Hej. Jag håller på och ska renovera köket. de kommer bli ikea.
men valet av vitvaror tycker jag är mycket svårare. läst mnånga trådar på forumet och känns som allt annat än jordkällare och laga mat över öppen eld är att kasta pengarna i sjön.

jag har varit på Elon, dom rekomenderade husqvarna och asko.
Elgiganten siemens och samsung.
va på eletrolux och dom rekomenderade aeg och eletrolux.
ikea ville så klart sälja sina vitvaror
Jag ska ha en kyl,en frys,en häll. en ugn. en micro .en diskmaskin.och en frihängande takfläkt . så ska man ta vad som helst med 5 års garanti? köpa dyrt och hopas de håller länge? köpa billigt och räkna med att byta oftare ?
Alla tips och tankar tas tacksamt emot.
 
Personligen skulle jag inte rekommendera Ikea i alla fall. Vi har haft problem både med micron och kyl/frys inom 3 år, som iofs gick på garantin men bådar ju inte så gott inför framtiden.
 
Jag körde på Siemens nu. Var bra rabatt på Tretti.se Har det sedan innan och det funkar bra men behövde större frys nu.
 
Har Miele, nöjd men lite för dyrt. Hade innan det Siemens, snyggt och hållbart. Innan det Bosch, det enda jag betalat för styckvis själv, och va nog mest prisvärt med bra design.
 
Vi köpte Electrolux på alla vitvaror utom fläkt.
Har haft Electrolux även tidigare i många år och tycker de är både snygga och bra.
Gäller även tvättmaskin och torktumlare.
Håller med om att Miele har bra produkter, men lite dyrt när man ska köpa en hel uppsättning.
 
Vi håller på att byta kök nu. Det blev en E-lux spis, kraftigt prissänkt från 20' till 10'. Ingen lyxkänsla dock och andas inte kvalitet (polsktillverkad), men jag köpte till 10 års garanti på Mediamarkt eftersom det är en kritisk komponent.
Kylen blev en Liebherr, nytt märke för mig men verkar seriös och välbyggd. Liten underbyggd frys Whirlpool. Enkel och billig, ren lyx för glass och bröd då det står en stor box i källaren. En 30 år gammal Gram med freon.
Disken blir nån Bosch serie 6/8, eller Ikeas dyraste vilken är en Bosch, och dessutom med 5 års garanti.
Fläkten väntar jag på, det blev en Franke.
Jag har iofs inga problem med olika fabrikat på prylarna, det tillför mig inget. Kollar mest på pris/prestanda och vad jag har för krav på varje apparat.

/Höghus
 
Tack för alla svar. Mitt problem är att jag ska ha black Steel så utbudet är inte så stort. Men känns som de får bli siemens eller Electrolux. Eventuellt diskmaskinen på ikea. Är ju en bosch med 5 års garanti
 
Siemens och Bosch är samma maskiner :)
 
Tittar men på gemene man/kvinna i detta forum så verkar ju merparten tycka att samtliga stora varumärken är det sämsta som finns. Sen när någon hittat ngt lite mera ovanligt som faller dom i smaken så är det alltid någon som vill poängtera i vilket land den är tillverkad eller att det inte finns ngn service att tillgå osv. Så det är inte lätt nuförtiden att få bra tips. Jag vet faktiskt inte riktig vilket tillverkningsland jag själv förespråkar. Jag har varit i många fabriker både europeiska, asiatiska och nordamerikanska. Det är sällan fabriken i sig tror jag som är problemet, möjligtvis lojaliteten mot sin arbetsgivare och den styrs ju ofta av löner. När vi inte längre vill betala för sakerna så blir dom därefter. Men tysktillverkade Bosch Siemens maskiner ligger mig nära men det betyder ju inte alltid ett smärtfritt ägande. Även dessa kan behöva service och 2-3 veckors väntan i Stockholmstrakten är mer regel än undantag för tillfället.
 
  • Gilla
Wiggen64
  • Laddar…
Hur kollar man upp tillverkningsland ?
 
E erik_83 skrev:
Tack för alla svar. Mitt problem är att jag ska ha black Steel så utbudet är inte så stort. Men känns som de får bli siemens eller Electrolux. Eventuellt diskmaskinen på ikea. Är ju en bosch med 5 års garanti
Då skulle jag absolut ta Siemens. Tog själv IKEAs Bosch diskmaskin, men kolla att det är Bosch och inte något skräp.Bosch och Siemens är nästan samma sak. Det finns bättre men till väldigt mycket högre pris.
 
Krilleman
Jag har precis sålt vårat hus och rivit ut köket för renovering några månader innan visningen.

Körde på IKEA rakt igenom på allt för att det var smidigt. Vi bestämde att riva ut köket innan försäljningen en torsdagskväll. Bokade digitalt möte på fredagen med en köksplanerare i skåne som var ledig just då. Två turer med släpkärra och allt var hemma innan helgen var slut den veckan. Fick visserligen åka till två olika varuhus på två olika orter, men det gör ju inte så värst mycket. Enkelheten var helt sonika för bra för att vara sann.

Vitvaror kommer jag aldrig handla där igen. Stommar kan jag absolut tänka mig att handla på IKEA, men där tar det slut.

Micron strulade med knappen för dörren och den betedde sig allmänt konstigt. Dörrarna för Kyl & frys sitter som berget i om man öppnat/stängt precis och vill in igen. Induktionshällen fungerade inte från fabrik.

Nej, lägg några fler slantar och handla samtliga vitvaror på annat ställe än IKEA, det är min erfarenhet sedan i våras. (y)(y)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Hade allt från Husqvarna men när vi bytte kök nu så är det mesta från Siemens, väljer man dom lite bättre serierna får man bra grejer.
 
Samma dag jag flyttade in i nybygget beställde jag samtliga vit/köksvaror i den lokala butiken i lilla staden - de som fanns i lager för leverans och installation dagen efter. Jag fick ett mycket bra pris. Nu är vi inne på sextonde året. Kyl/frysen pajade efter 8 åt men hemförsäkringen täckte bra. Tvättmaskinen bytte jag efter 13 år ( luckan fastnade, brydde mig inte om att ta hit reparatör). Resten fungerar bra. Samtliga objekt i mellanprisläge av olika fabrikat.

Jag tror fortfarande att det mest ekonomiska är att hålla sig till de som säljs mest.
 
yonna yonna skrev:
Samma dag jag flyttade in i nybygget beställde jag samtliga vit/köksvaror i den lokala butiken i lilla staden - de som fanns i lager för leverans och installation dagen efter. Jag fick ett mycket bra pris. Nu är vi inne på sextonde året. Kyl/frysen pajade efter 8 åt men hemförsäkringen täckte bra. Tvättmaskinen bytte jag efter 13 år ( luckan fastnade, brydde mig inte om att ta hit reparatör). Resten fungerar bra. Samtliga objekt i mellanprisläge av olika fabrikat.

Jag tror fortfarande att det mest ekonomiska är att hålla sig till de som säljs mest.

Vackert inlägg men tillför i princip inget. Saker gjorda för 16år sedan håller en helt annan byggkvalitet än idag. Tipset är kanske att hitta ett deadstock lager med nya gamla maskiner i och mula in?

Mitt tips är att köpa det som passar in i den plånbok och sedan lägga lite extra krut på diskmaskinen då det är en maskin som oftast låter mycket och strular när det är billigt/mellan segmentet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.