Har en fråga/undran som jag skulle vilja få några kommentarer/synpunkter/tankar på från jägare, och andra också förstås. Jag är själv ingen jägare, har lite svårt att förstå tjusningen med det, men har inget principiellt emot jakt och/eller jägare.

Idag var jag till vårt torp för att klippa gräset och märkte då att någon, antagligen markägaren/bonden, hade byggt/placerat ett jakttorn precis utanför vår tomt, kanske 15 meter från vår husknut och sovrumsfönster. Jag brukar ha överseende med det mesta men det här kändes inte riktigt schysst av den som satt upp tornet. Detta är alltså på landet förstås, ingen tätbebyggelse, utan vårt torp är mitt ibland betesfält/slåtterängar. Jag kan tänka mig varför man har tornet precis där då den är på en kulle med bästa utsikt över ängarna och skogskanten. För vår egen del känns det mindre lustigt, direkt olustigt faktiskt, att ha denna så nära huset.

Jag ska kontakta markägaren/bonden, som antagligen är den som satt upp den, men har tyvärr haft väldigt lite kontakt med honom förut. Vi har två bönder i vår närhet... bonde A som är en toppenkille och som vi har bra kontakt med, och denna bonde B som vi knappt haft någon kontakt med. Enligt bonde A är bonde B svår att göra med och han undviker själv att ta kontakt med honom i frågor, utan tar det hellre med dennes söner. Bonde B har enligt uppgift speciellt svårt för sommargäster och torpägare...

Så.... hur tänker man som jägare, är det okej och rätt att be dem flytta tornet eller finns det inget att hämta där? Finns det regler/praxis för hur nära bostadshus man får/bör placera dessa?
 
Detta fanns att finna.
Hur nära hus får man jaga? - Jaktlyckan

Så länge han/hon ALDRIG skjuter mot din tomt så är det okej. Sitter personen och skjuter xx antal skott om dagen är det inte okej.
Sitter den på pass och skjuter nått djur då och då är det okej.
Men regeln är ALDRIG siktet riktat i närheten av din tomt så att risken finns för kulan att ens komma innanför gränsen.
 
Jag tror inte du kan göra något, han får placera jakttornet hur nära han vill. Troligtvis är han en sådan person som skulle bli provocerad av att bli tillsagd och då kanske använda det ännu mer när ni är på plats. Han måste ha varit helt medveten om hur nära det kom när han satte ut tornet. Antingen så finns det ingen bättre placering eller så har han tänkt att ni normalt inte är där när han jagar. Jag skulle aldrig vilja placera eller sitta i ett jakttorn med en sådan placering. Tala med honom men ta det försiktigt så att det inte slår tillbaks.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är rimligen säkrare för er ju närmre han sitter. Men nej, varför skulle han flytta sitt torn som han har stående på sin mark?
 
  • Gilla
Linus Salava-Lindvall
  • Laddar…
Han kommer givetvis att skjuta in i såten, inte emot er tomt.

Vad är det som gör att tornets placering känns olustigt för dig? Rent säkerhetsmässigt så kommer han väl alltid att ha din tomt och er bakom sig vid skott. Kan ju inte bli säkrare.
 
Självklart tror jag inte att någon kommer att skjuta vare sig mot vårt hus eller mot oss som är där, men att ha skjutande personer 15 meter från vårt sovrumsfönster känns inte kul, rent av olustigt som sagt, vare sig det är morgon eller kväll. Själv tycker jag inte det är en så konstig tanke, men kanske man som jägare tycker det är okej då? Då får jag bara hoppas att han kan se saken från får synvinkel.
 
Det kanske skulle gå att göra en överenskommelse om att få ett SMS innan jakt så det går att planera vistelse eller stänga sovrumsfönstret?

Det finns ju säkerhetsbestämmelser för skytte. Vet inte hur tillämpbara
Säkerhetsbestämmelser för civilt skytte - 2015 års upplaga
SäkB Civilt skytte”

är för jakt, men Jägarförbundet har iaf varit med och tagit fram dessa bestämmelser.
Bestämmelserna är utarbetade av Svenska Skyttesportförbundet, Svenska Pistolskytteförbundet och Svenska Jägareförbundet.
https://www.skyttesport.se/globalas.../regler/sakb/sakb-2015-version-september_.pdf

Om du har rätt att vistas på hela din tomt och inte jägaren kan kräva att du går med hörselskydd på din tomt, så borde det innebära att han bara kan skjuta luftgevär där uppe, om inte tornet är väldigt högt så att avståndet blir 25 meter till dig.
 
Rickard.
Tror egentligen inte det hjälper att ladda upp här utan det bästa är nog bara prata med honom. Jakttiderna för hjortar är ju t ex rätt begränsade till hösten och många jagar inte direkt hela tiden så med lite tur kanske det går ihop utan större ansträngning.

Lär ju inte vara så lyckat att jaga så nära människor som beter sig normalt ändå så han kanske räknar med att göra det när ni inte är där.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Det är ytterst liten sannolikhet att nån kommer att sitta där när ni är hemma. Det vill man ju inte som jägare.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Han har all rätt att ha tornet där, och det är (beroende på hur marken ser ut) ganska vanligt att torn hamnar nära hus.

Med det sagt - 15m låter väldigt nära och personligen (som jägare) skulle jag nog tycka att risken för störningar från er är för stor så nära huset. Folk som är ute i trädgården, går med någon hund, smäller i bilföraren osv gör ju att viltet sannolikt tar andra vägar.

Men sen vet vi ju inte varför han satt tornet just där. Kanske har det varit problem med skador av någon sort. Vildsvin som bökar just där exempelvis och då får man ju sätta torn där djuren brukar vara och samtidigt ta hänsyn till vindriktning, hur man ska ta sig dit osv. (Då är det kanske bra att jaga dem där så du inte får din trädgård uppbökad).

Det varierar också ganska mycket hur ofta ett torn används. En del jagar kanske bock några dagar i augusti och älg några dagar i oktober, och inget alls resten av året, medans andra jagar betydligt oftare.

Reglerna för skytte som någon hänvisade till gäller inte jaktskott, det vore inte praktiskt möjligt. Man får använda sunt förnuft istället och inte avlossa kulskott utan fullgott kulfång.

Värt att nämna är också att jakträtten ofta är utarrenderad, så det är inte alls säkert att det är markägaren som satt upp tornet, men han vet säkert vem det är.

Normalt ska det såklart inte vara några problem att prata med personen, men om du har indikationer på att han/hon är knepig så hade jag övervägt att vänta med att ta upp frågan tills du (i höst) ser hur tornet används. Är det en tjurig gubbe så blir han kanske bara uppretad och använder det ännu mera om han upplever att ni "gnäller" och sitter han då där endast ett par ggr på älgjakten så kanske det bara är dumt att ta upp saken.

Är det däremot en vettig person är det säkert inga problem bara du tar upp det I god ton, då kan ni säkert komma överens om något som funkar för båda. Kanske har jägaren ljuddämpare på sin bössa så ni slipper den värsta smällen (det är oftast ganska sällan man skjuter ett vilt på ett och samma pass såvida vi inte pratar om fågeljakt, men då använder man sällan torn) samt att han kan höra av sig via SMS innan han ska ut så ni vet.

För även om han/hon har rätten på sin sida inser de flesta vettiga jägare att det bästa är att hålla sig väl med grannar. Jägaren får ju ingen glädje av tornet om ni tycker att ni blir illa behandlade och därför bestämmer er för att alltid gå ut i trädgården och prata högljutt när ni ser att han/hon sitter där.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Är ni där på hösten?

Prata med grannen.

Jag tror ni har en felaktig uppfattning om hur mycket jägare sitter i ett random torn.
Har väldigt svårt att tro att han skulle sätta sig där om någon var hemma.

/ATW
 
T
Jag skulle aldrig vilja sitta i ett torn 15 meter från ett grannhus, känns befängt att ha det så nära. Kan ju vara att det är nåt speciellt behov för det, men känns ganska orimligt. Men utifrån att bonden är skum så blir det ju svårt att reda ut det.

Kanske långsökt, men en idé kan vara att vända på steken och fråga bonden utifrån att vilja förstå mer och även lyfta frågan hur ni kommunicerar för att minska er störning på jakten…då borde han ju bli lite mer vänlig…i allafall för att kunna starta en dialog kring tornets placering. Ofta sitter man med ljudförstärkande kåpor, vilket gör att ett vanligt samtal från er kommer att störa mycket, dra igång teven med Allsång på Skansen nån kväll när de sitter där och jakten lär nog bli ett lidande av rang.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
De kommer troligen inte att sitta på pass när ni är i huset - er närvaro hörs och skrämmer bort viltet.
Man kanske även ska se det positiva - hur många inbrottstjuvar skulle inte bli avskräckta av en beväpnad vakt vid torpet när ni inte är där?
 
Tack för svaren och all input. Det löser sig nog ganska bra, en dynamitladdning under tornet när de sitter där ska nog skrämma upp dem tänkte jag! Skämt åsido... hade ett samtal med de som satt upp den och tornet kommer vara på plats temporärt medans de försöker få bukt med vildsvin, skall tas bort efter det. Nu har jag inte sett spår av vildsvin på vår tomt iofs men de kanske håller till i skogen/fälten... finns inte så många godsaker på vår tomt att smaska i sig antar jag. Lite SMS meddelanden till dem (markägaren...inte vildsvinen) innan vi tänker vara där så krockar inte vår närvaro.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Som andra skrivit skulle jag aldrig använda ett sådant torn om de som bodde i huset var hemma. Lite för att de säkert stör viltet, men framför allt för att man både kan skapa obehag med att sitta med ett laddat vapen så nära andra och för hur hög smällen faktiskt är när man väl skjuter. Strängt taget hänger jag nog alltid vapnet på axeln eller visar tydligt att jag inte är skjutklar om det så bara passerar icke-jägare vid ett torn jag sitter i; och på samma sätt skulle jag som sagt av jaktetiska skäl inte använda ett torn som i exemplet om det var folk hemma; men det finns förstås knepiga typer även bland jägare.

Men är ni sällan där kan det ju visa sig vara ett ypperligt torn. Genom att ha bebyggelsen i ryggen kan man ju också optimera antalet säkra skjutvinklar.

Nu låter det ju som att ni redan enats om att tornet inte ska användas när ni är där, så mitt råd kommer uppenbarligen för sent, men jag skulle nog bara enkelt be att tornet inte användes när någon var i huset. Och göra det på ett icke konfrontativt sätt, typ: ”Ser att ni har ett nytt torn vid vår tomtgräns. Ville bara kolla att det inte kommer användas när vi är där, för vi har ju inte hörselskydd på oss när vi sitter och fikar och jag misstänker att det kan kännas som att det smäller rätt rejält om man inte är förberedd på det.” På en sån fråga tror jag att man nio av tio gånger får en betryggande försäkran om att det inte kommer användas så, kanske med tillägget att ni ändå skrämmer bort viltet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.