt är ju förutsättningarna för att slutresultatet ska bli bra högre.

Vi har nu dock införskaffat en multiborste med en metallborste som ska provköras senare. Återkommer med resultat.
 
Maskintok skrev:
tryckluft och fint munstycke..
Så har då jag gjort i många år... (y)
Hur ser ett sådant munstycke ut?
Och vad skall jag ha för skyddsutrustning själv?
 
A
C Cider skrev:
Hur ser ett sådant munstycke ut?
Och vad skall jag ha för skyddsutrustning själv?
Brukar finnas längre munstycken för att nå in på lite trånga ställen..

pistolhandtag och långt munstycke.

overall och skyddsglasögon.. är bra.
Iallafall oömma kläder..
Och ögonskydd
 
Att borsta med rotborste räcker.
 
Hej allesammans,

Jag har ju testkört metallborsten och den gör jobbet. Men självklart är den för bred för att komma åt brädorna mellan lockläkten. Dock kom den mellan på vissa ställen för avstånden mellan lockläkten varierar. Jag hade såklart måttat avståndet mellan dessa innan inköp av metallborsten men att kontrollera måtten på borsten försvann i all hjälp iver av butiken eller nåt sånt.

Nu undrar jag om ni tror att man kan kapa borsten så att den blir 12 cm bred istället för 16,2?

Om det går hur gör jag det smidigast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.