T Thomas_Blekinge skrev:
Lampan är ju troligen kopplat mellan en fas och den blå nollan. Så det borde räcka om du flyttar anslutningarna för den fasen och nollan uppifrån och ned och tvärtom. det har du kanske plats med.
Undrar om det kanske t o m räcker med att flytta bara nollan
Fattar inte riktigt! Kan du rita eller nåt? :)
 
nivv nivv skrev:
Fattar inte riktigt! Kan du rita eller nåt? :)
Det är bra om du inte fattar det. Ska du göra någon omkoppling får du flytta alla trådar från vardera sidan på brytaren. Har du långt till någon av ändarna för kablarna annars kan du ju byta ena så det räcker att göra om kopplingen eller skarva de du har internt med tex U-båtar.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är bra om du inte fattar det. Ska du göra någon omkoppling får du flytta alla trådar från vardera sidan på brytaren. Har du långt till någon av ändarna för kablarna annars kan du ju byta ena så det räcker att göra om kopplingen eller skarva de du har internt med tex U-båtar.
Jag misstankte att sådant skulle komma. Vad säger att alla inkommande måste kopplas till samma sida? Antagligen den goda ordningen. OK.
 
  • Gilla
  • Haha
GK100 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag misstankte att sådant skulle komma. Vad säger att alla inkommande måste kopplas till samma sida? Antagligen den goda ordningen. OK.
Du hade en misstanke, chansade gjorde ett inlägg nu vet du resultatet. Tror bättre om dig som ska vara född där ordning måste råda, gör en gång riktigt, arbeta rent och riktigt, ordning lika med kvalitet, följ eventuell norm (DIN) osv. :)
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Jag misstänker ett allvarligt fel här !!! :surprised:
Varför ligger nollan på en kontakt och bryts
Och vad är det för kontakt nollan ligger på?
Är det en hjälpkontakt eller en med samma strömförmåga som huvudkontakterna?
Är det någon tidsfördröjning på någon kontakt?

Jag känner mig ytterst tveksam till utförandet. Och då är lampan det minsta problemet.

Edit:
Jag måste pudla nu direkt.
Jag fann ett annat sätt att förstora bilden, så jag faktiskt kunde läsa texten på terminalerna.
Så nu ser jag att det står N där, så då bör det vara OK.
Undrar om den kontakten är med tidsfördröjning, så den bryter sist och sluter först, det borde vara så.

Men i vilket fall, jag känner mig lugn nu, sorry att jag kanske rörde upp något. :oops:
 
Redigerat:
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Oavsett är det troligtvis onödigt att TS kopplar nollan genom brytaren vars skick och eventuella omsorg för N-polen är okänd.
 
E
Nu är ju detta en äkta Malmberg, det är bara att kolla på hemsidan så ser ni att allt är i sin ordning. Troligtvis till och med CE-märkt!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
For the record. På alla brytare är kontakterna märkta 1,2,3,4,5,6 osv. In på 1 ut på 2, in på 3 ut på 4 osv. Sen gällande polerna så förordas normalt allpolig brytning för t.ex. service och då neutralledaren får betraktas som en spänningsförande ledare så ska i detta fall en 4-polig användas. Kopplade in en pool åt en kompis för en tid sedan och valde då motvilligt en 4-polig. Eller hur ser ni andra på det?
 
  • Gilla
Hayabusa76 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu är ju detta en äkta Malmberg, det är bara att kolla på hemsidan så ser ni att allt är i sin ordning. Troligtvis till och med CE-märkt!
Ja precis. Jag har köpt den själv. Men är det ingen som vet hur den ska kopplas för att få önskad funktion? (Lampa tänd när strömmen är på)

Stämmer det att man kan förlänga så att inkommande går in underifrån?
 

Bästa svaret

E
nivv nivv skrev:
Ja precis. Jag har köpt den själv. Men är det ingen som vet hur den ska kopplas för att få önskad funktion? (Lampa tänd när strömmen är på)

Stämmer det att man kan förlänga så att inkommande går in underifrån?
Det kan vara enklast att förlänga inne i brytaren men kan du flytta upp brytaren lite och byta undre kabeln eller vice versa är det vad vi skulle ha gjort.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Hej..

Jag är ledsen om jag kidnappar det här inlägget lite... Men jag har en fråga. Jag är på väg att montera exakt samma Malberg switch men planerar bara att ansluta en fas.

Det är därför viktigt för mig att veta hur glimlampa är kopplad.

Jag tror att detta är huvudämnet för diskussionen här.

Om den är kopplad mellan N och 1 fas är allt jag behöver göra är att pröva var och en av de tre polerna med 1 fas tills ljuset tänds. Jag försökte detta, men lampan tänds inte.

Tror ni att N också är switchad?

Vet någon hur glimlampa är kopplad? Det kan kanske vara mellan jord och 1 Fas, men det är osannolikt.

Tack !!
 
MultiMan
Vet inte hur Malmbergs är kopplad, men min 20 år gamla har lampan mellan 2 faser, alltså 400V-lampa, och det krävs minst 2 faser för att få den att lysa.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vet inte hur Malmbergs är kopplad, men min 20 år gamla har lampan mellan 2 faser, alltså 400V-lampa, och det krävs minst 2 faser för att få den att lysa.
Jag försökte just dra in ytterligare en fas och försökte lägga till den... det fungerade inte. Jag flyttade de två faserna runt bland terminalerna... ingenting. Kanske har jag sprängt glimlampan. Den borde inte ha pajat om den är dimensionerad för 400V.

Några andra idéer?
 
Thos Thos skrev:
Jag försökte just dra in ytterligare en fas och försökte lägga till den... det fungerade inte. Jag flyttade de två faserna runt bland terminalerna... ingenting. Kanske har jag sprängt glimlampan. Den borde inte ha pajat om den är dimensionerad för 400V.

Några andra idéer?
Glimlampan sitter mellan L2 och L3 !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.