Finns det någon här som har byggt nått sådant?

Jag tänkte på brandklassen. Skall det minst vara EI 30 eller EI 60 på i ett pannrum i garaget?
Blir en 40Kw panna, ingång till pannrum utifrån.

/Anders
 
Jag tror inte du behöver nån brandklass alls om du har en 40 kW panna.
 
Zac skrev:
Finns det någon här som har byggt nått sådant?

Jag tänkte på brandklassen. Skall det minst vara EI 30 eller EI 60 på i ett pannrum i garaget?
Blir en 40Kw panna, ingång till pannrum utifrån.

/Anders
pannor under 60 kw måste stå i ett rum med brandklass EI30 större pannor kräver EI60,detta var vad byggkontoret i min komun sa till mig när jag byggde pannrumi ladugården
 
jorme skrev:
pannor under 60 kw måste stå i ett rum med brandklass EI30 större pannor kräver EI60,detta var vad byggkontoret i min komun sa till mig när jag byggde pannrumi ladugården
Ok.. Har du djur i ladugården eller är den tom i övrigt? eller det kanske är samma som gäller oavsett


Om jag dessutom ska svetsa och skära i garaget så krävs det säkert brandklass av hela byggnaden...

/ Anders
 
jorme skrev:
pannor under 60 kw måste stå i ett rum med brandklass EI30 större pannor kräver EI60,detta var vad byggkontoret i min komun sa till mig när jag byggde pannrumi ladugården
Om du bygger ett pannrum, ja.

Annars krävs ingenting för pannor under 60 kW, utöver grundkraven för eldstäder.
Därmed inte sagt att det är en smart lösning att ställa pannan "löst" i ett uthus eller lada, ett separat utrymme är att föredra. Kallar du då detta "pannrum" måste du följa regelverket fullt ut, kallar du det något annat kan man anpassa saker och ting till en gammal kåk utan att nödvändigtvis försämra säkerheten...

Tanka hem och läs BBR i lugn och ro, Boverket, det finns många som inte har koll på vad som faktiskt står där, även byggkontorsbyråkrater och sotare kan vara opålästa.
Vad innebär egentligen EI30?

Även lagen om skydd mot olyckor kan påverka saker och ting, är det tex långt till brandkåren kan man behöva gå upp i klassning även för mindre pannor.


(EI30/60 för panmnor under/över 60 kW har jag hört några gånger men aldrig kunnat hitta att läsa någonstans, någon som vet varifrån det kommer?)
 
Det är ju lite andra villkor om du har pannan i garaget. En kamrat som bygger ett garage fick avslag på byggnadslovet för att han hade en kamin i garaget.
Allt står väl i BBR..

I ett bostads hus behövs inget pannrum om pannan är under 60kwh
det står i avsnitt 5:421 i Boverkets byggregler, BBR, BFS 1993:57
 
Däremot så behövs sluss innan bodelen i huset.
(Enligt den jag pratade med på kommunen).
 
Andreas_Hansson skrev:
Det är ju lite andra villkor om du har pannan i garaget. En kamrat som bygger ett garage fick avslag på byggnadslovet för att han hade en kamin i garaget.
Allt står väl i BBR..

I ett bostads hus behövs inget pannrum om pannan är under 60kwh
det står i avsnitt 5:421 i Boverkets byggregler, BBR, BFS 1993:57
Just kombinationen garage/pannrum/eldstad har speciella regler, för att hålla sig till ämnet i tråden...:) vill minnas att det krävs en sluss...
 
ser ingen anledning till att inte sätta upp dubbelgips+ något obrännbart material på golv förutom ren trots då
 
Jo det krävs en sluss om man tänker ha tillträde från garage till pannrum.
Jag ska för enkelhetens skull troligen bara ha en dörr från utsidan till pannrum.

Har försökt att läsa i BBR och tror att det räcker med EI30 klass,=minst 13mm gips+45X70 regel+13mm gips, på pannrum med panna under 60Kw.

Klär man invändigt alla ytterväggar på garaget med gips och isolerar med mineralull så har man REI30:)
 
Man kan ha dubbelgips på ena sidan väggen också för att få EI30 om man inte kan/vill sätta gips på "den andra sidan" av väggen.
 
Jesca_j skrev:
Man kan ha dubbelgips på ena sidan väggen också för att få EI30 om man inte kan/vill sätta gips på "den andra sidan" av väggen.
Jag ska sätta på båda sidor då får jag färdig vägg på garagesidan också;-)


Sen vet jag inte vad som krävs för att få pyssla med "heta arbeten" tex svetsa lite i garaget. Räcker det månne då med EI30?
 
Är osäker på om hela garaget behöver vara EI30 men väggar mot övriga huset var vi tvungna göra till EI30 iaf.

Eftersom EI30 räcker för pannrummet (under 60kW panna) så bör det räcka för svetsning tycker jag, eller är det någon som vet säkert?
 
En tanke bara.. Är det Stora väggytor Vi pratar om?? Och Rent Arbetsmässigt.. så är ju inte dubbelGipsning krångligt.. Sedan har du ju ett mycket bättre Brandskydd.. Och är det bara fågan om några skivor á 60:- såå skulle ju jag aldrig tveka.. Då känns det ganska Framtids säkrat..

Om man tänker på vad Men investerar i anläggningen.. och vad kpppar kostar.. så känns det som lite extra Gips e ganska försumbart..

/Rodge
 
Svetsning i garage kanske är mer än gips på väggen, t.ex. städning, att det inte ligger skräp på golvet som kan ta eld, förvaring av bensin mm. Heta arbeten kräver en hel del sunt förnuft och lite fantasi om vad som kan hända. Jag har svetsat järnrör i sågspånsbjälklag och det har gått bra men en bit torkpapper tog eld i svetsverkstan och även jag har brunnit i verkstan så det är inte enkel eller dubbel gips som är alena salig görande.

Hetaarbetenkurs är inte nödvändig för hobbysvetsande i garaget men den är oerhört nyttig.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.